2 min. czytania

Brak paragonu. Fiskus radzi, gdzie zgłosić sprzedawcę

Brak paragonu
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
18 07 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Bezpłatny telefon interwencyjny, e-mail alarmowy, a także bezpłatna anonimowa aplikacja mobilna. Takimi drogami może zgłosić Twój klient brak paragonu po dokonanej transakcji. Instrukcję opublikowało właśnie Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej.

Obowiązek wydawania paragonu

Ministerstwo Finansów słusznie edukuje, czym paragon w swej istocie jest. Zwraca uwagę, że niepozorny na pierwszy rzut oka dokument zabezpiecza interes klienta, np. w razie procedury reklamacji. To także dowód na to, że transakcja została rozliczona prawidłowo. Resort zwraca uwagę, że paragon dokumentuje również, że od zakupionego towaru czy usługi został naliczony zgodny z prawem podatek. Nie ma wątpliwości, że paragon zmniejsza zjawisko „szarej strefy”, przez które traci państwo, uczciwa konkurencja oraz obywatele. Pełna zgoda.

CZYTAJ TAKŻE: Przegląd kasy fiskalnej. Kiedy trzeba zrobić przegląd kasy w firmie?

Paragon niewydany przypadkowo

Przedsiębiorcy pracujący w handlu mogą jednak wymienić wiele sytuacji, w których klient nie zabiera paragonu. Zdarza się, że dokument nie został wydany w odpowiednim momencie np. w przypadku roztargnienia, długiej kolejki klientów i zamieszania z nim związanego.

Trudno takie jednostkowe przypadki traktować jako celowe działanie na szkodę państwa. Niestety, za sam fakt niewydania paragonu, niezależnie od okoliczności, możemy zostać ukarani i warto o tym bezwzględnie pamiętać.

Co może zrobić klient, który nie otrzymał paragonu?

Ministerstwo Finansów ma wobec konsumentów konkretną radę: „Zgłaszajmy, jeśli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Możemy to zrobić:

- w urzędzie skarbowym,

- przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,

- na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,

- przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony – więcej informacji na stronie gov.pl.

Wspomniana aplikacja, zachwalana przez ministerstwo pozwala klientowi m.in. na zarządzanie wydatkami i przypisywanie do nich paragonów. Służy ona również do dokumentowania wydatków, a także przeglądania statystyk. Może pomóc także w kompletowaniu informacji o udzielonych gwarancjach oraz sprawdzać paragony z kodem QR. Świetne rozwiązanie. Jest jeszcze jedna funkcja – zgłaszania nieprawidłowości do Urzędu Skarbowego. Więcej na temat aplikacji e-Paragon pisaliśmy w tym artykule w Magazynie Firma.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier