Oczywiście każda statystyka jest w jakimś miejscu nieprecyzyjna. Nie do końca miarodajne są na przykład dane z województwa mazowieckiego, gdzie rządzi leasing i wiele aut z literką „W” na rejestracji, trafia do garaży i na parkingi w drugiej części Polski. Ale też wiemy, że firmy leasingowe nie rejestrują już wszystkiego „jak leci” w Warszawie czy Poznaniu, ale także w mniejszych miastach wojewódzkich, np. Katowicach czy Kielcach.
CZYTAJ TAKŻE: Pandemia a sprzedaż nowych samochodów. Przedsiębiorcy uratowali branżę moto?
Najświeższe zestawienie z CEPiK daje nam jednak pewien jasny obraz, który może być podpowiedzią dla osób handlujących autami. W zestawieniu wyraźnie widać pewne geograficzne trendy, które dają wiele do myślenia i pozwalają mówić o geograficznym kluczu sprzedaży aut w Polsce.
W aż z 10 z 16 województw, głównie w zachodniej Polsce, liderem jest Volkswagen. Producent z Wolfsburga od lat ma ugruntowaną pozycję na polskim rynku. Passat w dieslu jest niemal symbolem motoryzacyjnych marzeń, co znajduje odzwierciedlenie nawet w memach i dowcipach.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus zabija przedsiębiorczość? Polacy zamiast firmy wybierają etat
W Volkswagena na polskim rynku nie uderzyła ani afera „Dieselgate”, ani stosunkowo wysokie ceny. VW cieszy się dobrymi opiniami jako solidny, niemiecki producent aut dla każdego, czego symbolem przez lata był, i dla wielu nadal jest kompaktowy Golf.
Na drugim biegunie, na ścianie wschodniej, dominuje Audi, które w trzech województwach z tzw. makroregionu „Polski Wschodniej” rejestrowane jest najczęściej. To oznacza, że niemiecki koncern WAG, w którego portfolio jest zarówno VW jak i auto z czterema kołami w logotypie ma powody do zadowolenia.
W dwóch województwach (o szczegółach za chwilę) liderem jest Opel, zaś w jednym, na Mazowszu, króluje japońska Toyota.
CZYTAJ TAKŻE: Rekrutacja zgodna z prawem. O co możesz zapytać, a co lepiej przemilczeć
Popatrzmy na grafikę. Wyraźnie na niej widać geograficzne „rozłożenie” sił poszczególnych marek oraz dominującą pozycję producenta z Dolnej Saksonii.
Poniżej przedstawiamy ranking marek pojazdów rejestrowanych w styczniu 2021 roku na podstawie bazy danych CEPiK, który jeszcze dokładniej nakreśli nam preferencje polskich kierowców ze wskazaniem na marki drugiego i trzeciego wyboru. Oto i one:
Dolnośląskie
Kujawsko-pomorskie
Lubelskie
Lubuskie
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Śląskie
Świętokrzyskie
Warmińsko-mazurskie
Województwo wielkopolskie
Zachodniopomorskie
A zatem w różnych województwach pojawiają się przeróżne marki drugiego i trzeciego wyboru. Silną pozycję wśród wiceliderów ma Ford, jednak w żadnym z województw nie zajął pozycji lidera. Ciekawe jest także, że bardzo popularna na rynku pierwotnym Skoda znalazła się na podium tylko na Mazowszu (zapewne leasingi), natomiast nie widać jej w TOP3 żadnego innego województwa.
Opel jest liderem zestawienia jedynie w dwóch województwach – łódzkim i podkarpackim. Szczególnie na rynku wtórnym to niedroga marka, jednak oferująca bardzo ciekawe modele i bogatą ich gamę. Dobrze się sprzedaje w województwach z dużym udziałem rolnictwa, oraz w regionach, o stosunkowo słabszych zarobkach. Zastanawiająca jest wysoka pozycja BMW w województwie świętokrzyskim. Niestety w tym przypadku dysponujemy danymi które łącznie dotyczą zarówno rynku wtórnego jak i pierwotnego. Trzeba pamiętać, że także wśród aut z drugiej ręki mówimy o modzie na poszczególne marki.