Biedronka rozda 7,5 mln złotych w bonach dla klientów. To efekt kary nałożonej na sklepy Biedronka przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy inni przedsiębiorcy też mogą być zagrożeni taką sankcją?
Właściciel sklepów Biedronka zamieszczał regulaminy promocji z opóźnieniem, nie odpowiadał na reklamacje w terminie i nie uznawał roszczeń konsumentów.
Sprawa trafiła do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd zobowiązał Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka do zorganizowania akcji edukacyjnej i quizu dla klientów.
Akcja będzie dotyczyć praw konsumenckich. Za rozwiązanie testu klienci będą mogli otrzymać bon na zakupy w sieci Biedronka o wartości 15 zł. W sumie Biedronka wyda na bony 7,5 mln zł
Bony na zakupy do Biedronki
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zainterweniował gdy wpłynęły do niego skargi klientów dotyczące sposobu rozpatrywania reklamacji w Biedronce.[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]Poszło o promocję, w ramach której klienci mieli otrzymać voucher zniżkowy na zakupy za wydanie określonej kwoty. Okazało się jednak, że sieć Biedronka negatywnie rozpatrywała reklamacje. Wątpliwości pojawiły się też w związku z dostępnością regulaminu. Klienci byli informowani, że zasady akcji promocyjnej i regulamin promocji jest dostępny na stronie internetowej sieci, a w rzeczywistości takich materiałów nie było albo pojawiły się z opóźnieniem.- Informacja o zasadach promocji ma dla konsumenta bardzo duże znaczenie i bezpośrednio wpływa na jego decyzje zakupowe. To w regulaminach znajdują się np. liczne wyłączenia produktów, które nie są objęte promocją. Brak możliwości zweryfikowania w regulaminie zakresu promocji może przyczynić się do błędów zakupowych konsumentów. Zobowiązałem Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci handlowej Biedronka, do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów poświęconej ich prawom, w której będą oni mogli otrzymać bony na zakupy o łącznej wartości 7,5 mln złotych - powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Kara UOKiK
Czy podobna kara może spotkać innych przedsiębiorców? Warto pamiętać, że na przedsiębiorcy ciąży wiele obowiązków związanych przede wszystkim z koniecznością poinformowania klientów o warunkach sprzedaży czy wyłączeniach. Jeśli więc prowadzisz akcję promocyjną, masz specjalną ofertę, to zawsze klient musi mieć możliwość zapoznania się z regulaminem takiej akcji. Jeśli nie będzie w stanie poznać warunków promocji, na pewno zgłosi swój sprzeciw do UOKiK, a instytucja ta po zbadaniu sprawy będzie mogła nałożyć na ciebie, czyli przedsiębiorcę karę.