2 min. czytania

Pierwszy rok działalności przetrwają 2 na 3 firmy

pierwszy rok działalności
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
21 07 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Trwałość firm to parametr bardzo istotny dla gospodarki. Z najnowszego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dowiadujemy się, że mniej więcej 2/3 firm „przyżywa” pierwszy rok działalności. Kto ma największe szanse na trwały biznes? Jakie branże są pod tym względem najsilniejsze?

Pierwszy rok działalności – selekcja naturalna?

Trwałość firm to zagadnienie, którym zajmowało się ostatnio wiele ośrodków badawczych. Wielu ekspertów wskazuje, że pierwszy rok działalności to najważniejszy test młodego przedsiębiorcy. Pan Bogusław założył firmę w branży obsługi cateringowej w styczniu 2020 roku. „Pamiętam, pomyślałem, że nowy rok po 20 latach na etacie będzie dla mnie nowym otwarciem. Pomyliłem się. W marcu przyszła pandemia, w maju firma funkcjonowała już tylko na papierze. Po wakacjach nie było po niej śladu”. Opowiada.

Trzeba jednak wiedzieć, że nie tylko pandemia „zabija” młode inicjatywy gospodarcze. Zdarza się, że biznesplan rozbija się o pierwsze niepowodzenia. Pojawia się zniechęcenie. Jeśli do tego dołożymy nieregularne wpływy, brak urlopów, zawiłe przepisy, zniechęcenie przychodzi samo. To pierwszy znak, że firma może nie przetrwać

Ile firm jest w stanie przetrwać pierwszy rok działalności

Dane opublikowane przez PARP pokazują, że pierwszy rok działalności w 2020 roku przeżyło około 2/3 założonych firm. W samym 2020 roku z własną działalnością ruszyło 240.170 przedsiębiorców. Do 2021 roku przetrwało 160.048 z nich. Skala pokazuje, jak wiele młodych biznesów musiało zweryfikować swoje plany. Dość często weryfikacja ta kończyła się decyzją o ograniczeniu działalności, a także zakończeniu działalności.

W jakich branżach firmy nie mają problemów z przetrwaniem?

Wśród firm, które powstały w 2020 roku najwyższe wskaźniki przetrwania pierwszych 12 miesięcy odnotowano w sekcji: Działalność profesjonalna, naukowa, techniczna – to aż 79,6%. Nieco niżej w zestawieniu informacja, a także komunikacja – 74%. Dobrze w pierwszym roku radzą sobie także podmioty powiązane z opieką zdrowotną i społeczną – 74%.

W jakich branżach firmy mają problem z przetrwaniem pierwszego roku

Najgorzej z przeżywalnością nowo powstałych firm jest w branży zakwaterowanie i gastronomia. Pierwsze 12 miesięcy przetrwało zaledwie 58,5%. Ten wynik można tłumaczyć restrykcjami, a także załamaniem tego sektora w okresie pandemii.. Pamiętajmy, że dane pochodzą z 2020 roku. Słabo wypada również budownictwo (58,7%). W tym wypadku możemy mówić o pewnym „zachwianiu”odczytu, a także wpływie pandemii.

Gdzie młode firmy radzą sobie najlepiej?

Ciekawie prezentuje się to samo zestawienie w ujęciu wojewódzkim. Okazuje się, że najwyższa przeżywalność młodych firm dotyczy województwa świętokrzyskiego (74,4%). Tuż za nim plasuje się Mazowsze z wynikiem 73,8%.

Najgorzej, wręcz dramatycznie, wypada pod tym względem województwo warmińsko-mazurskie (45,1%), a także lubelskie (47,7%).

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier