Załadować busa, odwiedzić kilkadziesiąt miejsc dostarczając paczki, późnym popołudniem wrócić do bazy ze zwrotami. Praca nie wydaje się zbyt skomplikowana. Warto jednak wiedzieć, że kurier DHL musi nie tylko znać dobrze rejon, w którym rozwozi paczki ale też z łatwością nawiązywać kontakty i działać elastycznie. No i przede wszystkim być cierpliwy. Zajęcie to wciąż nie cieszy się dużą estymą, a kurier rzadko kończy dzień po 8 godzinach. Ile za taką pracę zarabia kurier DHL?
Podstawowym obowiązkiem kuriera jest dostarczanie przesyłek. Swój dzień zaczyna od odwiedzenia magazynu centralnego, z którego pobiera paczki do rozwiezienia z własnego regionu. Po tym jak je rozwiezie, wraca z powrotem do magazynu, po drodze zbierając jeszcze paczki ze zwrotami lub przesyłki nadane w punktach kurierskich albo firmach współpracujących z DHL. Kurier rozliczyć musi się również z pobrań za paczki, uporządkować dokumenty i oddać listy przewozowe
Żeby zostać kurierem nie potrzeba żadnych szczególnych wymagań. Oczywiście trzeba mieć prawo jazdy. Prawo jazdy kategorii B pozwala na kierowanie pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. To wszystkie popularne „busy”. Kuriera powinna cechować również uczciwość, punktualność i odpowiedzialność. Zarobki kuriera zależą od rodzaju umowy.
Najczęściej kurierzy świadczą usługi na podstawie działalności gospodarczej. Kierowcy są przedsiębiorcami, którzy prowadzą usługi transportowe. Samochód jest ich własnością (lub opłacają za niego leasing) ale konkretna marka kurierska (w tym przypadku piszemy o DHL), wymaga oklejenia samochodu według standardów danej marki. Wynagrodzenie dla kuriera prowadzącego działalność gospodarczą zależy przede wszystkim od rejonu, który obsługuje, a także rzetelności w dostarczaniu przesyłek. Można przyjąć, że miesięczna wartość faktur wystawianych firmie kurierskiej przez kuriera to 8-10 tys. złotych. Oczywiście z tej kwoty trzeba odjąć paliwo, koszty utrzymania pojazdu i wszystko to, co jest kosztem w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.
CZYTAJ TAKŻE: Odpuść etat, przejdź na samozatrudnienie. Możesz dostać sporo pieniędzy
Spora grupa przewoźników (firma transportowych, które mają licencje na świadczenie przewozów na zlecenie), zastanawia się jak „wstawić” busa do firmy kurierskiej. Wtedy sami zatrudniają kurierów, a firmie, np. DHL, świadczą typowe usługi transportowe. Tutaj możliwości jest już znacznie więcej. Można np. wozić paczki dużymi ciężarkami między centrami logistycznymi, można wozić przesyłki paletowe itd.
CZYTAJ TAKŻE: BNO: Pomysły na biznes w czasie kryzysu
Jednak najczęściej będą to właśnie usługi polegające na obsłudze konkretnych rejonów kurierskich. Zaletą takiego rozwiązania jest przede wszystkim stabilność zleceń. Stawki negocjowane są z DHL, a zależą w dużej mierze od liczby i rodzaju samochodów „wstawionych” do DHL, a także tras przejazdów realizowanych na zlecenie DHL. Firma kurierska przewoźnikom wypłaca należności co 14 dni więc otrzymują oni pieniądze dwa razy w miesiącu. Dodatkowo mają też szansę na spore zniżki w zakupach paliw i ciekawe oferty ubezpieczeń pojazdów.