3 min. czytania

Kiedy i jak otrzymasz pomoc od Rzecznika MŚP

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
01 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Blisko 3,5 mln zł nie trafiłyby do jednego z przedsiębiorców gdyby nie wstawiennictwo Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Adam Abramowicz wywalczył subwencję mimo wcześniejszej trzykrotnej odmowie. Sprawdź jak i kiedy otrzymasz pomoc od Rzecznika MŚP.

Jeśli prowadzisz mały lub średni biznes, strona internetowa Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców powinna być na stałe wpisana w twojej wyszukiwarce. Szczególnie teraz w czasach pandemii. Rzecznik wielokrotnie interweniował w sprawach przedsiębiorców. To on wskazuje nierówne traktowanie i nieuzasadnianie ograniczenia. To on opiniuje aktyw prawne i wytyka w nich błędy. I co najważniejsze Rzecznik może wchodzić w konkretne postępowania.

CZYTAJ TAKŻE: Solaria są zamknięte przez koronawirusa. COVID-19 lubi się opalać?

Pieniądze z PFR dzięki interwencji Rzecznika

Po interwencji Adama Abramowicza jeden z przedsiębiorców w końcu może cieszyć się 3,45 mln zł z Tarczy Finansowej 2.0. Gdyby nie wniosek o pomoc do Rzecznika, pieniądze nigdy nie trafiłyby na jego konto. PFR trzykrotnie negatywnie rozpatrywało prośbę biznesmana. Dopiero po zapoznaniu się ze stanowiskiem Rzecznika urzędnicy zmienili zdanie. I przyznali dofinansowanie w całej wnioskowanej kwocie. W piśmie skierowanym do PFR wskazano, że decyzja odmowna powinna być odpowiednio uzasadniona. A jeśli wnioskodawca podejrzany jest o popełnienie nadużyć, należy je wskazać. Odmowa bez wskazania przyczyny jest bowiem naruszeniem praw przedsiębiorcy. Tym razem sytuacja zakończyła się pomyślnie dla ubiegającego się o pieniądze. Na szczęście o pomoc rzecznika może zwrócić się każdy mały i średni przedsiębiorca.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza 6.0 dla nowych firm. Rzecznik MŚP apeluje o zmianę rozliczeń

Co robi Rzecznik MŚP

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców to samodzielny organ ochrony prawa, działający od 2018 roku na mocy ustawy o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Do jego najważniejszych kompetencji należą:

  • opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących interesów mikro, małych i średnich przedsiębiorców oraz zasad wykonywania działalności gospodarczej
  • pomaganie w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a administracją
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, których celem jest ochrona praw przedsiębiorców z sektora MŚP;
  • działalność edukacyjna i informacyjna w zakresie wykonywania działalności gospodarczej w Polsce, w szczególności w dziedzinie przedsiębiorczości oraz prawa gospodarczego,
  • interweniowanie w toczące się sprawy, pomiędzy przedsiębiorcami a urzędami.

W przypadku interwencji Rzecznik MŚP może: żądać wyjaśnień, akt, informacji dotyczących konkretnego postępowania. Ponadto wspiera przedsiębiorców w postępowaniach administracyjnych, także przy składaniu skarg do sądów administracyjnych. Żądać objaśnień prawnych dotyczących przepisów o działalności gospodarczej. A nawet zwrócić się do NSA czy SN gdy znajdzie rozbieżności w stosowaniu prawa przez sądy. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości problemy w prowadzeniu działalności nie trać czasu tylko zwróć się o pomoc.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec CEIDG jeszcze w tym roku. Zastąpi go hub dla przedsiębiorców

Jak wnioskować o pomoc od Rzecznika MŚP

Rzecznik podejmuje czynności na wniosek lub z urzędu. Prośbę o podjęcie sprawy może wystosować przedsiębiorca lub organizacja przedsiębiorców. Gdy po zapoznaniu się ze sprawą Rzecznik podejmie decyzję o zasadności interwencji, zacznie działać. Jeśli nie, wyśle pismo z informacją o odmowie wszczęcia postępowania lub właściwym pouczeniem. Pomoc jest bezpłatna. Wniosek jest dostępny na stronie Rzecznika MŚP możesz go wydrukować i przesłać do jednego z 5 biur. Siedziba główna znajduje się w Warszawie, oddziały terenowe w: Krakowie, Poznaniu, Białymstoku i Gdańsku.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…
01 04 25

Biznes alkoholowy w sklepie spożywczym – jak zacząć? Analiza rynku, przepisy i porady

Biznes alkoholowy w Polsce. Jak wygląda rynek alkoholowy w Polsce? Biznes alkoholowy to nie lada wyzwanie ale rozpoczęcie…
branża alkoholowa

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier