2 min. czytania

Podatek rozłożony na raty, czyli ulga o której nie każdy wie

podatek w ratach
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
12 04 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Czy rozwiązanie, które sprawdza się przy większych zakupach, przyjmie się w urzędach skarbowych? Jest na to szansa. Podatek rozłożony na raty z pewnością wykorzystałoby wielu przedsiębiorców. Ale na otrzymanie prawa do ulgi potrzebna jest zgoda fiskusa.

Raty to bardzo wygodny sposób aby wywiązać się z zobowiązań bez dużej ingerencji w miesięczny budżet. Możliwość podzielenia płatności jest bardzo kusząca, szczególnie teraz w pandemicznych czasach. Jednakże nie jest to metoda przeznaczona dla każdego. Podatek rozłożony na raty wymaga  wniosku podmiotu, który chciałby skorzystać z opisywanej ulgi. Należy go odpowiednio umotywować. Od uzasadnienia bowiem zależy przyznanie opłacenia w ratach świadczeń podatkowych.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Kiedy złożyć wniosek o rozłożenie podatku na raty

Pozytywna decyzja organu podatkowego o rozłożeniu daniny na raty to jedyny sposób, by odroczyć termin płatności zobowiązania. Rozstrzygnięcie jest uznaniowe, dlatego uzasadnienie prośby oraz przedstawienie dowodów ją potwierdzających jest niezwykle ważne. Przede wszystkim jednak liczy się czas złożenia wniosku.

CZYTAJ TAKŻE: Ulga na wczasy dla samozatrudnionych. To byłaby bajka

Otóż procedurę ubiegania się o rozłożenie podatku na raty trzeba rozpocząć przed terminem uiszczenia daniny. Z chwilą upływu tego terminu powstaje zaległość podatkowa i konieczność opłacenia odsetek. Przepisy pozwalają na rozłożenie na raty także odsetek. Ale jeśli można uniknąć dodatkowych kosztów to lepiej zadbać o swoje sprawy z wyprzedzeniem. Dlatego wniosek rozłożenie podatku na raty najlepiej złożyć od razu, gdy zdasz sobie sprawę z tego że nie masz środków, na jednorazowe uregulowanie go w całości.

Podatek rozłożony na raty – wniosek

Wniosek, czyli dokument który w twojej sprawie otrzyma urząd skarbowy powinien zawierać przede wszystkim dane pozwalające na bezproblemową identyfikację podmiotu, którego pismo dotyczy. Nie może więc zabraknąć w nim następujących informacji: danych składającego min. imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru NIP, gdy występujesz w imieniu spółki także nazwy i numeru REGON, adres prowadzenia działalności. Po podaniu powyższych danych, wskaż dokładnie czego dotyczy wniosek. Podaj wysokość zobowiązania, jego podstawę i swoją propozycję rozłożenia należności na raty. Podaj ich liczbę i wysokość kolejnych wpłat. Uzasadnij wniosek, pokaż wszystkie czynniki, które spowodowały, że nie dasz rady rozliczyć się z fiskusem w dotychczasowy sposób. Decyzja jest uznaniowa, od ciebie zależy czy przekonasz zajmującego się twoją sprawą urzędnika czy nie. Podstawą do ulgi jest zaistnienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Musisz wykazać, że zaistniały w twoim przypadku.

CZYTAJ TAKŻE: Kontrole podatników. Z roku na rok ich liczba spada

We wniosku koniecznie wskaż, czy ulga o którą się ubiegasz to: pomoc publiczna, pomoc de minimis, czy ulga nie będąca pomocą publiczną. W zależności od wybranej formy trzeba będzie dołączyć dodatkowe dokumenty.

Najważniejsze, by wniosek był podpisany. Bez względu na to czy składasz go w formie tradycyjnej, czy elektronicznej. Podpis jest konieczny.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier