Z tego artykułu dowiesz się:

Związek Pracodawców SKP wraz z Konfederacją Lewiatan krytykują planowane zmiany w ustawie o ruchu drogowym, które mają implementować unijne prawo i które dotkną Stacje Kontroli Pojazdów. W ich ocenie regulacji jest zbyt wiele. I to w stosunku do tego, co jest wymagane przez Unię Europejską.

Stacje Kontroli Pojazdów z dodatkowymi obowiązkami?

Przepisy, które znalazły się w ustawie, jaka lada moment trafi do Sejmu, w opinii Związku Pracodawców SKP nakładają zbyt wiele obowiązków na Stacje Kontroli Pojazdów. Lista „nowości” jest znacznie dłuższa, niż wymaga sama Unia Europejska.

Jak przypomina ZPSKP oraz Lewiatan, w obowiązującym Prawie Przedsiębiorców znajduje się jasny zapis. Czytamy w nim, że  „implementując prawo Unii Europejskiej i prawo międzynarodowe, należy dążyć do nakładania wyłącznie obowiązków administracyjnych niezbędnych do osiągnięcia celów implementowanych przepisów”.

Dodatkowe obciążenia dla SKP

Wśród dodatkowych obciążeń dla Stacji Kontroli Pojazdów, których od Polski wcale nie wymaga unijne prawodawstwo, pracodawcy wymieniają:

- Dualizm w nadzorze nad stacjami kontroli pojazdów. Obecnie jest to starosta, po zmianach będzie jeszcze TDT.

- System kontrolnych badań technicznych, czyli wyników kwestionowanych przez posiadaczy pojazdów.

- System karnych, dodatkowych opłat za badania techniczne pojazdów po terminie

- Dodatkowe dokumentowanie obecności pojazdu w czasie badania w stacji. Ma być to obowiązkowa fotografia drogomierza.

- Przewidziane w prawie sankcje karne dla przedsiębiorców, a także personelu.

W ocenie przedsiębiorców wszystkie działania wykraczające poza dyrektywę UE przyniosą koszty budżetowe na poziomie ok. 250 mln złotych.

CZYTAJ TAKŻE: Najgorszy biznes w Polsce? Tam pracodawców wspierają nawet związkowcy

Stawki za badanie techniczne niezmienne od 18 lat

Tymczasem Stacje Kontroli Pojazdów borykają się z zupełnie innym problem, który dla wielu sprowadza się do zdania „być, albo nie być”. Przy rosnącej inflacji, a także kosztach prowadzenia biznesu, są firmy, które znalazły się nad przepaścią.

Ministerstwo Infrastruktury od niemal 18 lat nie dokonało żadnych zmian w rozporządzeniu regulującym wysokość urzędowych opłat za badania techniczne pojazdów. Blisko 6 tysiącom przedsiębiorców grozi upadłość z powodu drastycznego wzrostu kosztów oraz wysokiej inflacji, a tysiącom pracowników obsługi diagnostycznej utrata miejsc pracy. Apelujemy do posłów o refleksję i odrzucenie zbędnych i kosztownych regulacji w nowelizowanej ustawie – zauważa Kazimierz Zbylut, prezes Związku Pracodawców SKP.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…

Matury 2025 – terminy, zmiany i przygotowania. Co po maturze?

Kiedy odbywają się matury 2025?  Ile kosztuje przygotowanie do matury i co po maturze?  Egzamin maturalny, zwany też…
matury 2025
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier