2 min. czytania

Fiskus namawia Twoich klientów by… donieśli na Ciebie

fiskus
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
23 07 21
Z tego artykułu dowiesz się:

W życiu trzeba być uczciwym, zarówno w stosunku do klientów, jak i przepisów prawa. Tego podatkowego w szczególności. Może się jednak zdarzyć, że w ferworze pracy, twój pracownik zapomni wydać klientowi paragonu. Lub klient zapomni, że go wziął, ale zgubił. Uważaj! Fiskus namawia właśnie Twoich klientów by… donieśli na Twoją firmę.

Akcja „Weź paragon”

„Uprzejmie informuję, że w dniu 21 lipca 2021 roku, o godzinie 14:22, w (tu pada nazwa Twojej firmy) nie otrzymałem/am paragonu fiskalnego za zakupione towary. Z wyrazami szacunku…” Być może taka krótka informacja od klienta wystarczy byś znalazł się pod lupą fiskusa, albo w oku fiskalnego cyklonu (jak, kto woli). Trzeba mieć się na baczności, bowiem rusza właśnie ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów pod tytułem „Weź paragon”.

Oczywiście nie podważamy szczytnej idei akcji, dzięki której twoi klienci dowiedzą się, jak wygląda prawidłowy paragon oraz jak ważny jest to dokument. To także ochrona uczciwej konkurencji i dbałość o to by do budżetu państwa trafiły należności. Pełna zgoda, bez dwóch zdań.

Zawsze wystawiaj paragon!

W komunikacie na temat akcji „weź paragon” możemy przeczytać wiele ciekawych informacji, które z edukacyjnego punktu widzenia są bardzo ważne. Gdyby nasi klienci uważnie czytali paragony, pewnie dowiedzieliby się, jaka część ceny za pomidory, colę czy piwo trafia do budżetu z racji podatku VAT (mają tam dokładną kwotę). Ile z tego tytułu państwo zarabia na ich śniadaniu, komórce, gofrze nad morzem, czy wymianie opon.

Donos za brak paragonu?

Fiskus w tym samym komunikacie, jest jednak uprzejmy przypomnieć, że „Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić”. Słowo „Każdy” i zwrot „ma prawo” zawsze działało na Polaków ambicjonalnie, bowiem lubimy „mieć prawo”, a skoro ma je „każdy” to dlaczego z tego nie skorzystać?

W dalszej części MF daje instrukcję, w jaki sposób możemy dokonać takiego obywatelskiego zgłoszenia. Twój klient może skorzystać bowiem z aż trzech kanałów komunikacji: bezpośrednio w urzędzie skarbowym, przez całodobowy (!), bezpłatny numer interwencyjny, oraz przez pocztę e-mail.

W ten sposób, o gapiostwie twojego pracownika dowie się skarbówka. Nie wliczając w to nieuczciwych zgłoszeń, bo... ktoś nie zgodził się sprzedać papierosów na zeszyt.

Klient powinien mieć obowiązek zabrania paragonu

I tutaj nasz postulat. A może nazwa akcji „weź paragon” niech stanie się przepisem i obowiązkiem każdego klienta. Ma wziąć paragon i koniec! Najlepiej z własnoręcznym potwierdzeniem odbioru. Może to przesada z naszej strony, a może jedyny sposób (jak z Barei), by przedsiębiorca w sytuacji zgłoszenia do US, miał prawo do obrony?

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier