Aby zwolnienie mogło dojść do skutku musisz wystąpić ze stosownym wnioskiem nazywanym też Oświadczeniem o Rozliczeniu subwencji finansowej. Na szczęście, nie musisz go samodzielnie tworzyć. Podpowiadamy jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0 . Gotowy do wypełnienia dokument znajdziesz w skrzynce mailowej na swoim profilu bankowości elektronicznej. O ile nadal korzystasz z usług banku, za pośrednictwem którego starałeś się o pieniądze.
CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie subwencji z tarczy 1.0 tylko na wniosek
Wniosek będzie w części uzupełniony. Znajdujące się tam dane to propozycja PFR. Nie musisz się z nią zgadzać. Ale na możliwość modyfikacji dokumentu trzeba poczekać. Dopiero gdy nastąpi termin rozliczenia będzie możliwa edycja pisma i jego wysyłka.
Jeżeli zauważasz błędy lub nie zgadzasz się z propozycjami PFR, wyjaśnij wszystkie kwestie przez złożeniem wniosku. Jego podpisanie i wysyłka oznaczają, że zgadzasz się i z zawartymi w nim danymi i wyliczeniami. Co oznacza, że kliknięcie przycisku „wyślij” jest ostateczne. Na późniejszym etapie nie ma odwołań.
CZYTAJ TAKŻE: Tarcza Finansowa PFR 2.0 nie dla zbuntowanych przedsiębiorców?
Poza informacjami już wpisanymi, czyli tymi które powinieneś sprawdzić i ewentualnie zmodyfikować, we wniosku są jeszcze rubryki do samodzielnego wypełnienia.
Należą do nich: oświadczenie o wysokości straty za sprzedaż, oświadczenie o spadku przychodów ze sprzedaży, deklaracja o odpowiedzialności karnej itp. Wymagane dokumenty różnią się od kwoty umorzenia, wielkości firmy oraz sytuacji wnioskodawcy. Część danych zostanie automatycznie pobrana z państwowych rejestrów, między innymi tych prowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Wszelkie błędy należy od razu zgłaszać.
CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie składek ZUS. Kiedy będzie możliwe
Na weryfikacji, skompletowaniu wszystkich dokumentów i ich wysłaniu rola przedsiębiorcy się kończy. Reszta należy do osób zatrudnionych w PFR. To one sprawdzają: poprawność wniosku, zgodność z prawdą zawartych w nim danych, sposobu wydatkowania subwencji oraz braku przeciwwskazań do umorzenia.
Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych przedsiębiorca otrzyma jedną z trzech decyzji. Pierwsza to decyzja określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi. Otrzymają ją ci, u których nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w ramach wskazanych w przepisach numerach PKD mogą liczyć na umorzenie w 100 proc., pozostali nawet 75%.
CZYTAJ TAKŻE: Składki ZUS. Czy można nie płacić ZUS?
Drugi rodzaj rozstrzygnięcia to decyzja określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi w całości. Na jej mocy zobowiązane do zwrotu otrzymanych pieniędzy będą te podmioty, u których stwierdzono naruszenie warunków programowych.
Trzecie rozwiązanie to decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności uniemożliwiających ustalenie wysokości subwencji finansowej, którą należy zwrócić. Ta opcja wydłuży cały proces. PFR rozpocznie postepowanie wyjaśniające, które może trwać nawet 6 miesięcy od chwili wychwycenia nieprawidłowości. Jeżeli będzie taka konieczność termin może ulec wydłużeniu. Z pewnością zostaniesz poinformowany o wysokości kwoty do zwrotu. Wszelkie pytania do PFR w zakresie postępowania, jak i ostatecznej kwoty zwrotu należy wysyłać za pośrednictwem banku.
CZYTAJ TAKŻE: Kryzys w Polsce najmocniej dotyka małe rodzinne firmy – 75% wzrost niewypłacalności