2 min. czytania

Fiskus namawia Twoich klientów by… donieśli na Ciebie

fiskus
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
23 07 21
Z tego artykułu dowiesz się:

W życiu trzeba być uczciwym, zarówno w stosunku do klientów, jak i przepisów prawa. Tego podatkowego w szczególności. Może się jednak zdarzyć, że w ferworze pracy, twój pracownik zapomni wydać klientowi paragonu. Lub klient zapomni, że go wziął, ale zgubił. Uważaj! Fiskus namawia właśnie Twoich klientów by… donieśli na Twoją firmę.

Akcja „Weź paragon”

„Uprzejmie informuję, że w dniu 21 lipca 2021 roku, o godzinie 14:22, w (tu pada nazwa Twojej firmy) nie otrzymałem/am paragonu fiskalnego za zakupione towary. Z wyrazami szacunku…” Być może taka krótka informacja od klienta wystarczy byś znalazł się pod lupą fiskusa, albo w oku fiskalnego cyklonu (jak, kto woli). Trzeba mieć się na baczności, bowiem rusza właśnie ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów pod tytułem „Weź paragon”.

Oczywiście nie podważamy szczytnej idei akcji, dzięki której twoi klienci dowiedzą się, jak wygląda prawidłowy paragon oraz jak ważny jest to dokument. To także ochrona uczciwej konkurencji i dbałość o to by do budżetu państwa trafiły należności. Pełna zgoda, bez dwóch zdań.

Zawsze wystawiaj paragon!

W komunikacie na temat akcji „weź paragon” możemy przeczytać wiele ciekawych informacji, które z edukacyjnego punktu widzenia są bardzo ważne. Gdyby nasi klienci uważnie czytali paragony, pewnie dowiedzieliby się, jaka część ceny za pomidory, colę czy piwo trafia do budżetu z racji podatku VAT (mają tam dokładną kwotę). Ile z tego tytułu państwo zarabia na ich śniadaniu, komórce, gofrze nad morzem, czy wymianie opon.

Donos za brak paragonu?

Fiskus w tym samym komunikacie, jest jednak uprzejmy przypomnieć, że „Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić”. Słowo „Każdy” i zwrot „ma prawo” zawsze działało na Polaków ambicjonalnie, bowiem lubimy „mieć prawo”, a skoro ma je „każdy” to dlaczego z tego nie skorzystać?

W dalszej części MF daje instrukcję, w jaki sposób możemy dokonać takiego obywatelskiego zgłoszenia. Twój klient może skorzystać bowiem z aż trzech kanałów komunikacji: bezpośrednio w urzędzie skarbowym, przez całodobowy (!), bezpłatny numer interwencyjny, oraz przez pocztę e-mail.

W ten sposób, o gapiostwie twojego pracownika dowie się skarbówka. Nie wliczając w to nieuczciwych zgłoszeń, bo... ktoś nie zgodził się sprzedać papierosów na zeszyt.

Klient powinien mieć obowiązek zabrania paragonu

I tutaj nasz postulat. A może nazwa akcji „weź paragon” niech stanie się przepisem i obowiązkiem każdego klienta. Ma wziąć paragon i koniec! Najlepiej z własnoręcznym potwierdzeniem odbioru. Może to przesada z naszej strony, a może jedyny sposób (jak z Barei), by przedsiębiorca w sytuacji zgłoszenia do US, miał prawo do obrony?

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

16 02 24

E-PIT. Zwrot czy nadpłata podatku?

E-PIT. Zwrot czy nadpłata podatku? Gorący okres rozliczeń podatkowych za 2023 rok już za pasem. Wiele osób zastanawia…
pit
15 02 24

Branża hotelarska zaciera ręce. Tak dobrego rozpoczęcia roku dawno nie było

Tak dobrego rozpoczęcia roku w HoReCa nie było od wybuchu pandemii. 20% hotelarzy i restauratorów liczy na więcej…
hotel
14 02 24

Raty na leczenie zębów. Dentyści zacierają ręce

Dentyści mówią o nowym trendzie. Pacjenci coraz częściej pytają o raty lub chcą leczyć zęby na kredyt Blisko…
kredyt na dentystę
08 02 24

BIK prognozuje poprawę sytuacji na rynku kredytów dla mikrofirm

Mikroprzedsiębiorcy w 2023 roku chętniej korzystali z kredytów bankowych. Jak wynika z danych BIK, sprzedaż kredytów dla tej…
kredyt
06 02 24

Liczba zablokowanych rachunków przez fiskusa rośnie dwucyfrowo

Skarbówka za pomocą STIR-u zablokowała firmom w ub.r. blisko 90 mln złotych [Dane MF] Jak wynika z danych…
urząd skarbowy

BIG Liczba: W 2023 r. firmy znalazły w rejestrze BIG InfoMonitor 2 mln niesolidnych dłużników

8,15 mln osób, czyli co czwartego dorosłego Polaka (26 proc.) sprawdziły banki i przedsiębiorcy w Rejestrze Dłużników BIG…
BIK

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier