[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]
Rekruterzy bardzo często oceniając kandydata stosują podział na kompetencje miękkie i twarde. Według popularnej klasyfikacji twardymi są wszystkie te atrybuty danej osoby, które jesteśmy w stanie zmierzyć lub potwierdzić np. dyplomem danej szkoły czy certyfikatem znajomości języka obcego na danym poziomie.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy standard w rekrutacji. Wynagrodzenia w ogłoszeniu
Z kolei kompetencje miękkie to wyróżniki niemierzalne. Należąc do nich między innymi: cechy charakteru, cechy osobowości, zdolności interpersonalne oraz inne umiejętności, które wynikają ze sposobu zachowania czy traktowania drugiego człowieka, a nie ukończonych kursów czy posiadanej wiedzy. Biorąc pod uwagę kompetencje miękkie danego kandydata można lepiej dopasować zespół czy znaleźć najbardziej odpowiednią osobę na dane stanowisko.
CZYTAJ TAKŻE: Rekrutacja zgodna z prawem. O co możesz zapytać, a co lepiej przemilczeć
Coraz częściej elementem rekrutacji są testy osobowościowe. Dzięki nim przyszły pracodawca poznaje kompetencje miękkie osoby aplikującej i sprawdza czy są to cechy pożądane na oferowanym stanowisku. Dlaczego? Tak jak kompetencji twardych można się nauczyć, tak sposób bycia danej osoby raczej nie ulegnie zmianie. Cicha i skromna księgowa może odnosić wiele zawodowych sukcesów, ale aktorka o tych cechach raczej nie zrobi światowej kariery. Podobnie fakt posiadania 10 lat na stanowisku sprzedawcy nie zrobi z nikogo osoby potrafiącej nawiązać kontakt z klientem i osiągającej wysokie wyniki bez nachalnego wciskania towaru.
Odkrywanie i wykorzystywanie kompetencji miękkich, którymi dysponują podwładni to również bardzo dobra umiejętność szefa.
CZYTAJ TAKŻE: Sprawdź czy jesteś super szefem. Te 5 cech cenią pracownicy
Najczęściej podkreślane kompetencje miękkie to: kreatywność, komunikatywność, wielozadaniowość, odporność na stres, umiejętność pracy w grupie. Ponadto: skrupulatność, terminowość, punktualność, wysoka kultura osobista. Oczywiście lista oczekiwań powinna być dostosowana do oferowanego stanowiska. Nie można jednak przy doborze nowego pracownika kierować się tylko tym. Dobry szef powinien wziąć także pod uwagę atmosferę panującą w zespole. Tak by każdy pracownik mógł rozwijać i wykorzystywać swoje najlepsze cechy bez tracenia czasu na niepotrzebne utarczki czy afery.