Z tych danych można wyciągnąć wnioski, które mogą pomóc w podjęciu ciekawej biznesowo, a także trafnej decyzji. Kawowy pomysł na biznes nie musi przecież polegać na otwieraniu kawiarni. Rok temu, przy poprzedniej edycji tego badania pisaliśmy o sile ekspresu ustawionego w sklepie, gdzie można kupić ciepłą kawę na wynos. Jak się okazuje, jeśli ktoś zrealizował ten pomysł rok temu, raczej decyzji dzisiaj nie żałuje.
Według badania ARC Rynek i Opinia, aż o 12 punktów procentowych wzrósł w ciągu ostatnich dwóch lat odsetek osób, które sięgają po kawę poza domem. Łącznie jest to 54% ankietowanych. Przypomnijmy, rok temu było to 49%, a dwa lata temu, w epicentrum pandemii zaledwie 42%. Ostatni przedpandemiczny raport z 2019 roku wskazywał na 51%. To oznacza, że w 2022 r. został „przebity” również ten wynik, a kawowy biznes rośnie mimo inflacji.
Aż dwie na trzy ulubione rodzaje kaw w Polsce to te z dodatkiem mleka. Co ciekawe aż 62% respondentów sięga po klasyczne mleko z laktozą. Bez laktozy wybiera co 10 badany. Po mleko roślinne sięga zaledwie co dwudziesty respondent.
Aż 65% konsumentów twierdzi, że pije kawę, bo lubi jej smak. 52% nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki ulubionego napoju, a to już potężny rynek.
39% uważa, że picie kawy to codzienny rytuał. Tyle samo deklaruje, że filiżanka „czarnej” dodaje energii. Co ciekawe tylko 29% respondentów pije kawę na rozpoczęcie dnia.
Opinia Natalii Sieroń z ARC Rynek i Opinia:
„W wynikach tegorocznej, już 15 edycji, Café Monitora, zauważalna jest zmiana stosunku Polaków do picia kawy poza domem. Konsumenci, traktujący niegdyś kawę wypitą na mieście jako kofeinowy strzał energii i ratunek przed zmęczeniem, obecnie zmieniają swoje podejście, traktując proces picia kawy na mieście jako swego rodzaju rytuał i przyjemność. I z tego rytuału nie chcą rezygnować, na co wskazuje rosnący z roku na rok procent osób pijących kawę poza miejscem zamieszkania.”