Z tego artykułu dowiesz się:

Wystarczy trochę wolnego miejsca w sklepie i jedna maszyna. Ci, którzy się na to zdecydowali wiedzą, że zarobek na tym jest bardzo duży. Szczególnie, że wzrosty w tym segmencie są już wyższe niż przed pandemią

Procent Polaków, którzy piją kawę poza domem, powrócił niemal do stanu sprzed pandemii. To aż 49% - wynika z badania Café Monitor ARC Rynek i Opinia. Gdzie najchętniej pijemy kawę i jaka jest szansa, że Twoi klienci wybiorą Twój punkt handlowy?

Kawa na wynos w punkcie handlowym

W 2020 roku automatyczne ekspresy do kawy nie zarobiły na siebie. Pandemia wystraszyła klientów, którzy zdecydowanie mniej chętnie kupowali napój z kofeiną „na mieście”.

Dodajmy do tego, że wiele punktów takich jak cukiernia, kawiarnia, czy automat z napojami na basenie przez wiele miesięcy nie działały w ogóle, a to wpłynęło na poziom konsumpcji kawy na mieście.

>>> DISH-order. Nowe narzędzie Makro pozwoli restauratorom zrezygnować z portali typu Pyszne.pl?

2021 rok przyniósł poprawę wyników. Niemal połowa badanych wskazała, że w ciągu ostatnich 30 dni skusiła się na kawę poza domem – podaje ARC Rynek i Opinia.

Ekspres do kawy najlepiej sprawdzi się w lodziarni i na stacji paliw

W porównaniu z 2019 rokiem lodziarnie i lodziarnio-kawiarnie odnotowały wzrost kawoszy o 13 punktów procentowych z 27% aż do 40% konsumentów. Kawiarnie sieciowe zanotowały wzrost o 5 p.p. z 24% do 29%. W pozostałych, niesieciowych lokalach to również jest wzrost o 5 p.p. z 21% do 26%. Ekspres do kawy czyni cuda

Najchętniej wybieramy jednak stacje paliw, gdzie w ostatnim czasie kawę zamówiło 67% konsumentów. To jednak wciąż gorszy wynik niż przed pandemią, kiedy kawę na stacji wybierało 73% Polaków. Można jednak wysnuć tezę, że przy okazji tankowania benzyny, chętnie sami uzupełniamy zapas energii kofeiną i jest to już stały rytuał milionów konsumentów.

Nieźle radzą sobie też automaty do kawy, z których skorzystało w ostatnim czasie 41% z nas, co oznacza niewielki, ale jednak skok o 2 p.p. w porównaniu z czasem sprzed pandemii.

Podobny odsetek pije kawę w pracy – 40%, a to ważny sygnał dla tych przedsiębiorców, którzy zastanawiają się np. nad zamontowaniem w biurze automatów kawowych lub ekspresów. Może się bowiem okazać, że klientów nie będzie brakowało.

Ekspres do kawy z dowozem?

Rynek nie znosi próżni. W pandemicznym czasie pojawiła się nowa usługa gastronomiczna. W większych miastach klienci mogą zamówić kawę z dowozem. Co ciekawe, właśnie z takiej opcji skorzystało już około 18% badanych, a to prawie 1/5 rynku. Najpopularniejszą aplikacją, z której korzystano w tym celu, było pyszne.pl.

Jaką kawę najczęściej wybierają Polacy?

Jeżeli zamierzasz sprzedawać kawę w swoim sklepie, pamiętaj, aby wyposażyć się nie tylko w dobre ziarna, ale także mleko zarówno z laktozą jak i bez niej. Okazuje się bowiem, że aż 71% badanych dodaje mleko do kawy. 59% wybiera klasyczne mleko z laktozą. 12 procent bez niej.

Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem kawy zamawianym na mieście przez konsumentów z Polski jest latte i espresso, które w badaniu zyskały po 28% wskazań.

Siła przyzwyczajenia

Jak mówią sprzedawcy, ekspres w sklepie i jego „obłożenie” pokazuje siłę przyzwyczajenia klientów do miejsc i ulubionych usług. W wielu punktach oferujących takie rozwiązanie, codziennie pojawiają się ci sami ludzie, którzy przy okazji porannych zakupów przed pracą zamawiają np. kubek espresso.

I choćby z tego powodu, nie pójdą po bułki czy wodę mineralną do konkurencji obok, która kawy nie ma, lub ma gorszą. Może się zatem okazać, że zakup ekspresu przyniesie dużo większe korzyści niż tylko zarobek na sprzedanej kawce. W centrach miast lub w dzielnicach biurowych, to coraz częściej „must have”.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier