2 min. czytania

Dyskryminacja małych sklepów? Badanie nie pozostawia złudzeń

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
29 09 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Dyskryminacja małych sklepów to problem, na który skarżą się lokalni przedsiębiorcy i sprzedawcy. Polska Izba Handlu po raz kolejny przedstawiła wyniki raportu „Równi w biznesie”. Tym razem za drugi kwartał 2021 roku.

Dyskryminacja małych sklepów? Co pokazuje badanie?

Niemal 2/3 największych graczy FMCG czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów i supermarketów. Nie mówimy tutaj o markach własnych. Często to poważne brandy na produktach, których próżno szukać we wszystkich punktach handlowych. Czy to już jest dyskryminacja małych sklepów?

Na co zwracają uwagę klienci?

Wg Polskiej Izby Handlu, przykładem mogą być specjalne i niedostępne dla wszystkich warianty. Mogą różnić się pojemnością, nietypowym smakiem lub w oryginalnym zestawie promocyjnym. Nie trzeba być specjalistą od marketingu, by wiedzieć, że to, co wyjątkowe jest ciekawsze dla odbiorcy. I tu pojawia się problem. Niektórzy producenci inaczej traktują wsparcie swoich marek. Nie do każdego docierają ze specjalnymi ofertami – wynika z oceny Polskiej Izby Handlu.

Złudzeń nie pozostawia cytowany przez PIH dyrektor działu zakupów centralnych Grupy Eurocash Dominik Kasperek. Należy to traktować jako przejaw dyskryminacji klientów lokalnych, niezależnych sklepów i ewidentnego wspierania przez największych producentów ekspansji centralnie zarządzanych sieci” – powiedział.

Współpraca wielkich sieci z producentami

Jak czytamy na stronie PIH: „Z nieosiągalnej dla pozostałych uczestników rynku współpracy wielkich sieci z wielkimi producentami mogą cieszyć się obie strony i klienci »wyróżnionych« sklepów. Jednak w praktyce oznacza to faworyzowanie wybranych producentów kosztem pozostałych i odbieranie klientom swobody wyboru miejsca zakupu”.

Przykłady producentów, którzy sprzedają produkty na wyłączność wielkich sieci  znajdują się w raporcie „Równi w Biznesie”. Można zapoznać się z nimi np. tutaj.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?

Czy w małym sklepie zawsze jest drożej?

Nie jest jednak powiedziane, że wartości na cenówkach w niezależnych sklepach są wyższe niż w dyskoncie i supermarkecie. Pokazują to wyniki raportu. „W okresie od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku 17 producentów (10,6 proc. badanych) z 11 kategorii produktowych miało w sklepach niezależnych niższe ceny detaliczne niż w dyskontach i supermarketach. Oprócz tego ceny 39 innych producentów były takie same jak w dyskontach i supermarketach lub różnica nie przekraczała 5 proc.” - czytamy w analizie PIH.

Kto kupuje w niezależnych sklepach?

Polscy konsumenci nie zaopatrują się tylko w jednym miejscu i korzystają z różnych kanałów dystrybucji. Nawet jeśli ktoś 1 lub 2 razy w tygodniu jedzie na „większe” zakupy do dyskontu. Nie jest powiedziane, że taka osoba nie zagląda częściej do najbliższego spożywczaka „za rogiem”. Na przykład po produkty FMCG. 

Według wspomnianego wcześniej Dominika Kasperka z Grupy Eurocash - „lokalne, niezależne sklepy są dla kilkunastu milionów konsumentów jedynym miejscem, w którym robią zakupy w ciągu 5 minut i znajdują ofertę produktową znacznie szerszą niż w dyskoncie”. I właśnie dlatego, w jego opinii - „Nie wolno poprzez zawyżone ceny lub nieatrakcyjną ofertę asortymentową zniechęcać ich do zakupów, bo to uderzy w interesy wszystkich uczestników rynku.”

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Przewodnik po rejestracji firmy – CEIDG vs. KRS

Rejestracja firmy to jeden z najważniejszych kroków przy zakładaniu działalności gospodarczej. W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa…
ceidg

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier