Z tego artykułu dowiesz się:

Urząd skarbowy zwykle sprawdza faktury, rozliczenia, poprawność wyliczenia lub odliczenia podatku. Tym KAS wziął urzędników pod lupę. Sprawdza satysfakcję klientów. Wyniki...zaskakują

Co sprawdza KAS?

 Świecie, Wieluń, Piastów – co łączy te trzy miasta? M.in. to, że mieszka w nich w przybliżeniu 25 tys. ludzi. Dokładnie tyle samo podatników wypełniło już ankiety na prośby Krajowej Administracji Skarbowej.

Instytucja skupiająca w sobie m.in. wszystkie urzędy skarbowe od trzech miesięcy prowadzi bardzo szeroko zakrojoną akcję „Klient w centrum uwagi KAS”. Jej celem jest sprawdzenie satysfakcji osób załatwiających swoje sprawy w Urzędach Skarbowych. Właśnie zaprezentowała pierwsze wyniki.

Badanie satysfakcji z obsługi w skarbówce

Jeżeli w ostatnim czasie byłeś w Urzędzie Skarbowym i rezerwowałeś wizytę w nim przez internet, spodziewaj się maila od naczelnika danej skarbówki, w którym zostaniesz poproszony o udział w ankiecie, badającej Twoją satysfakcję z wizyty. Jak podkreśla KAS, wyniki badania mają zostać użyte do „projektowania nowych rozwiązań” oraz poprawy obsługi w US.

„Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom społeczeństwa, tak zmieniając nasze usługi, aby były nowocześniejsze i wygodniejsze. Coraz więcej spraw podatkowych załatwimy, nie wychodząc z domu. Usprawniamy procesy wewnętrzne i ułatwiamy pracę urzędnikom, ale też stale pracujemy nad jakością obsługi. Rozwijamy nasze mocne strony i poprawiamy obszary, które tego wymagają. Temu też służy realizowane od kwietnia badanie satysfakcji po wizycie w urzędzie skarbowymPowiedział minister finansów Tadeusz Kościński.

 

Skarbówka bada satysfakcję

Badania ankietowe trwają bez przerwy od kwietnia 2021 roku. Jak wyjaśnia KAS, są to badania prowadzone metodą ilościową. Osoba, która otrzyma taką ankietę, musi wiedzieć, że udział w niej jest całkowicie anonimowy i dobrowolny.

O co pyta urząd skarbowy?

Jak wyjaśniono we wspólnym komunikacie KAS i MF, pytania skierowane do klientów są związane z ogólnym zadowoleniem z wizyty, emocjami (!) oraz wysiłkiem włożonym w załatwienie sprawy, z którą przyszedł do urzędu. Część ankiety dotyczy także oceny pracownika urzędu. Ocenianie się takie cechy jak kompetencje, uprzejmość, chęć niesienia pomocy czy komunikatywność.

W ankiecie znajduje się także miejsce, w którym znajdują się dwa pytania otwarte, więc jeśli masz ochotę napisać coś więcej o swoich odczuciach – to jest właśnie to miejsce. KAS liczy, że w ten sposób uda się wskazać najlepsze i najgorsze aspekty załatwiania sprawy w urzędzie skarbowym.

W jaki sposób KAS sprawdza działanie urzędów skarbowych?

KAS to instytucja, która ogrania najbardziej zawiłe sprawy podatkowe, wykładnię przepisów, interpretacje, wyjaśnienia, czynne żale... Krótko mówiąc, co do zasady, daje sobie radę ze złożonymi procesami.

Nie dziwi więc, że proces oceny w ankietach również do prostych mechanizmów nie należy. Skąd!? KAS po prostu narobiła sobie roboty. Ankiety analizowane w Ministerstwie Finansów opierają się na pięciu wskaźnikach: (wymieniamy za oficjalną informacją): satysfakcji, polecenia, braku wysiłku, pozytywnych emocji, skuteczności pierwszego kontaktu.

Urząd skarbowy - wyniki ankiety w skarbówkach

KAS może być z siebie i swoich urzędników dumna, bo wyniki ankiet są... naprawdę niezłe.

Poziom satysfakcji w czerwcu wyniósł bowiem 80%, czyli tylko co piąty badany nie był zadowolony z załatwienia swojej sprawy. Poziom rekomendacji, czyli gotowość do polecania urzędu sięgnął 81%, poziom braku wysiłku 73% a poziom „pozytywnych emocji” aż 86%. Nieco niżej oceniono jednak skuteczność pierwszego kontaktu 76%.

Z obliczeń KAS wynika, że ogólny poziom satysfakcji między kwietniem a czerwcem wyniósł 78,8%. A czy Ty należysz do tej mocnej większości? Niewykluczone, że będziesz mógł odpowiedzieć na to pytanie, na prośbę naczelnika odwiedzonego przez Ciebie Urzędu Skarbowego.

 

 

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Jednoosobowa działalność gospodarcza w 2025 roku: 7 najczęstszych błędów, które popełniają przedsiębiorcy – i jak ich uniknąć

Zakładasz firmę i jesteś przekonany, że wszystko masz pod kontrolą? To świetnie – ale uważaj. Nawet doświadczeni przedsiębiorcy…
jdg

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier