6 min. czytania

Jak otworzyć własny biznes?

jak-zalozyc-wlasna-firme
Autor
redakcja
Opublikowano
02 03 23
Z tego artykułu dowiesz się:

Wielu osobom prowadzenie własnego biznesu kojarzy się z finansową niezależnością i bogaceniem się na swoich pasjach. Decyzja o założeniu firmy faktycznie może okazać się spełnieniem marzeń, ale w tym celu musi zostać najpierw odpowiednio przemyślana. W naszym poradniku podpowiemy Ci, jak powinny wyglądać Twoje pierwsze kroki we własnym biznesie!

  1. Zweryfikuj swój pomysł na biznes

Każdy dobry biznes ma swoje początki w ciekawym pomyśle. Wchodząc na rynek, należy zaproponować klientom coś oryginalnego, co odpowie na potrzeby względnie dużego grona odbiorców. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Twój produkt bądź usługa mają szansę powodzenia, sięgnij po następujące metody weryfikacji:

  • Obserwacja rynku — sprawdź, jakie produkty i usługi oferują inni przedsiębiorcy z wybranej branży i czym Twoja oferta wyróżniałaby się na ich tle. Wykorzystaj w tym celu narzędzia służące do analizy konkurencji.
  • Monitorowanie trendów — zweryfikuj, czy Twój pomysł wpisuje się w aktualne trendy rynkowe. Posłużą Ci do tego nawet darmowe narzędzia, takie jak Google Trends.
  • Rozmowy ze znajomymi — zanim wejdziesz na rynek, przetestuj swój pomysł na osobach z grona najbliższych. Pierwsze reakcje dadzą Ci pojęcie, czego możesz się spodziewać po przyszłych klientach.
  • Inspiracja własnymi pasjami — aby odnieść sukces w biznesie, warto trzymać się dziedzin, które są Ci bliskie. To gwarancja odpowiedniego zaplecza kompetencyjnego i doskonała podstawa dla wizerunku marki.
  • Analiza grupy docelowej — to kluczowy etap weryfikacji pomysłu na biznes, pozwalający dostosować ofertę do potrzeb wybranych odbiorców. Pamiętaj, że nie istnieją żadne produkty i usługi, które byłyby przeznaczone dla wszystkich.
  1. Stwórz biznesplan

Wnioski wyciągnięte z punktu pierwszego warto przekuć w biznesplan. Poza nimi w dokumencie muszą oczywiście znaleźć się takie elementy jak plan rozwoju firmy, szczegółowa analiza rynku i Twojej marki na jego tle (np. SWOT), dostępne zasoby czy budżet. To wszystko pozwoli Ci lepiej przygotować się na różnego rodzaju wyzwania, które z czasem zaczną pojawiać się na Twojej drodze.

O ile stworzenie biznesplanu można zazwyczaj uznać za krok opcjonalny, o tyle dokument ten okaże się niezbędny dla wszystkich przedsiębiorców starających się o ewentualne dofinansowania dla firmy.

  1. Zgromadź kapitał inwestycyjny

Choć wejście na rynek bez kapitału startowego nie jest niemożliwe, w zdecydowanej większości przypadków początkujący przedsiębiorca musi przygotować się na inwestycję. W zgromadzeniu odpowiednich środków mogą pomóc mu na przykład takie rozwiązania jak:

  • dofinansowanie z Urzędu Pracy,
  • dotacje unijne,
  • fundusze Venture Capital,
  • crowdfunding,
  • kredyty dla przedsiębiorców,
  • Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości.
  1. Wybierz formę działalności

Zanim zaczniesz świadczyć swoje usługi lub sprzedawać produkty klientom, musisz zdecydować, w jakiej formie będziesz prowadzić działalność. Wybór ten wpłynie między innymi na wysokość ponoszonych przez Ciebie opłat, więc dobrze zastanów się nad dostępnymi możliwościami:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza — rozwiązanie, na które początkujący przedsiębiorcy decydują się najczęściej. W tym przypadku jesteś jedynym właścicielem firmy i samodzielnie decydujesz o jej rozwoju.
  • Spółki cywilne — cieszą się sporą popularnością ze względu na niskie koszty założenia i prowadzenia biznesu. Do zarejestrowania spółki potrzebne są przynajmniej dwie osoby.
  • Spółki prawa handlowego — obejmują spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna) oraz kapitałowe (z o.o. i akcyjna).
  • Działalność nierejestrowana — forma przeznaczona dla najmniejszych firm i pozwalająca im bez ryzyka przetestować pomysł na biznes. Aby uniknąć rejestrowania działalności, należy spełnić szereg warunków, wśród których najistotniejszy wydaje się limit przychodów wynoszący połowę minimalnego wynagrodzenia.
  1. Zarejestruj swoją firmę

Jeśli decyzję dotyczącą formy działalności masz już za sobą, nie pozostaje Ci nic innego jak zarejestrować firmę. Możesz zrobić to osobiście w urzędzie lub elektronicznie, choć w tym drugim przypadku niezbędne okaże się posiadanie Profilu Zaufanego albo podpisu kwalifikowanego. Wśród informacji, które należy podać we wniosku, znajdą się:

  • Dane osobowe i kontaktowe — m.in. imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, dokument tożsamości i PESEL, adres, a także numery NIP i REGON (jeśli ich jeszcze nie posiadasz, zostaną Ci one nadane właśnie na podstawie wniosku).
  • Kody PKD — numery, które określają charakter prowadzonej przez Ciebie firmy zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności.
  • Nazwa firmy — nie może wprowadzać w błąd co do zakresu i rodzaju biznesu ani umożliwiać podszywania się pod innego przedsiębiorcę. Jeśli decydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą, nazwa firmy musi zawierać Twoje imię i nazwisko.
  • Forma opodatkowania — zakładając firmę, musisz zdecydować, jak będzie wyliczany podatek od Twoich zarobków. Do wyboru masz: zasady ogólne (12% do kwoty 120 000 zł i 32% dla nadwyżek), podatek liniowy (19% bez względu na dochody), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (uzależniony od rodzaju działalności), kartę podatkową (dostępną tylko dla niektórych firm i ustalaną przez urząd skarbowy) oraz podatek CIT (obowiązkowy dla spółek kapitałowych i wynoszący 9 lub 19%).
  • Deklaracja dotycząca VAT — w wielu przypadkach należy zarejestrować się jako płatnik VAT-u, ale w niektórych sytuacjach można skorzystać ze zwolnienia z tego podatku. Zdecyduj, które rozwiązanie będzie bardziej opłacalne dla Ciebie.
  • Rejestracja do ZUS — każdy przedsiębiorca musi opłacać składki na ZUS, ale w pierwszych okresach działalności można skorzystać z atrakcyjnych ulg.
  • Rodzaj księgowości — w zależności od wybranej formy opodatkowania, możesz prowadzić księgowość pełną lub uproszczoną. W przypadku ryczałtu wystarczy Ci ewidencja przychodów, a przy karcie podatkowej w ogóle nie musisz przejmować się rachunkowością.
  1. Wybierz odpowiednie narzędzia

Prowadzenie firmy wymaga dziś korzystania z różnorodnych programów, które usprawniają zarządzanie biznesem. Ich dobór powinien oczywiście zależeć od profilu działalności, choć w wielu przypadkach będą powtarzać się takie narzędzia jak systemy CRM, ERP czy CMS. Często niezbędnym minimum okaże się infrastruktura do elektronicznego obiegu dokumentów czy choćby platforma do fakturowania i prowadzenia uproszczonej księgowości.

Na tym etapie uruchamiania biznesu szczególnie warto zainteresować się kompleksowymi aplikacjami, pozwalającymi na zarządzanie różnymi aspektami firmy. Jeśli wybrane oprogramowanie nie posiada jakiejś funkcji, upewnij się, że zintegrowanie go z dodatkowymi narzędziami nie sprawi Ci żadnych problemów. W taki sposób powinny działać choćby platformy e-commerce umożliwiające wygodną obsługę sklepu internetowego.

  1. Dobierz działania marketingowe

Niezależnie od tego, czym będzie zajmowała się Twoja firma, niezbędne okażą się dla Ciebie odpowiednie działania marketingowe. Pozwolą Ci one przyciągać klientów, kreować pozytywny wizerunek marki i zwiększać sprzedaż. Trudno dziś w zasadzie wytyczyć jakiekolwiek granice reklamy, ponieważ przyjmuje ona coraz to nowsze i bardziej oryginalne formy. Nie da się jednak ukryć, że w zdecydowanej większości przypadków należy stawiać na marketing cyfrowy. Obecność w sieci wydaje się dla przedsiębiorców koniecznością.

Działania promocyjne w Internecie warto prowadzić w następujących kanałach:

  • PPC — płatne reklamy tworzone np. w systemach Google Ads czy Facebook Ads. Pozwalają na szybkie dotarcie do precyzyjnie określonego grona odbiorców. Kampanie tego typu możesz bowiem targetować w zależności od danych demograficznych, lokalizacji, historii przeglądania czy zainteresowań odbiorców.
  • SEO — pozycjonowanie strony firmowej w wyszukiwarce. Umożliwia wyświetlanie Twojej witryny na wysokich pozycjach wśród odpowiedzi na określone zapytania. Jest to proces długofalowy, ale zapewniający darmowy ruch wysokiej jakości.
  • Content marketing — działania skupiające się na tworzeniu i dystrybucji profesjonalnych treści. Wykorzystują takie narzędzia jak blog, newsletter czy media społecznościowe.
  • Social media — prowadzenie firmowych profili na Facebooku, Instagramie, YouTube czy TikToku. Ułatwia budowanie relacji z klientami i kreowanie pozytywnego wizerunku marki.

Łącząc działania we wszystkich powyższych kanałach, zapewnisz sobie stały napływ nowych klientów i ciągłe zwiększanie poziomu sprzedaży.

  1. Zadbaj o doświadczenia klienta

Pamiętaj, że pozyskanie nowego klienta to nie koniec Twoich starań o niego, a dopiero początek. Jego utrzymanie będzie kosztowało Cię pięć razy mniej niż zdobycie kolejnego. Z tego względu postaraj się zapewnić mu profesjonalną obsługę w każdej kwestii. Szczególną uwagę zwróć na:

  • sposób komunikacji,
  • dostępność różnych metod kontaktu,
  • sprawne i wyczerpujące odpowiedzi na pytania,
  • przejrzystą politykę reklamacji i zwrotów,
  • odpowiednie pakowanie i szybką wysyłkę w przypadku e-commerce.
  1. Stosuj rabaty i programy lojalnościowe

Aby zapewnić sobie lojalność klientów, możesz też sięgnąć po bardziej zaawansowane rozwiązania, takie jak na przykład specjalne rabaty. Uzależnij ich dostępność od częstotliwości korzystania z Twojej oferty, a zachęcisz konsumentów do regularnych transakcji. Programy lojalnościowe polegają zazwyczaj na zbieraniu specjalnych punktów, które można później wymienić na nagrody lub zniżki. Wszystko to sprawi, że odbiorcy będą chętniej wracali do Twojej marki, często decydując się nawet na wydawanie większych niż normalnie kwot.

  1. Korzystaj z technik sprzedażowych

Przy zwiększaniu sprzedaży w Twojej firmie bezcenne okażą się również specjalne techniki sprzedażowe. Powinny one być odpowiednio dobrane do przyzwyczajeń i potrzeb Twojej grupy docelowej. Do popularnych przykładów należą cross-selling i upselling, stosowane w e-commerce. Pierwsza z tych technik polega na sprzedaży produktów komplementarnych do zamówionych, a druga zachęca do wyboru droższego i lepszego wariantu tego samego artykułu. Do dyspozycji masz również wiele innych rozwiązań i chwytów marketingowych, które doskonale sprawdzą się w różnych branżach.

Podsumowanie

Postępując według naszych wskazówek, sprawnie wprowadzisz swoją firmę na rynek i zapewnisz sobie satysfakcjonujące poziomy sprzedaży. Pamiętaj, że w wielu przypadkach (np. w e-commerce) kluczowym etapem zakładania własnej działalności okaże się wybór odpowiedniego oprogramowania do zarządzania biznesem. Narzędzie tego typu zautomatyzuje niektóre procesy i wyręczy Cię w wielu obowiązkach. Zapoznaj się więc z ofertami poszczególnych dostawców i wybierz idealny system dla siebie! Więcej informacji na temat tego jak otworzyć własny biznes znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/jak-otworzyc-wlasny-biznes/

To Cię zainteresuje

Trendy w biznesie dla małych firm w 2023 r

Jakie są trendy w biznesie w 2023? W jaki sposób zmieniają się małe firmy? Co jest najważniejsze? Biznes…
trendy

Jak założyć firmę i ją rozwijać. Poradnik krok po kroku

Chcesz wiedzieć jak założyć i rozwijać małą firmę? Przedstawimy poradnik krok po kroku Rozpoczęcie i skuteczne prowadzenie małej…
jak-zalozyc-firme

Firma w Czechach - dlaczego warto założyć?

Firma w Czechach? Sprawdź, dlaczego warto podjąć taką decyzję. 1. Stabilne i Przyjazne Środowisko Biznesowe a) Stabilna Gospodarka…
firma-w-czechach

Działalność nierejestrowana 2024. Czeka nas spora rewolucja

Działalność nierejestrowana cieszy się niesłabnącą popularnością. Każdego roku coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie biznesu albo przynajmniej…
działalność nierejestrowana

Firma w Holandii. Gigantyczne długi podatkowe. Przedsiębiorcy nie są w stanie „odbić” strat po pandemii

Długi podatkowe to jeden z największych problemów przedsiębiorców z Holandii. Wciąż wielu z nich nie jest w stanie…

Tunel pod Świną. Jak na tym zarobić

Tunel pod Świną. Jak na tym zarobić? Przegląd tunelu pod Świną Tunel pod Świną to innowacyjny projekt inżynierski,…
tunel-pod-swina

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier