Z tego artykułu dowiesz się:

Jak bezpiecznie sprzedawać online? Właściciele sklepów internetowych są narażeni na ciągłe ataki cyberprzestępców

W Polsce działa około 100 tysięcy sklepów internetowych, a 77% internautów deklaruje, że korzysta z zakupów online. Handel w sieci intensywnie się rozwija, a cyfryzacja staje się niezbędna dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw.

Eksperci podkreślają, że należy się spodziewać zwiększonej liczby cyberzagrożeń, a przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa IT staje się szczególnie ważne – także dla branży e-commerce.

Ataki cybernetyczne na sklepy internetowe

Już w 2020 roku aż 87% sprzedawców detalicznych doświadczyło minimum jednego przypadku naruszenia bezpieczeństwa. Według systemu WAF (Web Application Firewall, dostępnego dla korzystających z hostingu w cyber_Folks), strona internetowa w Polsce atakowana jest średnio ok. 6 tysięcy razy w ciągu roku.

Cyberprzestępcy próbują zainstalować złośliwe oprogramowanie (ransomware) lub zaspamować sklep przy pomocy fałszywych opinii produktowych z linkami wychodzącymi. Za cel obierają też bazy danych klientów oraz ich hasła, które służyć mogą próbom logowania do bankowości internetowej czy serwisów społecznościowych. Każdy atak, niezależnie od jego skali, naraża sklep na utratę reputacji i zaufania, które trudno jest odbudować.

Jak chronić sklep internetowy przed atakami?

By zapobiec takiej sytuacji, nie można bagatelizować kwestii bezpieczeństwa. Poniższa lista to pakiet podstawowych kwestii, na jakie należy zwrócić uwagę, zakładając nowy e-sklep lub przeprowadzając audyt ochrony w istniejącym serwisie.

1. Zabezpiecz swoją domenę

Podatność na ataki może wynikać z nazwy domeny. „Typosquatting” to wykorzystanie adresu łudząco podobnego do danej strony internetowej, np. xbank.pl i xbenk.pl. w oparciu o bliskość znaków na klawiaturze, a to tylko jeden z rodzajów zagrożeń. Fałszywa witryna może służyć do przyciągania ofiar cyberprzestępstw. Warto rozważyć zarejestrowanie podobnych domen do naszej, by ubiec oszustów.

2. Sprawdź, czy dostawca oprogramowania dba o kwestie bezpieczeństwa i pamiętaj o aktualizacjach

Decydując się na założenie sklepu internetowego lub jego migrację, konieczne jest uwzględnienie nie tylko kwestii kosztów czy dostępności, ale również aspektów związanych z cyberbezpieczeństwem. W przypadku rozwiązań typu open source wszelkie luki bezpieczeństwa są na bieżąco „łatane” w kolejnych aktualizacjach, których stale trzeba dokonywać.

– Globalnie na naszym oprogramowaniu działa około 300 tysięcy sklepów. W Polsce jest to około 25 tysięcy. Popularność rozwiązania i społeczność skupionych wokół niego programistów sprawiają, że wszelkie błędy zgłaszane przez indywidualnych użytkowników są analizowane. Reagujemy na bieżąco, zawsze traktując bezpieczeństwo jako priorytet – tłumaczy Mateusz Osiecki, Country Manager na Polskę w PrestaShop.

3. Zainstaluj certyfikat SSL

Brak certyfikatu SSL wpływa negatywnie nie tylko na poczucie bezpieczeństwa klientów, ale również na rankingi w wyszukiwarce Google. W przypadku sklepu internetowego informacja „ta witryna jest niezabezpieczona” niekorzystnie wpłynie na współczynnik konwersji.

Certyfikaty odpowiadają za szyfrowanie danych (np. podczas logowania się do sklepu) oraz potwierdzają tożsamość właściciela domeny. Możemy podzielić je na kilka kategorii różniących się poziomem wiarygodności potwierdzenia – od certyfikacji DV (Domain Validation), przez OV (Organization Validation) po EV (Extended Validation). Tylko certyfikaty komercyjne OV/EV będą pomagać Twojemu sklepowi w razie ataku phishingowego.

CZYTAJ TAKŻE: Stawki ryczałtu 2022. Polski Ład. Tabela ryczałtu, zmiany

4. Świadomie wybieraj hosting

Wybór hostingu to kluczowy element bezpieczeństwa sklepu internetowego. Warto zapytać dostawcę o sposób ochrony przed wrogim ruchem.
– Istotne przy wyborze hostingu są również kwestie kopii zapasowych. Powinny być one wykonywane codziennie, a nawet kilka razy dziennie. Poza częstotliwością ważna jest również długość jej przechowywania. W cyber_Folks, w ofercie hostingów sprofilowanych pod sklepy internetowe, kopie baz wykonywane są co 4–6 godzin, a plików – co 24 godziny.

Są one dostępne do 28 dni wstecz. Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że dysponując centrami danych w różnych miastach jesteśmy w stanie przechowywać kopie zapasowe w lokalizacji oddalonej nawet o 500 km od serwera produkcyjnego, co stanowi dodatkową ochronę na wypadek ewentualnych katastrof, jak pożar czy powódź – podkreśla Artur Pajkert, Head of Marketing w cyber_Folks.

5. Bezpieczne płatności – bezpieczni klienci

Płatności online to jeden z najbardziej wrażliwych obszarów podatności na cyberzagrożenia. Aby chronić siebie i swoich klientów, konieczne jest korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, takich jak np. PayPal lub odpowiednio zabezpieczonych modułów do płatności kartami płatniczymi. Dostępne rozwiązania tworzą dodatkową warstwę ochrony obok standardowych zabezpieczeń bankowości elektronicznej.

– Sprzedawcy korzystający z naszego oprogramowania mają możliwość instalacji modułu PrestaShop Checkout, który chroni przed nieautoryzowanymi płatnościami lub próbami wyłudzenia. Wspiera on m.in. standard 3D Secure 2 umożliwiający uwierzytelnienie płatności szybciej i wygodniej, np. odciskiem palca zamiast wpisywania kodu. W kilku prostych krokach można w znaczącym stopniu zwiększyć zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę zakupów w e-sklepie – tłumaczy Mateusz Osiecki.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Zakładanie i wznawianie jednoosobowych firm na lekkim minusie [Dane za I kwartał 2025 r.]

W I kwartale br. liczba wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o ponad 2% w porównaniu z…
firma
12 05 25

Kiedy zapłacić ZUS w 2025 roku? Terminy, stawki i kalendarz do pobrania

W 2025 roku wielu przedsiębiorców dalej będzie zadawać sobie to samo pytanie: „Do kiedy muszę zapłacić ZUS, żeby…
zus

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Jak rozwijać mały biznes w niepewnych czasach? 6 strategii dla MŚP + praktyczne narzędzia finansowe

W czasach, gdy zmienność i ryzyko stają się codziennością, właściciele małych i średnich firm potrzebują nie tylko odwagi,…
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa

Prywatny śmigłowiec dla Twojej firmy: Kiedy warto zainwestować w wynajem helikoptera

W dynamicznie zmieniającym się świecie biznesu, gdzie czas jest jednym z najcenniejszych zasobów, efektywność i prestiż odgrywają kluczową…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier