Zacznijmy może od końca, a właściwie od odpowiedzi na pytanie, w jakich firmach zdarzają się trzyliterowe skróty ważnych stanowisk. Znamy przypadki, że na czele jednoosobowej działalności gospodarczej stoi CEO, choć co do zasady, taka nomenklatura najbardziej pasuje do organizacji, które posiadają zarząd. Wielu przedsiębiorców, tłumaczy się anglojęzycznym nazewnictwem z uwagi na… międzynarodową skalę biznesu, a tym samym ułatwia identyfikację, kto jest kim w firmie.
CEO to najważniejsze osoba w firmie. Z angielskiego Chief Executive Officer, czyli nikt inny, jak nasz, polski „prezes zarządu”. W naszych realiach, czasem ten skrót jest dopisywany np. dla dyrektora generalnego.
Krótko mówiąc, nikt nie jest ważniejszy od CEO. Ze swoich decyzji musi się tłumaczyć co najwyżej przed radą nadzorczą lub akcjonariuszami. W praktyce, często CEO to osoba, która jest także założycielem firmy, który aktywnie nią zarządza.
CFO to prawa ręka CEO ds. finansowych i księgowych. Chief Financial Officer to z reguły dyrektor finansowy, który w polskich realiach często nosi miano wiceprezesa ds. finansowych.
Są firmy, w których CFO to główny księgowy. Do jego obowiązków należy raportowanie i planowanie kwestii związanych z finansową stroną firmy. Ocenia także ryzyko oraz bierze aktywny udział w podejmowaniu najważniejszych decyzji w firmie.
To kolejna ważna postać, szczególnie w dużych firmach. COO to dyrektor operacyjny, czyli Chief Operating Officer. To osoba, która doskonale musi znać działanie firmy od strony operacyjnej. W tym właśnie zakresie podejmuje decyzje oraz raportuje do CEO.
CTO, to Chief Technology Officer. Inaczej rzecz ujmując, dyrektor ds. technologii lub szef pionu odpowiedzialnego za ten obszar. Musi nie tylko nadzorować, ale także planować inwestycje z tego zakresu, patrzeć nieco dalej z rozeznaniem szybko zmieniającego się świata. Tak, aby firma nie pozostała w tyle. Jak wiadomo, to technologia jest siłą napędową praktycznie w każdej branży produkcyjnej, ale także wielu usługowych.
To często mylony skrót. Chief Information Officer nie jest odpowiedzialny za warstwę „informacji" o firmie, ale za całą infrastrukturę informatyczną przedsiębiorstwa. To osoba, która zarządza np. działem IT, helpdeskiem, a także prowadzi działania dotyczące rozwoju technologii informatycznych w spółce lub firmie.
W dużych firmach, które posiadają rozbudowaną strukturę ochrony mienia, a także szeroko rozumianego bezpieczeństwa w firmie ważną postacią jest CSO, czyli Chief Security Officer. To on odpowiada za szeroko rozumianą ochronę firmy. W niektórych obszarach, takich jak cyberbezpieczeństwo, dzieli się kompetencjami z CIO.
CMO to po polsku szef marketingu (Chief Marketing Officer). To on nakreśla strategię marketingową firmy, odpowiada za obszar reklamy, a także sposób narracji na temat oferowanych produktów i usług. To kluczowa postać np. w trakcie organizacji targów czy konferencji.
CSM czyli Customer Service Manager to osoba, której głównym przedmiotem zainteresowania jest obsługa klienta. Nadzoruje ten obszar oraz wprowadza najważniejsze zmiany. Pod niego podlega np. centrum reklamacji czy biuro obsługi klienta.
Bardziej od skrótu znamy pełne jego rozwinięcie, czyli Key Account Manager. To on odpowiada za kluczowych klientów oraz dba o jak najlepsze relacje z nimi. Bierze aktywny udział w negocjacjach oraz polityce firmy wobec najważniejszych odbiorców.
Są firmy, w których HRM to kluczowa postać, choćby ze względu na sytuację na rynku pracy i konieczność pozyskiwania nowych rąk do pracy. To innymi słowy, dyrektor lub kierownik odpowiedzialny za dział personalno-kadrowy. W jego kompetencji jest opracowanie strategii dotyczącej szkoleń, rekrutacji oraz rozwoju kadr. Krótko mówiąc: główny HR-owiec w przedsiębiorstwie.