2 min. czytania

Zwrot zakupów do sklepu internetowego. Jakie są obowiązki sprzedawcy

sklep internetowy
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
14 04 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Zajmujesz się sprzedażą w sieci? Musisz wiedzieć, że klient ma 14 dni na zwrot zakupów do sklepu internetowego. A Ty jako właściciel musisz je przyjąć. Wypełnienie ustawowego obowiązku wiąże się z kosztami. Kto powinien je ponieść?

W czasie pandemii internetowe biznesy kwitną. E-handel odnotowuje skoki, a sklepów internetowych przybywa w szybkim tempie. Nie oznacza to jednak, że rzeczywistość właścicieli e-sklepów jest usłana różami. Jak wszyscy przedsiębiorcy i oni mają problemy wynikające ze specyfiki wybranej branży czy drogi sprzedaży. Jednym z nich jest zwrot zakupów do sklepu internetowego.

CZYTAJ TAKŻE: Na zakupy do sieci. Sklepów internetowych przybywa jak grzybów po deszczu

Zwrot zakupów do sklepu internetowego to prawo konsumenta

Żadna kwestia związana z prowadzeniem sprzedaży w sieci nie jest tak problematyczna jak zwroty. Klient ma co najmniej 14 dni na odesłanie niechcianych produktów. Czas zaczyna lecieć w chwili odebrania przesyłki, a nie złożenia zamówienia. Możliwość zwrotu gwarantuje prawo, a dokładniej ustawa o prawach konsumenta. Sprzedawca nie może ingerować w tę regulację. Jedyne co może zrobić to naśladując największych wydłużyć czas na odesłanie kupionego towaru. Ale nie każdego na to stać.

Sprzedawca musi poinformować o prawie do zwrotu

Realizując obowiązki wynikające z obdarzenia klientów prawem do oddania zamówionej rzeczy, sprzedawca musi przede wszystkim poinformować go o tym uprawnieniu. A po drugie udostępnić formularz zwrotu/odstąpienia od umowy. Sposób przekazania czy publikacji jest dowolny. Formularz może zostać załączony do dowodu zakupu, przesłany mailem albo opublikowany na stronie. Ważne, by każdy klient miał do niego dostęp. Ale co ważne, to tylko wzór. Klient może ale nie musi z niego skorzystać. Jako sprzedawca nie możesz nie przyjąć przesyłki zwrotnej z uwagi na nieodpowiednią formę formularza.

CZYTAJ TAKŻE: Kasa fiskalna w sklepie internetowym. Obowiązkowa przy odbiorze osobistym

Koszty dostawy też trzeba zwrócić

Przepisy w tej kwestii pozostają bezlitosne. To przedsiębiorca prowadzący sklep, a nie klient powinien zapłacić za dostarczenie towaru. Część sklepów oferuje darmową dostawę. Ci, sprzedawcy którzy z tej opcji nie korzystają, powinni wiedzieć, że mają obowiązek zwrócenia klientowi kosztów dostawy, w przypadku zwrotu zamówienia. Ale nie musi to być zwrot pełnych kosztów poniesionych przez klienta. Wystarczy rozliczenie ceny najtańszej możliwej przesyłki.

To klient płaci za zwrot zakupów do sklepu internetowego

Odesłanie zwracanego towaru do przedsiębiorcy prowadzącego sklep online to obowiązek kupującego. Część dużych sklepów korzysta z opcji darmowego zwrotu, ale jest to ich dobra wola, nie obowiązek.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?

Kiedy zwrot zamówienia nie przysługuje

Sprzedawcy nie znajdują się tak całkiem na straconej pozycji. Prawo przewiduje przypadki, w których nie trzeba przyjmować zwrotu. Dzieje się tak gdy rzeczy przygotowano na specjalne zamówienie klienta. Jeśli przedmiotem transakcji jest sukienka szyta pod konkretne wymiary czy wytyczne, klientowi nie przysługuje prawo do jej odesłania i żądania zwrotu. Ponadto podobnie jak przy sprzedaży stacjonarnej zwrotowi nie podlega towar, który był używany.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier