Raport "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023" przygotowany przez Santander Consumer Bank wskazuje, że dla 76 proc. pytanych najbardziej obciążającym kosztem związanym z udziałem w uroczystości komunijnej jest koszt prezentu lub pieniędzy włożonych do koperty. Podobnie jest w przypadku wesela, czy chrzcin. To sprawia, że co trzeci Polak w ogóle nie przychodzi na tego typu uroczystość.
Choć komunia lub inne tego typu wydarzenie jest sporym wydatkiem dla organizatora, to nie można zapomnieć, że goście przychodzą na nie z prezentem w ręku lub kopertą z pieniędzmi, którą obdarowują zapraszającego.
I tu pojawia się pytanie – ile włożyć do komunijnej koperty? W przypadku 29 proc. respondentów odpowiednia kwota nie powinna być wyższa niż 500 zł na prezent. 17 proc. uważa, że do koperty należy włożyć do 1000 zł, a 13 proc. twierdzić, że najwyżej 200 zł.
Jak wynika z badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023", najwięcej, bo 29 proc. Polaków, przeznaczyłoby na kopertę lub prezent jako gość na chrzcinach czy komunii od 301 do 500 zł. Taką odpowiedź najczęściej wskazywali mieszkańcy metropolii (40 proc.) oraz osoby w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 34 i 31 proc.).
Majówkowe gadżety dla klientów - 4 propozycje
Z badania wynika też, że 17 proc. badanych wskazało, że na taki prezent przeznaczyłoby od 701 do 1000 zł; tak odpowiedziało 23 proc. zarabiających od 7000 zł w górę i 25 proc. z dochodem od 2000 do 2999 zł na rękę, oraz 22 proc. 30-39 latków. Trzecie miejsce na liście kwot, które wybierają ankietowani zapytani o to ile dać na komunię lub chrzciny zajmują wartości od 101 do 200 zł. Tak uważa 13 proc. Taką kwotę najczęściej wskazywali ankietowani w wieku 40-49 lat, a także 60-69 latkowie. W obu przypadkach było to po 16 proc. wskazań. Takie deklaracje składają przede wszystkim mieszkańcy małych miast do 50 tys. osób (17 proc.) oraz zarabiający od 2000 do 2999 zł (19 proc.).
Wśród najrzadziej wskazywanych kwot były wartości od 501 do 700 zł. Tak podawało 10 proc. pytanych. Były to zwykle osoby w wieku 40-49 lat (18 proc.), ze średnich miast (18 proc.) do 250 tys. mieszkańców oraz zarabiający od 7000 zł netto w górę (19 proc.). Także co dziesiąty badany wskazał, że najbardziej odpowiednia będzie kwota od 201 do 300 zł (10 proc.). Była to najpopularniejsza odpowiedź wśród 30-39 latków (17 proc.) i badanych z metropolii (18 proc.).
Jak wynika z badania, koszty związane z prezentem (rzeczowym lub finansowym) są coraz większym obciążeniem. Wskazuje na to już 76 proc. badanych. Co znamienne, co trzecia badana osoba jest skłonna odmówić udziału w uroczystości, ze względu na konieczność ograniczania kosztu. „Najchętniej” w takim wypadku przychodzi nam rezygnacja z uczestnictwa w weselu (40 proc. badanych) i komunii (31 proc). Co czwarty badany nie miałby obiekcji, by zrezygnować z udziału w chrzcinach (27 proc.)
Badanie zrealizowano na zlecenie Santander Consumer Banku, metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w marcu br. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1001 dorosłych Polaków.