magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Związek Pracodawców SKP wraz z Konfederacją Lewiatan krytykują planowane zmiany w ustawie o ruchu drogowym, które mają implementować unijne prawo i które dotkną Stacje Kontroli Pojazdów. W ich ocenie regulacji jest zbyt wiele. I to w stosunku do tego, co jest wymagane przez Unię Europejską.

Stacje Kontroli Pojazdów z dodatkowymi obowiązkami?

Przepisy, które znalazły się w ustawie, jaka lada moment trafi do Sejmu, w opinii Związku Pracodawców SKP nakładają zbyt wiele obowiązków na Stacje Kontroli Pojazdów. Lista „nowości” jest znacznie dłuższa, niż wymaga sama Unia Europejska.

Jak przypomina ZPSKP oraz Lewiatan, w obowiązującym Prawie Przedsiębiorców znajduje się jasny zapis. Czytamy w nim, że  „implementując prawo Unii Europejskiej i prawo międzynarodowe, należy dążyć do nakładania wyłącznie obowiązków administracyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów implementowanych przepisów”.

Dodatkowe obciążenia dla SKP

Wśród dodatkowych obciążeń dla Stacji Kontroli Pojazdów, których od Polski wcale nie wymaga unijne prawodawstwo, pracodawcy wymieniają:

- Dualizm w nadzorze nad stacjami kontroli pojazdów. Obecnie jest to starosta, po zmianach będzie jeszcze TDT.

- System kontrolnych badań technicznych, czyli wyników kwestionowanych przez posiadaczy pojazdów.

- System karnych, dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów po terminie

- Dodatkowe dokumentowanie obecności pojazdu w czasie badania w stacji. Ma być to obowiązkowa fotografia drogomierza.

- Przewidziane w prawie sankcje karne dla przedsiębiorców, a także personelu.

W ocenie przedsiębiorców wszystkie działania wykraczające poza dyrektywę UE przyniosą koszty budżetowe na poziomie ok. 250 mln złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Najgorszy biznes w Polsce? Tam pracodawców wspierają nawet związkowcy

Stawki za badanie techniczne niezmienne od 18 lat

Tymczasem Stacje Kontroli Pojazdów borykają się z zupełnie innym problem, który dla wielu sprowadza się do zdania „być, albo nie być”. Przy rosnącej inflacji, a także kosztach prowadzenia biznesu, są firmy, które znalazły się nad przepaścią.

Ministerstwo Infrastruktury od niemal 18 lat nie dokonało żadnych zmian w rozporządzeniu regulującym wysokość urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów. Blisko 6 tysiącom przedsiębiorców grozi upadłość z powodu drastycznego wzrostu kosztów oraz wysokiej inflacji, a tysiącom pracowników obsługi diagnostycznej utrata miejsc pracy. Apelujemy do posłów o refleksję i odrzucenie zbędnych i kosztownych regulacji w nowelizowanej ustawie – zauważa Kazimierz Zbylut, prezes Związku Pracodawców SKP.

To Cię zainteresuje

Finansowanie aut firmowych - jakie są ich rodzaje?

Posiadanie floty samochodowej jest bardzo istotne z punktu widzenia większości firm. Pojazdy firmowe są wykorzystywane do realizacji usług…
24 03 23

Dino z rekordowym zyskiem. Będzie jeszcze lepiej?

Dino znów przekazuje pozytywne informacje. Gigantyczne przychody i ogromny zysk netto polskiej sieci. Spółka Dino Polska S.A. zanotowała…
dino
23 03 23

Dobrowolny ZUS. Czy to możliwe?

Wypis z ZUSu będzie możliwy? Prowadzenie firmy całkowicie bez obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne? Tym temat zajął się…
dobrowolny_zus
22 03 23

0% VAT na żywność jednak do końca 2023r.?

Zerowa stawka VAT na podstawowe produkty żywnościowe będzie obowiązywała prawdopodobnie do końca 2023 roku - poinformowała w środę…
sklep spożywczy

Kontrola pracownika alkomatem w pracy. Kiedy to możliwe?

Od 21 lutego 2023 możliwa jest kontrola pracownika alkomatem. Jak to dokładnie działa, jakie prawa ma pracownik, jakie…
alkomat

Samochód służbowy do celów prywatnych – zasady korzystania

Jeśli pracodawca chce udostępnić samochód służbowy do celów prywatnych pracownika, warto poznać zasady korzystania z takiego rozwiązania. Jak…
samochód służbowy

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier