Z tego artykułu dowiesz się:

Mobilność pracowników będzie spadać. Dojeżdżający do pracy, coraz mocniej odczuwają rosnące ceny paliw. Na biurkach szefów lądują wypowiedzenia, bo przyjezdni pracownicy szukają zajęcia bliżej domu. W wielu firmach to właśnie przyjezdni w pierwszej kolejności dostają podwyżki.

Ceny paliw - wysokie koszty dojazdu

W ostatnich latach eksperci rynku pracy coraz częściej chwalili Polaków, za coraz większą mobilność. Wiele osób z miast powiatowych i wsi dojeżdżało do większych ośrodków, gdzie można znaleźć dużo ciekawsze oferty pracy. Dystans 40, czy 60 kilometrów robił na ludziach coraz mniejsze wrażenie. Do czasu. Wszystko psują rosnące ceny paliw.

Teraz, jak donoszą czytelnicy Magazynu Firma, coś się w tym zakresie zmienia. „Już dwóch pracowników złożyło wypowiedzenia z tego powodu” – pisze nasz czytelnik z Radomia. Szefowie w wielu firmach coraz częściej odczuwają presję na podwyżki. Zdanie „nie stać mnie już na tę robotę” pada coraz częściej.

CZYTAJ TAKŻE: Inflacja? Jaka inflacja? Polacy za wzrost cen obwiniają... przedsiębiorców.

Koszty dojazdu do pracy rosną

Pan Marian dojeżdża do pracy 13-letnim, benzynowym fordem. Do pracy ma równie 50 kilometrów. A zatem w dwie strony robi 100 km. Średnie spalanie w jego przypadku to 7 litrów w cyklu mieszanym. To oznacza, że uwzględniając obecne ceny paliw, podróż w dwie strony przy cenie 6 zł / litr wyniesie go 42 złote. W miesiącu liczącym 22 dni robocze dojazdy do pracy pochłoną więc 924 złote! Zatem nawet jeśli w swojej okolicy znajdzie pracę z wynagrodzeniem niższym np. o 600 złotych – w kieszeni zostanie mu ponad 300 złotych. „To jest różnica, o której warto pomyśleć. Najgorsze jest to, że nie wiadomo ile za paliwo będziemy płacić np. w listopadzie” – mówi.Dla porównania, nieco ponad rok temu, kiedy benzyna kosztowała 4,60 zł za litr. Dojazdy do pracy kosztowały go około 700 złotych.

Innej możliwości dojazdu Pan Marian nie ma. Wprawdzie z jego miejscowości kursują busy, jednak rozkład jazdy zupełnie nie pasuje do godzin jego pracy.

Podwyżki płac a ceny paliw

Między innymi z tego powodu pracodawcy, myśląc o podwyżkach, w pierwszej chwili decydują się na przyznanie ich najbardziej cennym pracownikom, którzy mieszkają w sporej odległości od firmy. To w ich portfele, w pierwszej kolejności inflacja uderza najmocniej.

Choć może to rodzić sprzeciw „miejscowych”, którzy oprócz inflacji płacą więcej za mieszkanie w dużym mieście. Dojeżdżający muszą tankować, ale płacą co do zasady niższe raty kredytów, lub płacą mniej za mieszkanie. Tego sporu pogodzić się nie da inaczej, niż dając podwyżki wszystkim, ale firm często na to nie stać.

Drogie dojazdy do pracy

Firmy przewozowe oferujące transport osób, często już podniosły stawki swoich usług i… przymierzają się do kolejnych. Galopada cen paliw sprawia, że ten biznes staje się coraz mniej opłacalny. Właściciele firm transportowych narzekają, że i tak ruch w biznesie od momentu rozpoczęcia pandemii jest mniejszy. Wiele dojeżdżających osób przeszło np. na pracę zdalną. Ruch w interesie jest dużo gorszy niż 4 czy 5 lat temu. Sporo stracili także na szkolnym lockdownie. Uważają, że straty z pierwszej połowy 2021 oraz całego 2020 roku są właściwie nie do odrobienia.

Inflacja gorsza od pandemii

Wygląda na to, że inflacja mocniej uderzy w rynek pracy niż pandemia. W czasie lockdownu, wiele osób przeszło na zdalne zatrudnienie i zaoszczędziło na dojazdach. Presji płacowej raczej nie było, bo każdy bał się o jutro. Teraz sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Co najgorsze, końca dynamicznego wzrostu cen, póki co, nie widać.

Próżno też oczekiwać masowych przeprowadzek do większych miast. To, co dzieje się z cenami mieszkań, a także najmu sprawia, że zmiana miejsca zamieszkania jest właściwie możliwością czysto teoretyczną. Brutalnie weryfikuje ją matematyka.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne Problemy finansowe to nie tylko…
problemy_finansowe

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Braki kadrowe w budowlance. Oto wolne miejsca pracy branży budowlanej

W porównaniu z końcem 2023 r. branża budowlana rozpoczęła rok w całkiem dobrych nastrojach. W styczniu 2024 r. wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury…

BIG Liczba: W 2023 r. firmy znalazły w rejestrze BIG InfoMonitor 2 mln niesolidnych dłużników

8,15 mln osób, czyli co czwartego dorosłego Polaka (26 proc.) sprawdziły banki i przedsiębiorcy w Rejestrze Dłużników BIG…
BIK

Podatek Belki raczej szybko nie zniknie. Tymczasem fiskus ściąga z Polaków kolejne grube miliardy

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad zapowiedzianymi ulgami w tzw. podatku Belki. Politycy z różnych ugrupowań opowiadają się…
limit gotówki

Ruch w sklepach w 2023 na minusie. PEŁNY RAPORT

Sklepy zakończyły 2023 rok na lekkim minusie. Największe spadki dotknęły hipermarkety. PODSUMOWANIE RUCHU I WIZYT W SKLEPACH DETALICZNYCH…
ruch w sklepach

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier