Działalność każdej instytucji, firmy czy urzędu w pewnym zakresie uzależniona jest od baz danych. Niektórym wystarczy prosta tabelka w Excelu, inni szukają bardziej zaawansowanych rozwiązań – rozbudowanych programów czy miejsca w chmurach obliczeniowych.
Dla uporządkowania kwestii związanych z ochroną środowiska oraz kontrolą nad tym, co dzieje się z mniej lub bardziej groźnymi odpadami, powstała BDO. BDO to Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz gospodarce Odpadami. Wielu przedsiębiorców musi wpisać dane swojej firmy do tego rejestru.
CZYTAJ TAKŻE: Inwestycja w mieszkanie na wynajem na rynku wtórnym. 5 nieoczywistych rzeczy, na które zwracają uwagę lokatorzy
Wbrew obiegowej opinii, która żyje własnym życiem, obowiązek wpisu do bazy nie dotyczy jedynie tych firm, które wytwarzają i przewożą odpady oraz muszą prowadzić ich ewidencję. Zgodnie z prawem to także te firmy, które wprowadzają produkty w opakowaniach, opony, oleje smarowe, wszelkiego rodzaju pojazdy, akumulatory i baterie, a także elektronikę. W równym stopniu obowiązek ten dotyczy także producentów, importerów oraz wewnątrzwspólnotowych nabywców opakowań.
Tak. Są przypadki, w których wspomniany obowiązek dotyczy także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które także zobowiązane są do prowadzenia ewidencji odpadów. W tym gronie wymienić można np. małe firmy budowlane, gabinety stomatologiczne oraz kosmetyczne. Może to być także firma handlująca akumulatorami, czy zakład zajmujący się naprawą urządzeń elektronicznych – także na niewielką skalę.
CZYTAJ TAKŻE: Koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2021 roku
Zgodnie z tym, co napisaliśmy na początku, nie każdy ma obowiązek rejestracji w bazie BDO. Najprościej rzecz ujmując w katalogu zwolnionych z tej powinności, są firmy, na które nie nałożono konieczności ewidencji odpadów. Wszystko zależy od tego, czy zawarliśmy stosowne umowy o usługi z inną firmą zajmującą się np. budową, rozbiórką, remontami, czyszczeniem zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw. W takiej sytuacji wytwórcą odpadów jest firma, która świadczy usługę. Wystarczy wówczas, że to on jest wpisany do BDO.
Wszystko analogicznie do sytuacji, w której przeciętny Kowalski wymienia olej silnikowy w swoim samochodzie. Jego nie musi obchodzić, co się dzieje ze starym olejem spuszczonym z silnika, bo obowiązki w tym zakresie ma warsztat samochodowy, który świadczy mu serwis olejowy.
Przekładając to na sytuacje w firmie, ciekawy przykład podano na oficjalnej stronie BDO : „Jeśli w Twojej firmie ulegną zużyciu lub uszkodzeniu świetlówki, a nie chcesz się wpisywać do rejestru w BDO jako wytwórca odpadów, możesz zlecić wykonanie usługi konserwacji i naprawy oświetlenia firmie prowadzącej taką działalność. Wtedy zgodnie z ustawą o odpadach, to firma świadcząca usługę konserwacji i naprawy oświetlenia będzie wytwórcą odpadów i to ona będzie zobowiązana do wpisu do rejestru-BDO”.
Inną sytuacją, w której przedsiębiorca nie musi być wpisany do rejestru, jest przypadek jednego lokalu zajmowanego przez kilka firm. W takiej sytuacji, odpowiedzialność za odpady może przejąć albo jedna z tych firm albo podmiot wynajmujący nieruchomość. Konieczne jest jednak posiadanie stosownej umowy w formie pisemnej.
CZYTAJ TAKŻE: Abonament radiowo-telewizyjny za…komputer w firmie? Już nic nas nie zaskoczy
Nie. Wszelkie odpady generowane w części socjalnej przeznaczonej dla Twoich pracowników są traktowane dokładnie w taki sam sposób jak odpady komunalne w gospodarstwach domowych, czyli nie podlegają ewidencji. Wszelkie pozostałe odpady powstające już w ramach danej działalności, wymagają rejestracji w BDO w zakresie ich wytwarzania.
Przepisy dotyczące BDO obowiązują już od 2018 roku. Kiedy Urząd Marszałkowski danego województwa dokonuje wpisu kolejnego podmiotu, nadaje mu indywidualny dziewięciocyfrowy numer rejestrowy. Wszystko po to, by usprawnić działania administracyjne np. w zakresie stosownych kontroli.
Nasze dokumenty firmowe, faktury, czy wydawane przez nas paragony posiadają już wiele obowiązkowych informacji takich jak NIP czy REGON.Dobrze dopisać do niego także numer BDO. Koniecznie zamieśćmy 9-cyfrowy kod także na dokumentach związanych z gospodarką odpadami np. karcie ich ewidencji.
Wiele firm dla ułatwienia sobie życia oraz w trosce o wypełnienie ustawowych obowiązków zamieszcza ten numer także w stopce papieru firmowego obok podstawowych danych przedsiębiorstwa. Takie działanie zwalania nas z konieczności każdorazowej analizy, czy dany dokument musi mieć BDO, czy też nie. Z drugiej strony to także jasny sygnał do naszego otoczenia biznesowego, że poważnie podchodzimy do obowiązującego prawa w zakresie ochrony środowiska naturalnego.