Ministerstwo Finansów słusznie edukuje, czym paragon w swej istocie jest. Zwraca uwagę, że niepozorny na pierwszy rzut oka dokument zabezpiecza interes klienta, np. w razie procedury reklamacji. To także dowód na to, że transakcja została rozliczona prawidłowo. Resort zwraca uwagę, że paragon dokumentuje również, że od zakupionego towaru czy usługi został naliczony zgodny z prawem podatek. Nie ma wątpliwości, że paragon zmniejsza zjawisko „szarej strefy”, przez które traci państwo, uczciwa konkurencja oraz obywatele. Pełna zgoda.
CZYTAJ TAKŻE: Przegląd kasy fiskalnej. Kiedy trzeba zrobić przegląd kasy w firmie?
Przedsiębiorcy pracujący w handlu mogą jednak wymienić wiele sytuacji, w których klient nie zabiera paragonu. Zdarza się, że dokument nie został wydany w odpowiednim momencie np. w przypadku roztargnienia, długiej kolejki klientów i zamieszania z nim związanego.
Trudno takie jednostkowe przypadki traktować jako celowe działanie na szkodę państwa. Niestety, za sam fakt niewydania paragonu, niezależnie od okoliczności, możemy zostać ukarani i warto o tym bezwzględnie pamiętać.
Ministerstwo Finansów ma wobec konsumentów konkretną radę: „Zgłaszajmy, jeśli nie otrzymaliśmy paragonu fiskalnego, a sprzedawca miał obowiązek go wystawić. Możemy to zrobić:
- w urzędzie skarbowym,
- przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
- na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,
- przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony – więcej informacji na stronie gov.pl.
Wspomniana aplikacja, zachwalana przez ministerstwo pozwala klientowi m.in. na zarządzanie wydatkami i przypisywanie do nich paragonów. Służy ona również do dokumentowania wydatków, a także przeglądania statystyk. Może pomóc także w kompletowaniu informacji o udzielonych gwarancjach oraz sprawdzać paragony z kodem QR. Świetne rozwiązanie. Jest jeszcze jedna funkcja – zgłaszania nieprawidłowości do Urzędu Skarbowego. Więcej na temat aplikacji e-Paragon pisaliśmy w tym artykule w Magazynie Firma.