To również technologiczna zmiana, w której system dość prostej komunikacji radiowej między bramkami a urządzeniami pokładowymi zastępujemy pozycjonowaniem GPS, którego technologiczny element jest… w każdym smartfonie. Co musi wiedzieć przedsiębiorca o systemie e-Toll? Odpowiadamy.
Powinniśmy napisać, że e-Toll to technologiczna rewolucja. Ależ skądże! To spodziewana zmiana wynikająca z trwającej od przeszło dekady ewolucji. W czasach, w których każdy w swoim telefonie, ba nawet w zegarku, posiada moduł wyliczający na podstawie sygnału z satelitów bieżącą lokalizację w czasie rzeczywistym (GPS, Glonass, Beidou, Galileo), opieranie wyliczeń na podstawie radiowego sygnału między bramką a urządzeniem pokładowym straciło najmniejszy sens. Teraz komórka z odpowiednią aplikacją jest w stanie dać znać systemowi, że oto wjeżdżamy na płatny odcinek drogi oraz że z niego wyjeżdżamy. System już sobie poradzi z narzuceniem odpowiedniej opłaty, lub mówiąc po staropolsku – myta.
Tak oto obecny od ponad dekady system viaToll, odejdzie do historii najpóźniej do 30 września. Nowy system będzie dotyczył zarówno ciężarówek jak i pojazdów lekkich. Z tym, że drugi wariant, dla osobówek zaledwie na dwóch odcinkach A4 Wrocław-Sośnica i A2 Konin-Stryków.
Najlepiej wejść na stronę www.etoll.gov.pl i zostaniemy poprowadzeni jak po sznurku przez proces rejestracji, którą udostępniono już pod koniec maja. Inną drogą rejestracji jest skorzystanie z e-Urzędu Skarbowego. Trzeba wiedzieć, że nowy system podlega właśnie pod fiskusa, a nie jak mogłaby to podpowiadać w pierwszej chwili logika, pod resort infrastruktury.
Dla osób, które wolą bardziej tradycyjne rozwiązania, można zarejestrować się w tzw. Miejscach Obsługi Klienta e-Toll oraz przez niektórych operatorów flotowych. Kluczowe w tym procesie jest utworzenie Internetowego Konta Klienta.
Użytkownicy systemu e-Toll poprzez Internetowe Konto Klienta mogą zarządzać danymi i usługami z pozycji laptopa w biurze. To bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla małych firm jak również dla większych przedsiębiorstw, które posiadają w swoich strukturach dział transportu i logistyki. Z tej pozycji jesteśmy w stanie korzystać z płatności zarówno w modelu pre-pay jak i post-pay.
Plusem jest możliwość zarządzania usługami online. Wszystkie niezbędne dokumenty finansowe będą znajdowały się w cyfrowej wersji w jednym miejscu. Co więcej, będzie można dokonywać szybkich płatności przez internet. Dostaniemy również tą drogą powiadomienia o płatnościach, których musimy dokonać, oraz komunikować się z poborcą opłat drogowych.
System został podzielony na różne poziomy uprawnień dla użytkowników systemu. Będzie osobny zakres dla administratora, księgowego czy kierowcy. To bardzo wygodne rozwiązanie, które można wdrożyć w firmie. Cała obsługa jest dość prosta, wręcz intuicyjna, dlatego zapewne obejdzie się bez szkoleń. W razie problemów można zawsze zadzwonić na infolinię.
Ministerstwo Finansów wraz z Krajową Administracją Skarbową, stworzyły coś, co możesz potraktować jako backoffice ds. korzystania z płatnych dróg. Mowa o Telefonicznym Centrum Obsługi Klienta, prowadzonym w kilku językach – polskim, angielskim, niemieckim, a także rosyjskim.
Z telefonów stacjonarnych zarejestrowanych w Polsce można dzwonić pod numer 800101101, a z komórek oraz z zagranicy na +48225211010.
Do dyspozycji użytkowników jest także mail: kontakt@etoll.gov.pl.