2 min. czytania

Jak napisać upoważnienie

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
18 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Na pierwszy rzut oka upoważnienie nie różni się za bardzo od pełnomocnictwa. Dzięki jednemu i drugiemu osoba trzecia będzie mogła załatwić sprawę w imieniu reprezentowanego podmiotu. Najważniejsza różnica tkwi w możliwości składania oświadczeń woli.

Musimy zaznaczyć, że upoważnienie i pełnomocnictwo nie są zarezerwowane dla działań biznesowych. Każdy, zarówno przedsiębiorca jak i osoba fizyczna mogą je wykorzystywać nie tylko w życiu zawodowym, ale i codziennym.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Czym jest upoważnienie

Upoważnienie to dokument potwierdzający, że wymieniona w nim osoba została wybrana do wykonania wskazanej w treści pisma czynności.  Zakres upoważnienia może być jednorazowy lub stały. Pismo podpisane przez upoważniającego musi jednoznacznie wskazywać, jakie zadanie i komu zostało powierzone. Przykładowo działanie na podstawie upoważnienia może polegać na: odebraniu, bądź dostarczeniu dokumentów, reprezentowaniu upoważniającego przed określonymi w piśmie podmiotami lub realizacji innych zadań wynikających z bieżących potrzeb. Przepisy nie ograniczają kręgu osób, które mogą pełnić rolę upoważnionego. Ale trzeba pamiętać, że za jej działania konsekwencje poniesie upoważniający. Dobrze więc, by była to osoba ciesząca się zaufaniem.

CZYTAJ TAKŻE: Jak ustanowić pełnomocnictwo? O tym nie zapomnij

Jakie dane powinno zawierać upoważnienie

Najważniejsze, by upoważnienie miało formę pisemną. To bardzo ułatwi załatwianie spraw. W razie potrzeby upoważniony będzie mógł przedstawić dokument do wglądu i rozwiać wszelkie wątpliwości na temat zasadności swoich działań.

Do niezbędnych elementów upoważnienia należą:

  • miejsce i data sporządzenia
  • adres upoważniającego
  • nazwa pisma
  • dane upoważniającego: imię i nazwisko, numer PESEL albo numer dowodu osobistego lub innego dokumentu np. paszportu. Jeśli upoważniającym jest firma należy podać jej nazwę, numery NIP i REGON.
  • dane osoby upoważnionej: imię i nazwisko, numer PESEL oraz numer dokumentu ze zdjęciem, który w razie potrzeby osoba ta będzie w stanie okazać, by potwierdzić swoją tożsamość.
  • oświadczenie woli o przekazaniu upoważnienia
  • cel wydania upoważnienia
  • podpis upoważniającego, w przypadku firmy również pieczątkę.

CZYTAJ TAKŻE: Jak napisać wezwanie do zapłaty

Upoważnienie ciągłe czy jednorazowe

Decyzja uzależniona będzie tak naprawdę od potrzeb upoważniającego. Nic nie stoi na przeszkodzie, by na podstawie jednego dokumentu dana osoba działała przez dłuższy czas. Ale wszystkie szczegóły muszą być doprecyzowane w piśmie, tak aby nie było żadnych wątpliwości co do zakresu uprawnień przysługujących upoważnionemu.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest prokura

Czym się różni upoważnienie od pełnomocnictwa

I pełnomocnik i osoba upoważniona reprezentują swojego mocodawcę, działając w jego imieniu i na jego rzecz. Ale zakres upoważnienia jest węższy, gdyż ogranicza się jedynie do wykonania wskazanych w upoważnieniu czynności. Z kolei pełnomocnik nie tylko działa w imieniu udzielającego pełnomocnictwo, ale także może składać za niego oświadczenia woli.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Rekordowy wzrost kosztów pracy i jego wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce

W pierwszym kwartale 2025 roku przeciętny koszt pracy w Polsce wzrósł o 3,4% w ujęciu rocznym. Jest to…

Zwolnienia grupowe: regionalne dysproporcje i sektory zagrożone

Z danych opublikowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy wynika, że w pierwszym półroczu 2025 roku Polska zmaga się z…

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier