2 min. czytania

Odmowa obsłużenia policjanta niestosowna, ale nie dyskryminująca

restauracja
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
10 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Czy właściciel restauracji może decydować o tym, od kogo przyjąć i zrealizować zamówienie? To trudne pytanie. Zgodnie z obowiązującym prawem odmowa obsłużenia policjanta, czy przedstawiciela innego zawodu nie jest formą dyskryminacji.

Policjantów nie obsługujemy

W ostatnich dniach głośno zrobiło się o sprawie restauratora z Torunia. Właściciel lokalu umieścił w witrynie informację, że nie obsługuje funkcjonariuszy policji i ich rodzin. Złość przedsiębiorcy jest w pełni uzasadniona i zrozumiała. Ponieważ rządowy zakaz prowadzenia biznesu w trybie stacjonarnym powoduje wielotysięczne straty. A kontrole sanepidu dokonywane w asyście policji albo samodzielne interwencje służb nie ułatwiają prowadzenia działalności i zarabiania. Przedstawiciele branży gastronomicznej od wielu miesięcy pozostawieni są sami sobie. Gdyż oferowana przez państwo pomoc albo do nich nie trafia, albo nie pokrywa strat.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Przedsiębiorca brał udział w proteście w Warszawie. Po interwencji służb trafił na komisariat w innym mieście, co skutecznie utrudniło mu powrót do domu. Po tym zdarzeniu i sposobie, w jaki został potraktowany zdecydował się na wywieszenie informacji o nieobsługiwaniu policjantów.

CZYTAJ TAKŻE: Punkt dla sanepidu. Pierwszy wyrok przeciwko zbuntowanemu przedsiębiorcy

Odmowa obsłużenia policjanta, a przepisy

Tablica z informacją o ograniczeniu świadczenia usług względem pewnej kategorii klientów to wyraz desperacji. A zarazem jeden z najprostszych sposobów na okazanie swojego niezadowolenia. Jednakże działający w ten sposób przedsiębiorca musi mieć świadomość, że taki ruch wywoła niezadowolenie. Jak informuje serwis money.pl , wypowiadający się w imieniu Komendy Głównej Policji podkomisarz Antoni Rzeczkowski wskazuje artykuł 135 Kodeksu wykroczeń jako podstawę ewentualnych roszczeń. Zgodnie z wspomnianym przepisem „kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny”.

CZYTAJ TAKŻE: Przedsiębiorcy nie ułatwią sanepidowi pracy. Mapa akcji #otwieramy za opłatą

Jednak od wskazania przepisu do ukarania droga jest daleka. Tym bardziej, że nie jest to pierwszy przypadek, w którym przedsiębiorcy odmawiają obsłużenia konkretnej kategorii osób. Adwokat Marta Kowalczyk przypomina sprawę restauratora z Poznania. Mężczyzna zakazał wstępu do swojego lokalu dzieciom poniżej 6 roku życia. Kolejnym przykładem jest drukarz z Łodzi, który odmówił wydrukowania plakatów związanych z ruchem LGBT.

Dyskryminacja tylko w określonych przypadkach

Jak podkreśla adwokat Kowalczyk, odmowa obsłużenia policjanta nie może zostać uznana za dyskryminację.

- Obszary związane z dyskryminacją w znaczeniu zgodnym z obowiązującymi przepisami stanowią katalog zamknięty. Nie znalazła się w nim dyskryminacja z uwagi na wykonywany zawód. Dlatego w przypadku restauratora z Torunia, który poprzez wywieszony w drzwiach lokalu plakat informuje, że nie obsługuje policjantów ani ich rodzin te przepisy nie znajdą zastosowania – wyjaśnia i dodaje, że Konstytucja RP w art. 32 zakazuje dyskryminacji m. in. w życiu społecznym z jakiejkolwiek przyczyny.

- Odmowa oferowania usług, w tym wstępu do restauracji lub innych lokali gastronomicznych stanowić może przykład dyskryminacji. O ile dotyczy naruszenia równego traktowania ze względu na: płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Wtym przypadku powyższy warunke nie został spełniony – podsumowuje Marta Kowalczyk.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…

Matury 2025 – terminy, zmiany i przygotowania. Co po maturze?

Kiedy odbywają się matury 2025?  Ile kosztuje przygotowanie do matury i co po maturze?  Egzamin maturalny, zwany też…
matury 2025

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier