Z tego artykułu dowiesz się:

Ten biznes jedzie na długach. Krajowy Rejestr Długów odnotował rekordowe zadłużenie firm transportowych. Cała branża ma już 1,2 mld zł przeterminowanych zobowiązań. Zdecydowanie największa część tej kwoty to długi najmniejszych graczy w branży. Na ich spłatę czekają przede wszystkim banki, firmy leasingowe oraz faktoringowe.  

Kondycja branży transportowej

Coraz więcej firm transportowych jedzie na oparach. Od początku pandemii mają one coraz wyraźniej „pod górkę”. Suma długów, jakie mają do spłacenia przewoźnicy oraz firmy magazynowe urosła od wiosny 2020 roku z 978,8 mln złotych na koniec maja 2021 roku. To oznacza wzrost o ponad 1/5.

Trudno jednak za ten stan rzeczy obwiniać jedynie pandemię, bowiem jak zauważa KRD, dług tej branży rósł systematycznie również w okresie poprzedzającym problemy z koronawirusem. Jedyny moment, w którym wydawało się, że transport włącza wyższy bieg to grudzień 2020 roku, kiedy zaległości nieznacznie spadły do 1,11 mld złotych. Niestety tego trendu nie udało się podtrzymać w kolejnych miesiącach.

E-commerce a transport

Swoistym bezpiecznikiem, który sprawił, że zadłużenie branży TSL nie rosło jeszcze bardziej, była dobra kondycja e-commerce – wynika z komentarza prezesa Krajowego Rejestru Długów Adama Łąckiego.

„Nie bez znaczenia była także niezła kondycja polskiego przemysłu oraz firm budowlanych, które starały się funkcjonować niemal bez przestojów. Rosnące od lat zadłużenie branży można z kolei tłumaczyć tym, że polscy przewoźnicy muszą się mierzyć z dużą konkurencją na zachodzie oraz zmieniającymi się regulacjami dotyczącymi transportu towarów w poszczególnych krajach” – precyzuje Adam Łącki, prezes KRD.

Niezbędne inwestycje w transporcie

Inna rzecz to ciągła potrzeba odmładzania floty i inwestycji w nowoczesny sprzęt. Właściwie zawsze wymaga to zewnętrznego finansowania. Kredyty czy leasingi stanowią stałą i niemałą pozycję kosztową w firmach transportowych. Wystarczy stracić jednego solidnego klienta, a biznes zaczyna chwiać się w posadach. Ten problem dotyczy przede wszystkim małych graczy, którzy w dalszym ciągu stanowią dużą część tego biznesu.

Długi w transporcie

KRD analizując swoją bazę danych, zauważył jedną pozytywną tendencję. Firm transportowych, które mają zaległości w płatnościach, jest mniej niż jeszcze w maju 2020 roku. Pod koniec czerwca 2020 roku było to 23.460 firm, teraz problemy z długami dotyczą 23.316 przedsiębiorstw.

Problem w tym, że stale rośnie średnie zadłużenie przedsiębiorstw, które zmagają się z długami. Średnie zadłużenie przypadające na jedną firmę wzrosło w ciągu ostatniego roku z 44,7 tys. do 50,5 tys. zł. To oznacza, że przeciętny dłużnik tej branży ma do oddania o 6 tys. złotych więcej niż jeszcze rok temu.

Gdzie jest najwięcej dłużników w transporcie?

W ujęciu podziału administracyjnego Polski największą grupę dłużników w transporcie stanowią firmy z woj. mazowieckiego, które winne są swoim wierzycielom 231 mln zł. Drugie miejsce zajmuje woj. śląskie z 137 mln zł. Podium zamyka woj. wielkopolskie z zadłużeniem 131 mln zł.

Zadłużone jednoosobowe działalności gospodarcze

Na liście KRD największe grono dłużników w branży transportowej stanowią jednoosobowe działalności gospodarcze. To aż 77% wszystkich dłużników branży TSL, odpowiedzialnych za 76% wszystkich długów.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

06 06 24

Ile firm w Polsce założyli obcokrajowcy? Są najnowsze dane

Obcokrajowcy stawiają na JDG w Polsce. Tylko w I kw. 2024 r. otworzyli blisko 12 tys. firm [DANE…
dotacje_na_firmę

Co drugi kasjer sklepowy w Polsce opowiada się za zniesieniem zakazu handlu w niedziele [SONDAŻ]

Zniesienie zakazu handlu w niedzielę coraz bliżej? Jedno z badań wskazuje, że kasjerzy chcą pracować w niedzielę. Z…
handel-tradycyjny
22 05 24

Niedziele handlowe wrócą? Coraz bardziej prawdopodobne

ZPPHiU: Niedziele handlowe – zmiana musi być przemyślana Czas handlu w niedziele powinien być krótszy niż przed wprowadzeniem…
niedziele handlowe
21 05 24

Awaria w ZUS. To był cyberatak?

Awaria w ZUS. We wtorek (21 maja) nie działa strona internetowa Zakładu. Nie da się też skorzystać z…
awaria-w-zus
21 05 24

Wakacje od ZUS coraz bliżej: Ile zyskają mali przedsiębiorcy?

Wakacje od ZUS coraz bliżej: Ile zyskają mali przedsiębiorcy? Wakacje od ZUS uchwalone. Sejm uchwalił długo oczekiwane przepisy…
wakacje od zus

"Moja Elektrownia Wiatrowa" dla właścicieli budynków mieszkalnych. Do wzięcia nawet 50 tys.

"Moja Elektrownia Wiatrowa" to program dopłat do przydomowego wiatraka dla właścicieli budynków mieszkalnych. "Moja elektrownia wiatrowa" umożliwi otrzymanie…
elektrownia wiatrowa

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier