Żeby firma dobrze funkcjonowała, musi generować zysk. A ten zależy w dużej mierze od ceny po jakiej sprzedajemy produkty lub usługi. Gdy wiele gospodarek boryka się z rosnącymi kosztami, ty jako przedsiębiorca musisz zdecydowanie podnieść ceny. Jak to zrobić by nie stracić klientów?
Zanim podniesiesz cenę, sprawdź czy jesteś w stanie poprawić swój biznes na tyle by zarabiać ale niekoniecznie podnosić cenę.
W „normalnych” warunkach biznesowych niewielka, kilkuprocentowa podwyżka raz w roku jest uzasadniona. Dobrze jest ustalić jeden miesiąc w roku, w którym taka podwyżka jest realizowana. Co jednak w sytuacji gdy rzeczywistość biznesowa bardzo się zmienia i konieczne są częstsze podwyżki?
Przede wszystkim cenę trzeba dopasować do charakteru produktu lub usługi. Jeśli np. prowadzisz salon fryzjerski, to wiesz na pewno, że określony rodzaj fryzur cieszy się większym zainteresowaniem niż inny. Jeśli więcej klientek wybiera farbowanie włosów, zamiast klasycznego strzyżenia, nie ma sensu podnosić ceny klasycznego bo „wystraszy” to resztę klientów.
Wtedy warto przyjąć dobrą strategię podwyższania cen.
Policz, czy koszty związane z dostarczeniem produktu, jego wytworzeniem pokrywają cenę, która płaci klient. Jeśli nie da się ceny utrzymać na obecnym poziomie, koniecznie musisz ją podnieść
Cenę możesz podnieść gdy:
Jeśli swoje produkty lub usługi sprzedajesz poprzez zewnętrznych dealerów, warto zorganizować dla nich spotkanie i pokazać jak mocno wzrosły koszty działalności. Jeśli np. sprowadzasz podzespoły z Chin, to wzrost przewozu kontenerów o kilkaset procent nie pozostaje bez echa dla działalności. Rozsądny partner biznesowy zrozumie z pewnością taką przesłankę. Jednocześnie poinformuj, że musisz cenę podnieść.
I tu stosuje się dwie strategie podnoszenia ceny:
Jeśli masz stałych klientów, to dobrze jest im uświadomić, że korzystanie z twoich usług to dla nich ogromna korzyść. W tym przypadku wyjątkowo nie musisz tłumaczyć podwyżki wysokimi kosztami. Twoich klientów. Musisz podkreślić wartości, którzy otrzymuje klient.
CZYTAJ TAKŻE: Jak bezpiecznie sprzedawać online? 5 rad dla właścicieli sklepów internetowych
Rozważ, jaki dodatkowy element możesz zaproponować klientowi wraz z wyższą ceną. Może będzie to jakiś dodatkowy produkt w gratisie?
Ważne jest to by klienci nie odnieśli wrażenia, że podnosisz ceny tylko po to by zwiększyć swój zysk i wykorzystać dobrą koniunkturę.
Jak już wspomniałem, jeśli już podnosisz cenę, dobrze jest dodać jakąś wartość. Sprzedajesz materiały budowlane? Za każdą paletę cegieł (która będzie droższa) możesz np. zaoferować posadzenie drzewa. To ciekawa opcja w ramach działań CSR i wizerunkowych. Pamiętaj, żeby każde takie działanie było bardzo dobrze przemyślane by niepotrzebnie nie zrzucić na siebie kryzysu wizerunkowego. Jeśli sprzedajesz produkty spożywcze, możesz poprawić skład produktu. Dać tylko naturalne składniki.
Myśl, myśl i jeszcze raz myśl. Podwyższenie ceny nie może być akcją „samą w sobie”. Bądź uczciwy wobec partnerów i szczerze komunikuj przyczyny podwyżek. Jeśli zbudowałeś pozycję wiarygodnego partnera, nie powinno być problemu ze zrozumieniem podwyżek.