Napiszmy to od razu. Firmy wydają na utrzymanie linii stacjonarnych zdecydowanie mniej pieniędzy niż w przypadku kart SIM telefonii mobilnej. Według badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej średni miesięczny rachunek w polskiej firmie za korzystanie z usług telefonii stacjonarnej to 73,30 zł.
Koszty poniżej średniej ponoszą jedynie mikrofirmy zatrudniające od 1 do 9 pracowników. Tam średni miesięczny koszt telefonu stacjonarnego to zaledwie 65,70 zł. Nieco więcej wydają firmy małe z kadrą w przedziale od 10 do 49 osób. Tam przeciętny rachunek za wszystkie linie to 111,20 zł.
Najwięcej na usługi telefonii stacjonarnej wydają średnie firmy (50-249 pracowników) aż 301,60 zł. Co ciekawe firmy duże z zespołem liczącym powyżej 500 osób płacą nieco mniej, bo 285,10 zł. W większości przypadków korzystają oni z promocyjnych rozwiązań i jak widać, potrafią wynegocjować korzystniejsze warunki. Inna rzecz to specyfika przedsiębiorstw produkcyjnych, które nie potrzebują zbyt wielu linii telefonicznych.
CZYTAJ TAKŻE: Ile wynoszą rachunki za telefony komórkowe w firmach?
Część osób, które dawno pożegnały się z telefonem „na kablu”, pewnie zadaje sobie pytanie, po co komu telefon stacjonarny w czasach, które wymagają od nas mobilności. Jak się okazuje wśród powodów utrzymania tradycyjnej linii największa grupa przedsiębiorców, bo aż 37,5% przyznała, że otrzymała tę usługę w pakiecie z innymi.
Nieco mniej, bo 35,2% uważa, że telefon stacjonarny ułatwia funkcjonowanie firmy. Z kolei 28,7% wskazuje, że tradycyjny numer np. zaczynający się na 22, zwiększa wiarygodność firmy. Zapewne tym dwóm ostatnim grupom najtrudniej będzie pożegnać się z kablowym telefonem. Ciekawa jest także odpowiedź 22,6% respondentów, którzy mówią o przyzwyczajeniu. Dla co dziesiątego badanego ważna jest możliwość stworzenia wewnętrznej sieci telefonicznej w przedsiębiorstwie.
Mówienie o śmierci telefonii stacjonarnej w firmach należy uznać, za zdecydowanie przedwczesne. 42,9% badanych twierdzi, że nie zrezygnuje z telefonu z kablem na rzecz komórki. 17,6% nie potrafi wskazać powodu, który mógłby skłonić ich do takiej „przesiadki”. Co piąty jednak uważa, że w razie drastycznej podwyżki cen tego typu usług, porzucą tradycyjny telefon na rzecz rozwiązań mobilnych.