Z tego artykułu dowiesz się:

1,87 mld złotych tyle Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej chce przeznaczyć na tworzenie punktów ładowania pojazdów elektrycznych i stacji tankowania wodoru. Stacja ładowania pojazdów w firmie może powstać za publiczne pieniądze. Co ciekawe, także na użytek własny.

Stacja ładowania pojazdów w firmie – kiedy nabór?

Szczególną datą w tym programie będzie 7 stycznia 2022 roku. Wtedy ruszy nabór wniosków na wsparcie budowy infrastruktury, dzięki której naładujemy nasz pojazd. Także firmowy. Wiemy już, z niektórych źródeł, że w działach odpowiedzialnych za inwestycje w wielu firmach rozpoczęło się odliczanie do tego dnia. Równolegle trwa tam przeglądanie rozwiązań technicznych, które można zastosować w tym przypadku.

Stacja ładowania pojazdów w firmie – ile pieniędzy od państwa?

Po wprowadzeniu programu „Mój elektryk” także dla firm, państwo idzie za ciosem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kładzie na stole 1,87 mld złotych na program "Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i  infrastruktury do tankowania wodoru”. Kwota robi wrażenie. Niestety, już na wstępie musimy ją bardzo mocno podzielić i zredukować.

Większa część pieniędzy – okrągły miliard trafi na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych. A zatem na wstępie musimy odjąć tę kwotę, która trafi na inwestycje, dzięki którym prąd o właściwych parametrach do stacji w ogóle dotrze.

CZYTAJ TAKŻE: Mój elektryk dla firm. Od kiedy ruszają dopłaty? 

Z punktu widzenia przedsiębiorcy interesuje nas pozostała kwota 870 mln złotych, która będzie przeznaczona na wsparcie samych ładowarek oraz stacji wodoru. Według NFOŚiGW to wystarczy, by w Polsce uruchomić 17 tys. nowych punktów ładowania samochodów na prąd oraz 20 stacji tankowania wodoru.

Dla kogo pieniądze na ładowarki?

Wiele wskazuje na to, że stacja ładowania pojazdów w firmie będzie wkrótce istotnym elementem wyposażenia wielu zakładów. Nie tylko tych, które posiadają wielką flotę aut z zielonymi tablicami. Po auta elektryczne sięgają przecież także mali przedsiębiorcy. Dzieje się tak m.in. za sprawą programu "Mój elektryk". Pula środków, o której mówimy, nie jest jednak przeznaczona wyłącznie dla firm. Mogą z niej skorzystać także samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty, a także rolnicy indywidualni.

Pieniądze na ładowarki. Ile na firmy? Ile na użytek własny?

Z pierwszych informacji, jakie zostały opublikowane na stronie NFOŚiGW, w ramach programu stworzono nieco mniejsze „szufladki”. Pieniądze z nich mogą trafić np. na firmową ładowarkę, którą z nikim nie będzie trzeba się dzielić, czyli całkowicie na użytek własny.

Wspomniana „szufladka” w skali całego programu nie jest jednak zbyt zasobna. Na dofinansowania przedsięwzięć polegających na utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW wyłączenie na potrzeby własne stworzono budżet w wysokości 70 mln złotych. Na taką samą kwotę przewidziano budowę stacji na cele inne niż ogólnodostępne stacje ładowania. Wszystko zależy jak skonstruujemy projekt a także naszego pomysłu na taką stację.

Najwięcej pieniędzy na ogólnodostępne stacje ładowania

Skoro rząd stawia na rozwój elektromobilności, nie może być inaczej. Na budowę ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW lub przebudowę ogólnodostępnych stacji ładowania, przeznaczono gros środków. To aż 630 mln złotych. Według naszych przypuszczeń może być to łakomy kąsek dla takich firm jak hotele, galerie handlowe, czy markety. Wszędzie tam, stacja ładowania e-pojazdów może być niezłym narzędziem do ściągania klientów i oferowania im dodatkowych usług.

Dodajmy jeszcze, że na budowę lub przebudowę ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru NFOŚiGW przeznaczył 100 mln zł.

Ile stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest w Polsce?

Według szacunków NFOŚiGW w naszym kraju znajduje się obecnie ok. 1,7 stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z których jedynie 1/3 posiada bardzo efektywne ładowarki stałoprądowe (DC). Pozostałe ok. 70% to dość wolne ładowarki prądu przemiennego (AC), których moc jest mniejsza lub równa 22kW.

Aby poprawić te statystyki, konieczne są inwestycje w sieć elektroenergetyczną, na co, jak wspomnieliśmy, trafi 1 mld złotych. Za te pieniądze zbudowane lub rozbudowane zostanie 4000 km linii elektroenergetycznych – zarówno napowietrznych jak i podziemnych. Konieczna będzie także budowa około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Kiedy raty kredytów spadną?

Wielu właścicieli kredytów hipotecznych z niepokojem obserwuje zmiany w gospodarce oraz stopy procentowe, które wpływają na wysokość rat…
kredyt

Żabka na giełdzie – największe IPO w Polsce?

Debiut giełdowy Żabki. Czy to największe IPO w Polsce? Debiut giełdowy Żabki, jednego z największych polskich sieci convenience…
żabka

Podatek od prezentów ślubnych. Kiedy trzeba go zapłacić?

Podatek od prezentów ślubnych. Kiedy trzeba go płacić?   Lato to nie tylko czas wyjazdów wakacyjnych i odpoczynku.…
wesele

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku

Jak założyć firmę: Kompletny przewodnik krok po kroku Założenie własnej firmy to marzenie wielu osób, które pragną samodzielnie…
jak założyc firmę
04 07 24

Windykacja polubowna: Jak odzyskać należności bez sądu?

Windykacja polubowna: Jak odzyskać należności bez sądu? Windykacja polubowna to sposób na odzyskanie długów bez konieczności angażowania sądu.…
windykacja
04 07 24

Windykacja długów. Jak odzyskać swoje pieniądze?

Windykacja długów: Jak odzyskać swoje pieniądze? Windykacja długów to kluczowy proces dla wielu firm, które muszą radzić sobie…
windykacja

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier