3 min. czytania

Zarząd sukcesyjny – czym jest i jak go wprowadzić

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
15 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Zarząd sukcesyjny to sposób na zagwarantowanie firmie ciągłości działania po śmierci przedsiębiorcy. Rozwiązanie to daje czas spadkobiercom na podjęcie decyzji co dalej robić z prosperującym biznesem.

Śmierć nie jest przyjemnym tematem ani do rozmyślań, ani do rozmów. Nie da się jej jednak uniknąć. Dlatego każdy, a przedsiębiorca w szczególności powinien pomyśleć o przyszłości. Osoby fizyczne, które chcą rozporządzić swoim majątkiem po śmierci powinny przygotować testament. Z kolei przedsiębiorca może zabezpieczyć byt firmy poprzez ustanowienie zarządcy sukcesyjnego.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Czym jest zarząd sukcesyjny

Biznes prowadzący na podstawie wpisu do CEIDG jest ściśle związany z osobą przedsiębiorcy. W nazwie widnieje nawet jego imię i nazwisko. Logicznym byłoby gdyby w chwili śmierci przedsiębiorcy, przestawała istnieć także prowadzona przez niego firma. Ale stosowanie takiej prostej analogii, jak również pozostawienie wszystkich decyzji do zakończenia spraw spadkowych spowodowałoby ogromne komplikacje i szkody względem pracowników i kontrahentów, fiskusa czy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dlatego w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej wprowadzona została możliwość kontynuacji działalności mimo śmierci właściciela. Zarządca sukcesyjny zaczyna działać od razu. Nie musi spełniać żadnych dodatkowych czynności.

CZYTAJ TAKŻE: Kim jest przedsiębiorca? Sprawdź ustawową definicję

Ile trwa zarząd sukcesyjny

Zarząd sukcesyjny jest to rozwiązanie zapewniające ciągłość działania firmy do czasu zakończenia postępowania spadkowego. Ale mogą skorzystać z niego tylko firmy zarejestrowane w Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej. Funkcjonowanie zarządu sukcesyjnego jest ograniczone czasowo. Co do zasady, zarząd sukcesyjny wygasa z upływem dwóch lat od śmierci przedsiębiorcy. Jednakże w określonych przypadkach może zostać przedłużony do 5 lat. O ewentualnym wydłużeniu czasu zadecyduje sąd. Zdarza się, że zarząd sukcesyjny wygaśnie przed upływem wskazanego czasu. Przewidzianymi przez prawo powodami takiej sytuacji będą na przykład: fakt, że nikt nie przyjął spadku w ciągu 2 miesięcy od śmierci przedsiębiorcy, ogłoszenie upadłości, wykreślenie dotychczasowego zarządcy bez powołania nowego.

Jak powołać zarządcę sukcesyjnego

Powołanie zarządcy może odbyć się na dwa sposoby. Pierwszy ma miejsce za życia spadkodawcy. Wtedy przedsiębiorca prowadzący firmę sam przygotowuje zabezpieczenie biznesu na wypadek swojej śmierci. W tym celu ustanawia zarządcę sukcesyjnego lub wskazuje, że stanie się nim prokurent firmy. Przedsiębiorca powinien się upewnić czy wybrana przez niego osoba posiada pełną zdolność do czynności prawnych oraz czy nie został względem niej orzeczony zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli wszystko jest w porządku niezbędne będzie spełnienie poniższych formalności. Przedsiębiorca na piśmie złoży oświadczenie o powołaniu zarządcy sukcesyjnego. Wskazana osoba na piśmie wyrazi na to zgodę. Na podstawie tych dokumentów złożone zostanie zgłoszenie zarządcy do CEIDG.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest prokura

Drugi sposób zarezerwowany jest dla sytuacji mających miejsce już po śmierci przedsiębiorcy. Wtedy w ciągu 2 miesięcy od chwili śmierci wskazane w ustawie podmioty mogą powołać zarządcę sukcesyjnego. Do uprzywilejowanej grupy należą: małżonek, o ile przysługuje mu w spadku udział w przedsiębiorstwie, spadkobierca ustawowy, który przyjął spadek, spadkobierca testamentowy, który przyjął spadek, zapisobiorca windykacyjny, gdy zezwalają na to przepisy. Ale powołanie zarządcy będzie możliwe dopiero, gdy za będą osoby, którym łącznie przysługuje udział w spadku większy niż 85/100. I co ważne, do skutecznego powołania zarządcy sukcesyjnego po śmierci przedsiębiorcy niezbędna będzie wizyta u notariusza. To on przyjmie oświadczenie w tym zakresie i zgłosi powołanie danej osoby na to stanowisko do CEIDG.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Rekordowy wzrost kosztów pracy i jego wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce

W pierwszym kwartale 2025 roku przeciętny koszt pracy w Polsce wzrósł o 3,4% w ujęciu rocznym. Jest to…

Zwolnienia grupowe: regionalne dysproporcje i sektory zagrożone

Z danych opublikowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy wynika, że w pierwszym półroczu 2025 roku Polska zmaga się z…

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier