Wśród przedsiębiorców panują negatywne nastroje – wynika z najnowszego Miesięcznego Indeksu Koniunktury[1]. Sytuacja ma związek przede wszystkim z niepewnością warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spadł także wskaźnik zatrudnienia o 4,5 punkty procentowe porównując miesiąc do miesiąca[2]. Zdaniem Michała Pasternaka, CEO AccroWell – firmy, która zajmuje się obsługą księgową firm – coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z outsourcingu. Ten jest sposobem na optymalizację kosztów i stabilizację, której tak bardzo brakuje firmom działających w Polsce.
Polski Instytut Ekonomiczny oraz Bank Gospodarstwa Krajowego prognozują w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury, że wśród przedsiębiorstw dużą barierę stanowią koszty. Do głównych barier utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej zalicza się koszty pracownicze. Aż 71 proc. firm przyznaje, że boryka się z takim wyzwaniem.
Posiadanie zgranego i pewnego zespołu to podstawa do prowadzenia działalności gospodarczej. Koszt przygotowanie pracownika do pracy to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych – podobnie jak koszty rekrutacji nowej osoby. Rotacja wśród załogi generuje dodatkowe koszty. Tych można uniknąć. Z obserwacji Michała Pasternaka, CEO AccroWell – firmy, która zajmuje się oursourcingiem usług księgowo-finansowych– coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na outsourcing specjalistów i ekspertów, a nawet całych działów księgowych, finansowych, czy kontrolingowych.
– W miarę zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa, elastyczność wynajmowanego personelu pozwala dostosować zasoby ludzkie do bieżących wymagań. Wynajęcie pracowników na określony projekt lub na okres wzmożonej aktywności biznesowej pozwala firmie uniknąć trudności związanych z rekrutacją, szkoleniem i zwalnianiem pracowników w przypadku zmiany warunków rynkowych – wyjaśnia Michał Pasternak, CEO AccroWell. – Outsourcing pracowników zapewnia dostęp do wyspecjalizowanej wiedzy i umiejętności. Przedsiębiorstwa często potrzebują ekspertów w określonych dziedzinach, takich jak finanse, rachunkowość czy zarządzanie ryzykiem. Wynajmowanie specjalistów daje możliwość skorzystania z ich wiedzy i doświadczenia, które mogą przynieść wartość dodaną dla firmy.
Outsourcing pracowników, czy całych działów to przede wszystkim pewność dla przedsiębiorcy, że zawsze będzie miał dostęp do specjalistów z określonymi kompetencjami.
Do końca roku pracę chce zmienić aż 53 proc. badanych Polaków[3]. To sygnał dla pracodawców, że powinni jeszcze bardziej zadbać o posiadanie odpowiedniej kadry w swojej firmie.
– Proces rekrutacyjny i zatrudniania nowego pracownika może być czasochłonny. Wynajęcie eksperta na zewnątrz pozwala firmie na znacznie szybszą reakcję na zwolnienie pracownika. Outsourcing może być bardziej elastyczną opcją, która umożliwia natychmiastowe uzupełnienie kadry, minimalizując tym samym przestój w działaniu firmy – dodaje Pasternak. – Outsourcing pracowników, zwłaszcza specjalistów wysokiej klasy, daje firmom dostęp do niezbędnej wiedzy i umiejętności, które mogą zapełnić luki w przypadku, gdy któryś z pracowników odchodzi. Jest to elastyczna i szybka opcja, która minimalizuje przestój i pozwala kontynuować projekty bez zakłóceń.
Warto podkreślić, że rozwój technologii i narzędzi wspierających pracę zdalną i współpracę online umożliwił bardziej płynne i efektywne wynajmowanie pracowników. Dzięki komunikacji internetowej, narzędziom do zarządzania projektami i chmurom obliczeniowym, przedsiębiorstwa mogą łatwo współpracować z zespołami zewnętrznymi, niezależnie od ich lokalizacji geograficznej.
[2][2] Dane za czerwiec br.
[3] Badania Pracuj.pl
informacja prasowa