2 min. czytania

Chromebook do pracy w firmie - czy to dobry pomysł?

chromebook do firmy
Autor
Krzysztof Swoboda
Opublikowano
22 09 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Coraz więcej działalności gospodarczych decyduje się na zakup laptopów. Trudno się temu dziwić. Urządzenia oferują podobną wydajność, co tradycyjne komputery PC, a jednocześnie zapewniają o wiele większą mobilność. A gdyby tak kupić do firmy Chromebooka? Czy warto?

Czym jest Chromebook?

Gdyby postawić obok siebie trzy różne laptopy: z Windowsem, Linuxem i Chromebooka, to jest niemal pewne, że zdecydowana większość osób nie byłaby w stanie rozróżnić tych urządzeń. Trudno się temu dziwić. Zmian widocznych gołym okiem jest bardzo mało.

Jest to tradycyjny laptop, który w wersji na Polskę wyróżnia się klawiaturą QWERTY (a więc taką samą, jak ta, którą znamy z ekosystemu Windows). Urządzenie ma gładzik, nieco zmodyfikowane klawisze funkcyjne oraz pełnoprawny wyświetlacz. Zwykle jego przekątna waha się między 11 a 15 cali.

To już zależy oczywiście od firmy i konkretnego modelu urządzenia. W tym miejscu pojawia się ukradkiem kolejna ważna informacja. Chromebook to nie firma, która produkuje laptopy. Są one produkowane przez gigantów sektora IT. Można tu wskazać na Acera, Della, HP czy Asusa. Jest więc w czym wybierać.

ZOBACZ TEŻ: Laptop do pracy biurowej. Lista błędów, które popełniasz przy wyborze

Chromebook, to - z definicji - nazwa grupy urządzeń, które pracują pod kontrolą autorskiego oprogramowania od Google: ChromeOS. Jego nazwa słusznie nawiązuje do przeglądarki internetowej, z którą zapewne każdy z nas choć raz się spotkał. Dlaczego?

ChromeOS - co trzeba wiedzieć?

Jest to oprogramowanie z rodziny Linuxa. To kolejny raz, kiedy Google posiłkuje się tym rdzeniem. Android, czyli najpopularniejszy mobilny system na świecie również bazuje na Linuxie. ChromeOS to jednak "Linux" inny niż wszystkie inne. Nie można go nawet przyrównać do Fedory, Minta czy Ubuntu.

ChromeOS to tak naprawdę minimalistyczny, wręcz okrojony system, który bazuje na przeglądarce Chrome i tysiącach wtyczek, które można z nią zintegrować. Na Chromebooka nie zainstalujemy aplikacji w tradycyjnym tego słowa znaczeniu.

Nasza firma nie będzie mogła zainstalować na tym urządzeniu na przykład oprogramowania do księgowości czy narzędzi ERP z jakich korzystamy w pracy. Chyba że te będą dostępne w formie dedykowanej dla ChromeOS wtyczki. Niestety, taka sytuacja nie przydarza się zbyt często.

Wielkim atutem tak minimalistycznego oprogramowania jest jego znikomy pobór mocy. Nikogo nie dziwi sytuacja, kiedy Chromebooka trzeba podłączyć do prądu raz na kilkanaście godzin. Wybrane urządzenia są nawet w stanie pracować z dala od ładowarki przez 15 godzin. To rewelacyjny wynik!

Czy warto kupić Chromebooka do firmy?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli korzystamy z ekosystemu Google, to takie rozwiązanie może się sprawdzić. Można tu wskazać na przykład na osoby, które pracują z tekstem w Google Docs, a następnie wysyłają efekty swojej pracy zespołowi na Dysk Google lub przez Gmaila.

Tacy użytkownicy to beneficjenci tej platformy, którzy na pracy w ramach jednego ekosystemu mogą zyskać bardzo dużo. Owszem, o większości zaawansowanych aplikacji można zapomnieć, jednak ich webowe odpowiedniki zwykle działają bardzo dobrze.

Jeśli jednak praca z komputerem jest dla nas równoznaczna z pracą na wielu skomplikowanych aplikacjach, to zakup Chromebooka warto przemyśleć dwa razy. Raczej nie skorzystają z niego graficy, osoby pracujące w CAD czy osoby, które korzystają z ERP.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Sztuczna inteligencja w małej firmie: 7 darmowych (i legalnych) narzędzi AI, które odmienią Twoją codzienność

Jeszcze kilka lat temu na myśl o sztucznej inteligencji widzieliśmy humanoidalne roboty lub hollywoodzkie scenariusze. Dziś AI to…
sztuczna inteligencja

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Rozwiązania omnichannel w e-commerce. Jak zintegrować różne kanały komunikacji?

Coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli kontaktować się z firmą w wygodny dla siebie sposób – przez…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier