W pierwszej połowie lipca Ministerstwo Finansów obiecało, że jeszcze przed 20 dniem miesiąca (czyli dniem wpłaty zaliczki PIT) wyda rozporządzenie, na mocy którego fiskus zaniecha poboru podatku od wsparcia z tarczy PFR, która nota bene uratowała sytuację wielu firm. Trochę nielogiczna stałaby się bowiem sytuacja, w której pomocna dłoń nagle zaczyna być siłą ciągnącą uratowanego w stronę kolejnych problemów. Obietnica została dotrzymana. Reszta pozostaje w rękach księgowych, które muszą w tej sytuacji odpowiednio ująć tę sytuację w dokumentach.
Jak to zrobić? Wiedza może się przydać na dłużej, bowiem zaniechanie poboru podatku ma zgodnie z rozporządzeniem zastosowanie do dochodów/przychodów, które beneficjenci uzyskali (bądź uzyskają) od 1.06.2021 aż do 31.12.2022 roku.
Zgodnie z prawem, subwencja, jaką otrzymała firma, spełnia definicję zobowiązań, jakie zostały określone w ustawie o rachunkowości. Jak wyjaśnia MF „na dzień powstania zobowiązanie to ujmuje się w księgach rachunkowych jako zobowiązanie wobec PFR z tytułu subwencji finansowej, w kwocie wymagającej zapłaty (art. 28 ust. 1 pkt 8 ustawy), w dacie dokonania tej operacji gospodarczej (wpływu środków pieniężnych), na podstawie wyciągu bankowego”.
Jeżeli otrzymana kwota subwencji została umorzona, a trzeba pamiętać, że ma to charakter incydentalny, w księgach rachunkowych należy zmniejszyć tę część zobowiązania względem pozostałych przychodów operacyjnych. Musi się to odbyć na podstawie właściwego dowodu źródłowego, w dacie dokonania operacji i w zgodzie z warunkami, na jakich zostało udzielone wspomniane finansowanie.
Jeżeli umorzenie subwencji finansowej miało miejsce w 2021 roku, musi być ujęte w księgach rachunkowych 2021 roku, oczywiście przy założeniu, że rok obrotowy równy jest temu kalendarzowemu. W tym przypadku, jak wyjaśnia MF „umorzenie ww. zobowiązania zwiększa pozostałe przychody operacyjne”.
Osoby, które szukają więcej szczegółów na ten temat, powinny wejść na stronę internetową prowadzoną przez resort finansów Jednostki Sektora Prywatnego oraz Jednostki Sektora Finansów Publicznych z osobowością prawną (z wyłączeniem jednostek działających na rynku finansowym) - pytania i odpowiedzi. Rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości pt. Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID -19; pkt IV.8.