Raty to bardzo wygodny sposób aby wywiązać się z zobowiązań bez dużej ingerencji w miesięczny budżet. Możliwość podzielenia płatności jest bardzo kusząca, szczególnie teraz w pandemicznych czasach. Jednakże nie jest to metoda przeznaczona dla każdego. Podatek rozłożony na raty wymaga wniosku podmiotu, który chciałby skorzystać z opisywanej ulgi. Należy go odpowiednio umotywować. Od uzasadnienia bowiem zależy przyznanie opłacenia w ratach świadczeń podatkowych.
[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]
Pozytywna decyzja organu podatkowego o rozłożeniu daniny na raty to jedyny sposób, by odroczyć termin płatności zobowiązania. Rozstrzygnięcie jest uznaniowe, dlatego uzasadnienie prośby oraz przedstawienie dowodów ją potwierdzających jest niezwykle ważne. Przede wszystkim jednak liczy się czas złożenia wniosku.
CZYTAJ TAKŻE: Ulga na wczasy dla samozatrudnionych. To byłaby bajka
Otóż procedurę ubiegania się o rozłożenie podatku na raty trzeba rozpocząć przed terminem uiszczenia daniny. Z chwilą upływu tego terminu powstaje zaległość podatkowa i konieczność opłacenia odsetek. Przepisy pozwalają na rozłożenie na raty także odsetek. Ale jeśli można uniknąć dodatkowych kosztów to lepiej zadbać o swoje sprawy z wyprzedzeniem. Dlatego wniosek rozłożenie podatku na raty najlepiej złożyć od razu, gdy zdasz sobie sprawę z tego że nie masz środków, na jednorazowe uregulowanie go w całości.
Wniosek, czyli dokument który w twojej sprawie otrzyma urząd skarbowy powinien zawierać przede wszystkim dane pozwalające na bezproblemową identyfikację podmiotu, którego pismo dotyczy. Nie może więc zabraknąć w nim następujących informacji: danych składającego min. imienia, nazwiska, numeru PESEL, numeru NIP, gdy występujesz w imieniu spółki także nazwy i numeru REGON, adres prowadzenia działalności. Po podaniu powyższych danych, wskaż dokładnie czego dotyczy wniosek. Podaj wysokość zobowiązania, jego podstawę i swoją propozycję rozłożenia należności na raty. Podaj ich liczbę i wysokość kolejnych wpłat. Uzasadnij wniosek, pokaż wszystkie czynniki, które spowodowały, że nie dasz rady rozliczyć się z fiskusem w dotychczasowy sposób. Decyzja jest uznaniowa, od ciebie zależy czy przekonasz zajmującego się twoją sprawą urzędnika czy nie. Podstawą do ulgi jest zaistnienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego. Musisz wykazać, że zaistniały w twoim przypadku.
CZYTAJ TAKŻE: Kontrole podatników. Z roku na rok ich liczba spada
We wniosku koniecznie wskaż, czy ulga o którą się ubiegasz to: pomoc publiczna, pomoc de minimis, czy ulga nie będąca pomocą publiczną. W zależności od wybranej formy trzeba będzie dołączyć dodatkowe dokumenty.
Najważniejsze, by wniosek był podpisany. Bez względu na to czy składasz go w formie tradycyjnej, czy elektronicznej. Podpis jest konieczny.