Starasz się o kredyt, zakup ratalny lub startujesz w przetargu? Najpewniej będziesz potrzebował zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach.
W grę wchodzi także zaświadczenie stwierdzające stan tych zaległości. Jak je uzyskać? Ile trzeba czekać? Podpowiadamy.
O zaświadczenie, o którym mowa można ubiegać się na trzy sposoby. Po pierwsze, można je załatwić w urzędzie, pamiętając, że w związku z trwającą pandemią obowiązuje wcześniejsze umawianie się na wizyty w US.
CZYTAJ TAKŻE: Karta podatkowa albo ryczałt. Dwa rozwiązania na początek działalności
Ma to swoje dobre strony – umawiając się na konkretną godzinę, unikniemy czekania w kolejce, a wszystkie formalności zajmą nam maksymalnie kilkanaście minut.
Drugim sposobem jest wnioskowanie o zaświadczenie drogą listowną. Trzecim – bardzo wygodnym i rekomendowanym przez urzędy sposobem jest skorzystanie z obsługi elektronicznej
Jeśli zdecydujemy się na wnioskowanie o zaświadczenie drogą online, pamiętajmy, że warunkiem koniecznym jest posiadanie Profilu Zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Warto wcześniej zapłacić opłatę skarbową (21 zł od egzemplarza). Plik z potwierdzeniem zapłaty jest (jak to bywa w urzędach) kluczowym załącznikiem do wniosku.
CZYTAJ TAKŻE: Marzy ci się mała gastronomia? Te dane cię zainteresują
Urząd skarbowy wydaje zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego zaległość w obszarze podatków dochodowych PIT lub CIT, podatku od towarów i usług VAT oraz podatku akcyzowego. Taki dokument w pełni potwierdza naszą aktualną sytuację podatkową w tym zakresie.
Jeśli jednak potrzebujemy takiego zaświadczenia dotyczącego podatku od nieruchomości lub od środków transportowych, właściwym adresatem nie będzie urząd skarbowy, a urząd miasta lub gminy, właściwy dla konkretnego adresu.
W przypadku zaświadczenia dotyczącego opłat za korzystanie ze środowiska, należy skierować swe kroki do urzędu marszałkowskiego województwa, w którym mieszkamy lub w którym znajduje się siedziba naszej firmy.
Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach należy złożyć wówczas gdy przepisy prawa w danej sytuacji wymagają od nas przedłożenie takiego zaświadczenia, lub kiedy posiadamy inny interes prawny do potwierdzenia braku takich zaległości.
Jak czytamy na rządowej stronie biznes.gov.pl - „Organ podatkowy wyda ci zaświadczenie, tylko jeśli złożysz kompletny wniosek. Musisz w nim wskazać, jakie informacje urząd ma potwierdzić w zaświadczeniu. W szczególności chodzi o to, czy urząd ma potwierdzić brak zaległości w podatkach, czy ma podać informację o stanie zaległości”.
Jeżeli złożymy wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, a posiadamy zaległości, urząd najpewniej wyda postanowienie o odmowie wydania takiego dokumentu.
CZYTAJ TAKŻE: Najlepszy telefon służbowy dla pracownika - podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie
Zgodnie z prawem, czas oczekiwania takie zaświadczenie wynosi siedem dni. Jeżeli z jakiegoś powodu nie zgadzamy się rozstrzygnięciem urzędu, możemy złożyć zażalenie. Mamy na to siedem dni licząc od dnia doręczenia postanowienia.