Sprawa jest dość świeża, ale opierając się, chociażby na ustnym uzasadnieniu ws. wyroków, jakie zapadły w NSA, można zauważyć, że sędziowie dopatrzyli się naruszenia zasady neutralności podatku VAT w obszarze opodatkowania dostaw towarów na wynos, a także usług świadczonych przez restauracje.
Jak informuje Rzecznik MŚP, sąd pochylił się nad problem stosowania przez szeroko rozumianą gastronomię 5-procentowego podatku VAT dla dostaw produktów, które są realizowane dla dostaw w popularnych systemach na wynos „drive in”, „walk through”, „food court” oraz wewnątrz punktów sprzedaży”.
„NSA w wyroku wskazał, że dla dostaw wewnątrz restauracji i food court realizowanych na wynos oraz dla dostaw »drive in« i »walk through«, zastosowanie znajduje stawka 5%. Zdaniem NSA przepisy wskazujące na zastosowanie stawki 8% na której stosowanie wskazywały organy podatkowe naruszały zasadę neutralności VAT” – napisano na stronie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Sąd wskazał, że ustalając stawkę VAT, należy na bok odłożyć klasyfikacje statystyczne oraz to, w jaki sposób zapakujemy zamówienie. Kluczowa jest tutaj decyzja klienta. Jeśli produkty mają być dostarczone na wynos, zastosowanie w opinii NSA musi mieć stawka 5%.
NSA zauważył praktykę, o której mówi wielu przedsiębiorców z branży. Jeszcze przed czerwcem 2016 roku organy podatkowe słusznie trzymały się linii interpretacyjnej, zgodnie z którą wskazywano w takich wypadkach na pięcioprocentowy VAT. Zgodna z logiką praktyka poległa wraz z wydaniem interpretacji ogólnej, która sprawiła, że wielu przedsiębiorców zaczęło nabijać na kasę wyższy podatek, obawiając się problemów z fiskusem.
Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Jacek Cieplak ocenia, że wspomniany wyrok to koniec wieloletniego sporu i niejasności
„Przedmiotowy wyrok kończy wieloletni spór z organami podatkowymi odnośnie stosowania przez przedsiębiorców z branży gastronomicznej 5% stawki podatku od towarów i usług dla dostaw produktów realizowanych w systemie sprzedaży „drive in” i „walk through”, „food court”, oraz „wewnątrz punktów sprzedaży”.
Istotnej uwagi wymaga, podkreślenie przez NSA waloru ochronnego wynikającego z utrwalonej linii interpretacyjnej. Zasada zaufania o której mowa w art. 121 § 1 OP i art. 12 prawa przedsiębiorców – wskazuje w sposób jednoznaczny, że przedsiębiorca nie może ponosić konsekwencji błędów organów podatkowych - podano w uzasadnieniu