2 min. czytania

Jak ustanowić pełnomocnictwo? O tym nie zapomnij

pełnomocnik
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
11 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Pełnomocnictwo to upoważnienie innej osoby do załatwienia sprawy w twoim imieniu. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko w biznesie, ale i w życiu codziennym. Przedsiębiorcy dający pełnomocnictwo muszą pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

1. Wybierz odpowiednią osobę

Pełnomocnikiem powinna być osoba, którą darzysz zaufaniem, ponieważ skutki jej działań odczujesz bezpośrednio. To najważniejsze. Niedopuszczalnym jest, by w twoim imieniu występował ktoś, kto zamiast pomóc przysporzy ci problemów. U podstawy pełnomocnictwa, szczególnie tego wykorzystywanego w biznesie leży jego przydatność.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Dlatego zapamiętaj, że pełnomocnictwo ma być ułatwieniem, nie komplikacją. Nie oznacza to, że pełnomocnikiem musi być twój najbliższy przyjaciel czy członek rodziny. Równie dobrze możesz skorzystać z usług profesjonalistów np. prawników. Jeżeli nie możesz samodzielnie dokonać pewnych czynności oczywistym jest skorzystanie z pomocy pełnomocnika. Tym bardziej, gdy jest to osoba posiadająca odpowiednią wiedzę. Ale nie zapominaj, że pełnomocnictwo jest stosunkiem dobrowolnym. Ty jako przedsiębiorca wybierasz osobę, która zostanie pełnomocnikiem i decyduje jak szerokim umocowaniem podmiot ten będzie dysponował.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest prokura

2. Zdecyduj o zakresie umocowania

Pełnomocnictwo to doprecyzowana w przepisach czynność prawna pomiędzy mocodawcą a jego pełnomocnikiem. Zgodnie z Kodeksem cywilnym są trzy rodzaje pełnomocnictw. Od ciebie zależy, które wybierzesz, ważne by pamiętać o różnicach.

Pełnomocnictwo ogólne, które ma szeroki zakres umocowania, ale wąski zakres spraw. Można je wykorzystywać tylko w przypadkach tak zwanego zwykłego zarządu. Należą do nich podstawowe bieżące czynności np. odbiór dokumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Kim jest przedsiębiorca? Sprawdź ustawową definicję

Węższy zakres ma pełnomocnictwo rodzajowe, w którym od razu wskazuje się sprawy które może załatwiać pełnomocnik. Mogą to być np. sprawy kadrowe lub negocjacje z wybranym klientem.

Z kolei pełnomocnictwo szczególne to takie, które będzie ważne tylko w tej jednej wskazanej w nim czynności np. zawarcia w imieniu przedsiębiorcy konkretnej umowy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes. Czy warto inwestować w srebrną gospodarkę?

3. Przygotuje pełnomocnictwo w formie pisemnej

Pełnomocnictwo może być udzielone w dowolnej formie, ale lepiej udokumentować je na piśmie, tak by nie było potem żadnych wątpliwości, co do jego rodzaju i zakresu. Przepisy wskazują, że wymagana jest szczególna forma pełnomocnictwa np. w postaci aktu notarialnego, jeśli działanie ma dotyczyć czynności przeprowadzanej w formie szczególnej. Przykładem może być sprzedaż nieruchomość, skoro umowa ma postać aktu notarialnego, pełnomocnictwo też powinno.

Elementami, które powinny znaleźć się w każdym pełnomocnictwie są:

  1. data i miejsce sporządzenia
  2. dane mocodawcy, wraz z numerem dowodu osobistego
  3. dane pełnomocnika, wraz z numerem dowodu osobistego
  4. zakres umocowania
  5. podpis mocodawcy.

CZYTAJ TAKŻE: Księga przychodów i rozchodów. Kto musi ją prowadzić

4. Pilnuj ważności pełnomocnictwa

Nic nie stoi na przeszkodzie, by w pełnomocnictwie umieścić czas jego obowiązywania. Możesz to zrobić przy pomocy daty, a także wskazania czynności po zakończeniu, której umocowanie wygaśnie. Jeżeli takiego zapisu nie wprowadzisz do dokumentu lub wzajemnych ustaleń, by umocowanie ustało niezbędne będzie wypowiedzenie pełnomocnictwa. W przeciwnym razie będzie nadal trwać.

To Cię zainteresuje

Powstaje coraz więcej jednoosobowych firm. Częściej też wznawiane są zawieszone działalności

W pierwszym kwartale br. do rejestru CEIDG wpłynęło ponad 80 tys. wniosków dot. założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Tym…

Składki ZUS im niestraszne. Dlaczego przedsiębiorcy wolą JDG od spółki?

Dlaczego jednoosobowa działalność gospodarcza jest lepsza od spółki? Skąd wśród internetowych guru biznesowych taka niechęć do jednoosobowych działalności…
360ksiegowosc

Jak firmy zamierzają radzić sobie z wysoką inflacją? Mniej podwyżek, więcej kredytów i zwolnień

Dalszego wzrostu inflacji i kosztów prowadzenia działalności – tego obawia się odpowiednio 91% i 72% mikro, małych i…

Uśmiech „made in Turkey”. O co chodzi z nowym trendem na rynku i czy to bezpieczne rozwiązanie?

Ostatnio zrobiła się moda na tzw. turystykę stomatologiczną. Polacy wyjeżdżają np. do Turcji, żeby zafundować sobie hollywoodzki uśmiech.…
turystyka stomatologiczna
09 05 23

Pomysł na biznes – 5 nietypowych pomysłów, które mogą odnieść sukces w 2023 roku

Sklep spożywczy, wypożyczalnia samochodów, usługi fryzjerskie – to wszystko już jest! A gdyby tak zrealizować jakiś oryginalny pomysł…
Pomysł na biznes
04 05 23

Roczne rozliczenie składek ZUS – jest nowy wzór dokumentu

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej to nowy obowiązek przedsiębiorców, który trzeba wypełnić w tym roku po raz pierwszy. Ostateczny…
roczne rozliczenie ZUS

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier