Aby odbierać korespondencję urzędową z Krajowej Administracji Skarbowej, przez e-Urząd Skarbowy, należy wyłącznie udzielić zgodę na taką formę komunikacji z fiskusem. W ten sposób w e-US możemy złożyć wniosek np. o wydanie zaświadczenia o dochodach. Niebawem KAS wprowadzi także możliwość wnioskowania o podobny dokument, dotyczący niezaleganiu w podatkach.
Tak jak przywykliśmy do faktur, czy umów przesyłanych w formie cyfrowej, tak samo możemy się już przyzwyczajać do podobnej korespondencji ze skarbówką. Zaświadczenie przekazywane przez e-Urząd Skarbowy jest właśnie dokumentem elektronicznym. Nie dostaniemy go jednak na maila, ale poprzez skrzynkę odbiorczą na koncie podatnika w e-US.
Aby było to możliwe, konieczna była zmiana prawa. Sejm przyjmując 8 czerwca 2022 stosowną ustawę, zgodził się na automatyzację niektórych spraw załatwianych przez KAS. Tym samym otworzyła podatnikom drogą do łatwiejszej komunikacji z urzędami skarbowymi.
CZYTAJ TAKŻE: Co to jest PUESC?
Obecnie w e-US dostępne są m.in. zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT. Znajdziemy tam również zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF).
Wspomniane wcześniej zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W) pojawią się według zapowiedzi Krajowej Administracji Skarbowej jeszcze w tym miesiącu.
Podatnik, który potrzebuje zaświadczenia, najpierw składa wniosek poprzez e-Urząd Skarbowy. Jeśli robimy to pierwszy raz, będziemy musieli wyrazić zgodę na elektroniczną formę komunikacji. Plusem tego rozwiązania jest to, że użytkownicy e-US nie muszą ponosić kosztów opłaty skarbowej.
„Automatyczne wydanie zaświadczenia odbywa się bez udziału urzędu skarbowego, podatnik może je pobrać jako dokument elektroniczny. Zaświadczenie jest automatycznie podpisane pieczęcią szefa KAS” – czytamy w komunikacie Krajowej Administracji Skarbowej.