Badania produktu to możliwość pozyskania wielu cennych informacji od konsumentów i o nich samych. Marka zyskuje dzięki nim wiedzę o stopniu zainteresowania jej produktem, a także o tym, jakie są jego mocne oraz słabe strony, jacy konsumenci wchodzą w skład grupy docelowej produktu oraz jak go udoskonalić, aby lepiej odpowiadał preferencjom obecnych i potencjalnych klientów.
Badaniu można poddać zarówno artykuły już dostępne na rynku, jak i takie, które dopiero na niego wchodzą. W procesie badawczym (szczególnie w tym drugim przypadku) kluczowe jest to, aby odpowiadały one bezpośrednio na potrzeby konsumentów, m.in. pod względem wyglądu, zapachu, opakowania, etykiety oraz przede wszystkimi ceny.
Dzięki badaniu produktu można w precyzyjny sposób określić zapotrzebowanie na niego i postrzeganie przez konsumentów konkretnej oferty na tle konkurencji, jak również zdefiniować istniejące bariery zakupowe.
Jaki jest cel badań produktu? Przede wszystkim jest to identyfikacja potrzeb i oczekiwań konsumentów. To dzięki szczegółowym informacjom, jakich dostarcza badanie, możliwe jest stworzenie produktu idealnie dopasowanego do preferencji jego odbiorców, co może znacząco wpłynąć na o wiele lepsze wyniki sprzedaży firmy.
Badania produktu (https://www.exacto.pl/badania-produktu/) należy przeprowadzać szczególnie wtedy, gdy marka koncentruje się na zwiększeniu sprzedaży swojego produktu, a także, gdy oferta firmy jest aktualizowana lub poszerzana. Jednak tego typu badanie nie musi być wcale zdarzeniem jednorazowym. Dzięki realizowaniu go cyklicznie, marka może upewnić się, że stale zaspokaja potrzeby swoich klientów, oraz posiada aktualną wiedzę o tym, jak myślą i czują się oni z jej ofertą. Przyniesie to korzyści w postaci efektywniejszego projektowania czy promowania konkretnego produktu.
Jak przebiega badanie produktu? W pierwszej kolejności określa się metodologię badania oraz grupy docelowe, które ustalane są z daną marką przez ekspertów przeprowadzających badanie. Pozwala to jak najdokładniej sprecyzować charakter projektu oraz dobrać najlepsze narzędzia niezbędne do jego realizacji. W procesie badania produktu najczęściej wykorzystuje się wywiady ankietowe CAWI lub CATI, a także badania fokusowe oraz wywiady pogłębione IDI.