3 min. czytania

Sprzedajesz samochody? Musisz znać ten trend.

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
15 02 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Zachód Polski dla VW wschód dla Audi.

Wiemy jakie auta z rynku pierwotnego i wtórnego najchętniej rejestrowano w poszczególnych województwach w styczniu 2021 roku. Jak wynika z danych wygenerowanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Polacy w tej kwestii nie mają jednakowego gustu, a w poszczególnych województwach panują różne „mody” na auta. Sprzedajesz samochody? Musisz znać ten trend.

Sprzedaż aut w województwach

Oczywiście każda statystyka jest w jakimś miejscu nieprecyzyjna. Nie do końca miarodajne są na przykład dane z województwa mazowieckiego, gdzie rządzi leasing i wiele aut z literką „W” na rejestracji, trafia do garaży i na parkingi w drugiej części Polski. Ale też wiemy, że firmy leasingowe nie rejestrują już wszystkiego „jak leci” w Warszawie czy Poznaniu, ale także w mniejszych miastach wojewódzkich, np. Katowicach czy Kielcach.

CZYTAJ TAKŻE: Pandemia a sprzedaż nowych samochodów. Przedsiębiorcy uratowali branżę moto?

Najświeższe zestawienie z CEPiK daje nam jednak pewien jasny obraz, który może być podpowiedzią dla osób handlujących autami. W zestawieniu wyraźnie widać pewne geograficzne trendy, które dają wiele do myślenia i pozwalają mówić o geograficznym kluczu sprzedaży aut w Polsce.

VW liderem w 10 województwach

W aż z 10 z 16 województw, głównie w zachodniej Polsce, liderem jest Volkswagen. Producent z Wolfsburga od lat ma ugruntowaną pozycję na polskim rynku. Passat w dieslu jest niemal symbolem motoryzacyjnych marzeń, co znajduje odzwierciedlenie nawet w memach i dowcipach.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus zabija przedsiębiorczość? Polacy zamiast firmy wybierają etat

W Volkswagena na polskim rynku nie uderzyła ani afera „Dieselgate”, ani stosunkowo wysokie ceny. VW cieszy się dobrymi opiniami jako solidny, niemiecki producent aut dla każdego, czego symbolem przez lata był, i dla wielu nadal jest kompaktowy Golf.

Gdzie najlepiej sprzedaje się Audi?

Na drugim biegunie, na ścianie wschodniej, dominuje Audi, które w trzech województwach z tzw. makroregionu „Polski Wschodniej” rejestrowane jest najczęściej. To oznacza, że niemiecki koncern WAG, w którego portfolio jest zarówno VW jak i auto z czterema kołami w logotypie ma powody do zadowolenia.

W dwóch województwach (o szczegółach za chwilę) liderem jest Opel, zaś w jednym, na Mazowszu, króluje japońska Toyota.

CZYTAJ TAKŻE: Rekrutacja zgodna z prawem. O co możesz zapytać, a co lepiej przemilczeć

Popatrzmy na grafikę. Wyraźnie na niej widać geograficzne „rozłożenie” sił poszczególnych marek oraz dominującą pozycję producenta z Dolnej Saksonii.

Jakie auta najlepiej sprzedają się w województwie?

Poniżej przedstawiamy ranking marek pojazdów rejestrowanych w styczniu 2021 roku na podstawie bazy danych CEPiK, który jeszcze dokładniej nakreśli nam preferencje polskich kierowców ze wskazaniem na marki drugiego i trzeciego wyboru. Oto i one:

Dolnośląskie

  • VW 893 rejestracje
  • Toyota 693rejestracje
  • Ford 604 rejestracje

Kujawsko-pomorskie

  • VW 547 rejestracji
  • Opel 522 rejestracje
  • Ford 364 rejestracje

Lubelskie

  • Audi 443 rejestracji
  • Opel 324 rejestracje
  • Volkswagen 337 rejestracji

Lubuskie

  • VW 410 rejestracji
  • Ford 234 rejestracje
  • Opel 187 rejestracji

Łódzkie

  • Opel 474 rejestracje
  • VW 469 rejestracji
  • Ford 373 rejestracje

Małopolskie

  • VW 803 rejestracji
  • Ford 795 rejestracji
  • Toyota 653 rejestracje

Mazowieckie

  • Toyota 463 rejestracje
  • VW 329 rejestracji
  • Skoda 315 rejestracji

Opolskie

  • VW 309 rejestracji
  • Ford 193 rejestracje
  • Audi 177 rejestracji

Podkarpackie

  • Opel 377 rejestracji
  • VW 349 rejestracji
  • Audi 364 rejestracje

Podlaskie

  • Audi 206 rejestracji
  • Volkswagen 185 rejestracji
  • Toyota 192 rejestracje

Pomorskie

  • VW 852 rejestracje
  • Ford 477 rejestracji
  • Toyota 419 rejestracji

Śląskie

  • VW 876 rejestracji
  • Ford 857 rejestracji
  • Toyota 850 rejestracji

Świętokrzyskie

  • Audi 269 rejestracji
  • Opel 236 rejestracji
  • BMW 239 rejestracji

Warmińsko-mazurskie

  • VW 236 rejestracji
  • Audi 221 rejestracji
  • Opel 194 rejestracje

Województwo wielkopolskie

  • VW 1269 rejestracji
  • Ford 970 rejestracji
  • Opel 952 rejestracje

Zachodniopomorskie

  • VW 458 rejestracji
  • Ford 259 rejestracji
  • Toyota 238 rejestracji

A zatem w różnych województwach pojawiają się przeróżne marki drugiego i trzeciego wyboru. Silną pozycję wśród wiceliderów ma Ford, jednak w żadnym z województw nie zajął pozycji lidera. Ciekawe jest także, że bardzo popularna na rynku pierwotnym Skoda znalazła się na podium tylko na Mazowszu (zapewne leasingi), natomiast nie widać jej w TOP3 żadnego innego województwa.

Gdzie najczęściej sprzedawane są Ople?

Opel jest liderem zestawienia jedynie w dwóch województwach – łódzkim i podkarpackim. Szczególnie na rynku wtórnym to niedroga marka, jednak oferująca bardzo ciekawe modele i bogatą ich gamę. Dobrze się sprzedaje w województwach z dużym udziałem rolnictwa, oraz w regionach, o stosunkowo słabszych zarobkach. Zastanawiająca jest wysoka pozycja BMW w województwie świętokrzyskim. Niestety w tym przypadku dysponujemy danymi które łącznie dotyczą zarówno rynku wtórnego jak i pierwotnego. Trzeba pamiętać, że także wśród aut z drugiej ręki mówimy o modzie na poszczególne marki.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier