Z tego artykułu dowiesz się:

MB Pneumatyka to jedyny w Polsce producent zawieszeń pneumatycznych. Firma rusza na podbój Indii.

Wartość rynku zawieszeń

Najnowsze prognozy wartości rynku zawieszeń pneumatycznych w Indiach są bardzo obiecujące. Szacuje się, że w ciągu zaledwie 8 lat wzrośnie on o blisko 1 mld USD. Według najnowszych danych istnieją cztery kluczowe obszary wzrostu znaczenia zawieszeń pneumatycznych w Indiach: rosnący popyt na luksusowe autokary oraz samochody osobowe, skok technologiczny w przemyśle samochodowym, wzrost znaczenia bezpieczeństwa podróży oraz spadek tonażu samochodów.

Szacuje się również, że w 2025 roku wartość rynku zawieszeń pneumatycznych w Indiach wyniesie 2,35 mld USD, podczas gdy w 2017 roku osiągnął 1,3 mld. Ogromny potencjał zagranicznego partnera dostrzegła MB Pneumatyka, która po trwających kilka miesięcy rozmowach oraz pierwszych szkoleniach, 2 czerwca podpisała umowę joint venture z indyjską firmą Ajita.

MB Pneumatyka nie ma konkurencji. To jedyna firma w tej branży

MB Pneumatyka to jedyna w Polsce i jedna z czterech wiodących firm w Europie produkująca złącza do pneumatycznych układów w pojazdach użytkowych powyżej 3,5 tony. W obliczu zerwania łańcucha dostaw, wywołanego pandemią oraz problemami wynikającymi z obecnej sytuacji w Ukrainie, MB Pneumatyka podjęła szereg działań dążących do rozwoju firmy. Wśród nich znalazły się m.in. powiększenie parku maszyn, którego koszt wyniósł niespełna 2 mln złotych. Umożliwi to szybszą realizację zamówień oraz usprawnienie obsługi klienta.

Firma zdecydowała się również na rozbudowę hali produkcyjnej o dodatkowe 500 m2, które mają korzystnie wpłynąć na komfort pracy, a co za tym idzie, poprawić wydajność. Obecnie firma z Sulechowa może poszczycić się kolejnym krokiem w rozwoju - wejściem na indyjski rynek produkcyjny. 2 czerwca b.r. podczas uroczystej gali jubileuszowej z okazji 20-lecia MB Pneumatyka doszło do podpisania umowy o współpracę z Dineshem Kothiya, właścicielem indyjskiej firmy Ajita.

- Podpisana umowa jest dla nas szczególnie ważna, ponieważ zyskujemy partnera, który wesprze nas w produkcji. Co ważne, cała produkcja będzie odbywała się według wdrożonych przez nas standardów, które będą gwarantem najwyższej jakości produkty końcowego. Jednak podpisany joint venture nie dotyczy jedynie produkcji podzespołów, to zdecydowanie coś więcej. Umowa gwarantuje obu stronom wymianę wiedzy i doświadczenia, które pozwolą na nasz obopólny rozwój. - podkreśliła Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka MB Pneumatyka

MB Pneumatyka pomoże w rozwoju Ajity

Obecnie firma Dinesha Kothiya zatrudnia 35 pracowników i produkuje w oparciu o certyfikat ISO 9001. Współpraca z MB Pneumatyka ma zaowocować podniesieniem jakości i standardów pracy oraz wypracowanie normy IATF. Nadzór nad szkoleniem partnera biznesowego objął sulechowski zespół specjalistów. W marcu b.r. Dinesh Kothiya odwiedził siedzibę MB Pneumatyka, gdzie przez 10 dni brał udział w pierwszym szkoleniu z jakości i standardów produkcji. Rewizyta właścicielki firmy w Indiach miała na celu sprawdzenie czy przekazana w Polsce wiedza została wdrożona w procedury Ajity, a także przeprowadzenie dalszego szkolenia.

Kontrakt ma zagwarantować MB Pneumatyka obsługę rynku indyjskiego oraz krajów graniczących z Indiami, a także możliwość wyjścia na kolejne zagraniczne rynki i obniżenie kosztów produkcji złączy, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów.

- W czasie 20-letniej obecności MB Pneumatyka na rynku mieliśmy już możliwość współpracy z dostawcami z Indii. Niestety, produkowane wówczas komponenty nie spełniały standardów jakościowych przyjętych w naszej firmie, przez co dostawca nie został dopuszczony do produkcji seryjnej.  Właśnie dlatego, Indie są postrzegane przez Europę jako kraj o niskiej kulturze technicznej. Podpisane joint venture ma więc na celu odczarowanie tej opinii. Współpraca z Dineshem oraz emanująca od niego chęć rozwoju firmy, umożliwia wprowadzenie do Ajity naszych procedur jakościowych. W czasie mojej wizyty w Indiach miałam możliwość doświadczenia nie tylko ogromnej gościnności moich indyjskich partnerów biznesowych ale także obserwacji sposobu wykorzystania przekazanej im wiedzy w praktyce. Efekty, które zauważyłam po krótkim szkoleniu są zadowalające.

CZYTAJ TAKŻE: Hity eksportowe Polski. Jakie produkty made in Poland zalewają świat?

Warto również nadmienić, że siedziba firmy Ajita zlokalizowana jest  w Jamnagar w stanie Gudżarat, uznawanym za najbardziej uprzemysłowioną część Indii, w której działa około 5 000 firm produkujących z metali.

Polskie firmy rodzinne

MB Pneumatyka to firma rodzinna, z tradycjami i silnymi wartościami, której hasłem przewodnim jest “Człowiek, Szacunek, Reputacja”. Podobne wartości funkcjonują również w Ajicie. Małgorzata Bieniaszewska, która oprócz kierowania firmą zajmuje się również mentoringiem, wypracowała wraz z Dineshem program rozwoju managerskiego, mający podnieść kwalifikacje przywódcze indyjskiego partnera. Jak twierdzi mentorka:

- Dinesh to człowiek o wielkim sercu, który z powodzeniem zarządza firmą, jednak do tej pory nie miał możliwości rozwoju swoich kompetencji managerskich. W czasie pobytu w Polsce wielokrotnie pytał mnie o stosowane przeze mnie metody zarządzania i poprosił o możliwość czerpania z mojego modelu przywódczego. Uważam, że każdy lider powinien obrać indywidualną formę prowadzenia zespołu, dlatego wspólnie z Dineshem określiliśmy jego potrzeby i cele. Tak narodził się pomysł wspólnych warsztatów, w czasie których wdrażamy wypracowane rozwiązania oraz konsultujemy je z zespołem z Indii.

Podpisany przez MB Pneumatyka kontrakt z indyjską firmą Ajita rozpoczyna nowy rozdział działalności polskiego producenta.

Firma powstała w 1984 roku z inicjatywy inżyniera Andrzeja Bieniaszewskiego. W 2002 roku właścicielką przedsiębiorstwa została Małgorzata Bieniaszewska, córka założyciela. Determinacja właścicielki oraz walka o nowe rynki zbytu dla produktów zaowocowały znaczącym wzrostem zasięgu firmy. Pojazdy wyposażone w złącza wyprodukowane w Sulechowie można dzisiaj spotkać na drogach całego świata.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier