Wiele osób często zastanawiało się, jak to się dzieje, że w dobie wszechobecnej informatyzacji i błyskawicznych przelewów, czasem tak długo trzeba czekać na zwrot nadpłaconych podatków. Najwyraźniej fiskus odrobił lekcje. Nadpłata PIT i VAT może być szybciej zwrócona. Oczywiście w dalszym ciągu czasu zwrotu środków nie liczymy w godzinach. Jednak perspektywa kilku dni oczekiwania na przelew ze skarbówki, to i tak atrakcyjna perspektywa. Jak to się dzieje? Wyjaśniamy. Za wszystko odpowiada automatyzacja.
Pewną rewolucję w Krajowej Administracji Skarbowej możemy zawdzięczać procesowi automatyzacji zwrotów należnych podatnikom pieniędzy. Nie jest to jedynie marzenie, czy plan, ale realnie działające rozwiązanie. System „Auto Zwrot” odpowiada już za przeszło 1,1 wykonanych przelewów do podatników.
Jak wyjaśnia zastępczyni szefa Krajowej Administracji Skarbowej Anna Chałupa, automatyzacja już w sposób zdecydowany skróciła czas, w jakim przekazywane są pieniądze na konto podatnika. Proces automatyzacji został przeprowadzony w ramach programu o mocno sloganowej (ale i bardzo obiecującej) nazwie „Klient w centrum uwagi KAS”. Służby fiskusa przyznają, że dzięki wprowadzonemu mechanizmowi obsługa prawidłowo przygotowanych dokumentów przebiega bez udziału pracowników. W znacznym stopniu ułatwia to pracę także w samych urzędach skarbowych. Klient zadowolony, urzędnik jeszcze bardziej.
CZYTAJ TAKŻE: Podatek od nieruchomości, gdy firma zarejestrowana jest w mieszkaniu.
Jest też zła informacja. Z dobrodziejstw „Auto zwrotu” nie skorzysta każdy. Proces automatyzacji obejmuje zwroty podatku od towarów i usług do kwoty 5 tysięcy złotych. Dokładnie ten sam prób ma zastosowanie w przypadku zwrotów nadpłat PIT-37 do kwoty 5 tys. złotych z zeznań złożonych za pośrednictwem znanej wielu podatnikom usługi Twój e-PIT.
System Auto Zwrot skrócił czas obsługi deklaracji. Jak wspomnieliśmy, przyspieszył także zwrot podatku. W sposób oczywisty ma to wpływ na poprawę płynności finansowej u podatnika. „Automatyczne zwroty to również ograniczenie kontaktów klienta z urzędem skarbowym, dzięki wykorzystaniu przez urząd posiadanych informacji i danych” – zachwala swoje innowacje Krajowa Administracja Skarbowa.
Jak wynika z oficjalnych statystyk, które można znaleźć na stronach internetowych Ministerstwa Finansów oraz KAS, do dnia 18 marca 2022 roku w trybie automatycznym udało się zrealizować 1.030.085 nadpłat PIT oraz 105.907 zwrotów związanych z podatkiem VAT.