2 min. czytania

Jak zorganizować konkurs na Facebooku, by był zgodny z prawem

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
11 02 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Zastanawiasz się co mają przepisy prawa do twojej działalności w mediach społecznościowych? Całkiem sporo. Przeczytaj jak zorganizować konkurs na Facebooku aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Konkurs czyli co?

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale od sposobu sformułowania postu ogłaszającego konkurs zależy, jak będzie on klasyfikowany prawnie. Nie ma w polskich przepisach definicji konkursu, co oznacza że trzeba się posiłkować innymi zapisami. Konkurs na Facebooku może być uznany za przyrzeczenie publiczne lub loterię. Lepiej, żeby spełniał warunki przyrzeczenia publicznego, wtedy organizacja jest o wiele prostsza.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?

Rozróżnienie jest bardzo łatwe. Z przyrzeczeniem publicznym mamy do czynienia, gdy nagroda wręczana będzie za najlepsze dzieło, w wyznaczonym terminie. A wybór zwycięzcy będzie należał do wskazanego w regulaminie podmiotu. Z kolei loteria charakteryzuje się losowym wybieraniem zwycięzcy. Mały szczegół a różnica ogromna, gdyż loteria to gra losowa. Dlatego jej organizacja i przebieg powinien być konsultowany z Urzędem Celnym.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku

Zanim opublikujesz konkursowy post, zredaguj go „na brudno”, sprawdź czy zawiera wszystkie niezbędne informacje:

  1. czas trwania
  2. opis zadania konkursowego
  3. jasne warunki otrzymania nagrody
  4. wskazanie podmiotu wybierającego zwycięzcę.

Jeśli wszystko się zgadza, opracuj regulamin. Każda tego typu inicjatywa musi posiadać regulamin. I co więcej regulamin trzeba opublikować w miejscu dostępnym dla zainteresowanych.

CZYTAJ TAKŻE: Zmiana danych firmy w CEIDG

Konkursowe regulacje Facebooka

Prawo prawem, ale skoro działasz na internetowej platformie, musisz dopasować się również do wewnętrznych wymogów tego medium. W regulaminie Facebooka, którzy zaakceptowałeś skoro z niego korzystasz znajdują się szczegółowe regulacje. Zgodnie z nimi nie możesz żądać udostępnień w zamian za dopuszczenie do konkursu. Nagrody nie mogą być nielegalne. I musisz zastrzec, że Facebook nie ponosi odpowiedzialności za twoją inicjatywę. Dodatkowo zadbaj o RODO.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego budowanie społeczności wokół marki się opłaca

Jak zorganizować konkurs na Facebooku i co z nagrodami

Nagroda musi być, co więcej musi być dokładnie opisana. A jeżeli przedstawia dużą wartość, to jako organizator będziesz musiał odprowadzić należny podatek. Na szczęście, w przypadku konkursu mającego formę przyrzeczenia publicznego możesz skorzystać z tzw. kwoty wolnej. Co oznacza, że dopóki wartość nagród nie przekracza 2 tys. zł jesteś zwolniony z podatku.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Przyszłość PrestaShop: Czego spodziewać się w kolejnych aktualizacjach?

Przyszłość PrestaShop zapowiada się ekscytująco, z naciskiem na nowe technologie i dostosowanie do zmieniających się trendów w e-commerce.…

Sztuczna inteligencja w małej firmie: 7 darmowych (i legalnych) narzędzi AI, które odmienią Twoją codzienność

Jeszcze kilka lat temu na myśl o sztucznej inteligencji widzieliśmy humanoidalne roboty lub hollywoodzkie scenariusze. Dziś AI to…
sztuczna inteligencja

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier