Procent Polaków, którzy piją kawę poza domem, powrócił niemal do stanu sprzed pandemii. To aż 49% - wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia. Gdzie najchętniej pijemy kawę i jaka jest szansa, że Twoi klienci wybiorą Twój punkt handlowy?
W 2020 roku automatyczne ekspresy do kawy nie zarobiły na siebie. Pandemia wystraszyła klientów, którzy zdecydowanie mniej chętnie kupowali napój z kofeiną „na mieście”.
Dodajmy do tego, że wiele punktów takich jak cukiernia, kawiarnia, czy automat z napojami na basenie przez wiele miesięcy nie działały w ogóle, a to wpłynęło na poziom konsumpcji kawy na mieście.
>>> DISH-order. Nowe narzędzie Makro pozwoli restauratorom zrezygnować z portali typu Pyszne.pl?
2021 rok przyniósł poprawę wyników. Niemal połowa badanych wskazała, że w ciągu ostatnich 30 dni skusiła się na kawę poza domem – podaje ARC Rynek i Opinia.
W porównaniu z 2019 rokiem lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie odnotowały wzrost kawoszy o 13 punktów procentowych z 27% aż do 40% konsumentów. Kawiarnie sieciowe zanotowały wzrost o 5 p.p. z 24% do 29%. W pozostałych, niesieciowych lokalach to również jest wzrost o 5 p.p. z 21% do 26%. Ekspres do kawy czyni cuda
Najchętniej wybieramy jednak stacje paliw, gdzie w ostatnim czasie kawę zamówiło 67% konsumentów. To jednak wciąż gorszy wynik niż przed pandemią, kiedy kawę na stacji wybierało 73% Polaków. Można jednak wysnuć tezę, że przy okazji tankowania benzyny, chętnie sami uzupełniamy zapas energii kofeiną i jest to już stały rytuał milionów konsumentów.
Nieźle radzą sobie też automaty do kawy, z których skorzystało w ostatnim czasie 41% z nas, co oznacza niewielki, ale jednak skok o 2 p.p. w porównaniu z czasem sprzed pandemii.
Podobny odsetek pije kawę w pracy – 40%, a to ważny sygnał dla tych przedsiębiorców, którzy zastanawiają się np. nad zamontowaniem w biurze automatów kawowych lub ekspresów. Może się bowiem okazać, że klientów nie będzie brakowało.
Rynek nie znosi próżni. W pandemicznym czasie pojawiła się nowa usługa gastronomiczna. W większych miastach klienci mogą zamówić kawę z dowozem. Co ciekawe, właśnie z takiej opcji skorzystało już około 18% badanych, a to prawie 1/5 rynku. Najpopularniejszą aplikacją, z której korzystano w tym celu, było pyszne.pl.
Jeżeli zamierzasz sprzedawać kawę w swoim sklepie, pamiętaj, aby wyposażyć się nie tylko w dobre ziarna, ale także mleko zarówno z laktozą jak i bez niej. Okazuje się bowiem, że aż 71% badanych dodaje mleko do kawy. 59% wybiera klasyczne mleko z laktozą. 12 procent bez niej.
Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem kawy zamawianym na mieście przez konsumentów z Polski jest latte i espresso, które w badaniu zyskały po 28% wskazań.
Jak mówią sprzedawcy, ekspres w sklepie i jego „obłożenie” pokazuje siłę przyzwyczajenia klientów do miejsc i ulubionych usług. W wielu punktach oferujących takie rozwiązanie, codziennie pojawiają się ci sami ludzie, którzy przy okazji porannych zakupów przed pracą zamawiają np. kubek espresso.
I choćby z tego powodu, nie pójdą po bułki czy wodę mineralną do konkurencji obok, która kawy nie ma, lub ma gorszą. Może się zatem okazać, że zakup ekspresu przyniesie dużo większe korzyści niż tylko zarobek na sprzedanej kawce. W centrach miast lub w dzielnicach biurowych, to coraz częściej „must have”.