3 min. czytania

Jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0. Instrukcja krok po kroku

subwencja
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
07 05 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Są sposoby na to, aby nie musieć zwracać finansowego wsparcia otrzymanego od państwa. Jeśli zastanawiasz się jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0 ten artykuł jest dla ciebie.

Jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0? Zacznij od wniosku

Aby zwolnienie mogło dojść do skutku musisz wystąpić ze stosownym wnioskiem nazywanym też Oświadczeniem o Rozliczeniu subwencji finansowej. Na szczęście, nie musisz go samodzielnie tworzyć. Podpowiadamy jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0 . Gotowy do wypełnienia dokument znajdziesz w skrzynce mailowej na swoim profilu bankowości elektronicznej. O ile nadal korzystasz z usług banku, za pośrednictwem którego starałeś się o pieniądze.

CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie subwencji z tarczy 1.0 tylko na wniosek

Wniosek będzie w części uzupełniony. Znajdujące się tam dane to propozycja PFR. Nie musisz się z nią zgadzać. Ale na możliwość modyfikacji dokumentu trzeba poczekać. Dopiero gdy nastąpi termin rozliczenia będzie możliwa edycja pisma i jego wysyłka.

Jeżeli zauważasz błędy lub nie zgadzasz się z propozycjami PFR, wyjaśnij wszystkie kwestie przez złożeniem wniosku. Jego podpisanie i wysyłka oznaczają, że zgadzasz się i z zawartymi w nim danymi i wyliczeniami. Co oznacza, że kliknięcie przycisku „wyślij” jest ostateczne. Na późniejszym etapie nie ma odwołań.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza Finansowa PFR 2.0 nie dla zbuntowanych przedsiębiorców?

Jakie dane musisz podać

Poza informacjami już wpisanymi, czyli tymi które powinieneś sprawdzić i ewentualnie zmodyfikować, we wniosku są jeszcze rubryki do samodzielnego wypełnienia.

Należą do nich: oświadczenie o wysokości straty za sprzedaż, oświadczenie o spadku przychodów ze sprzedaży, deklaracja o odpowiedzialności karnej itp. Wymagane dokumenty różnią się od kwoty umorzenia, wielkości firmy oraz sytuacji wnioskodawcy. Część danych zostanie automatycznie pobrana z państwowych rejestrów, między innymi tych prowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wszelkie błędy należy od razu zgłaszać.

CZYTAJ TAKŻE: Umorzenie składek ZUS. Kiedy będzie możliwe

Jak umorzyć subwencję z tarczy 1.0 . Kluczowa decyzja PFR

Na weryfikacji, skompletowaniu wszystkich dokumentów i ich wysłaniu rola przedsiębiorcy się kończy. Reszta należy do osób zatrudnionych w PFR. To one sprawdzają: poprawność wniosku, zgodność z prawdą zawartych w nim danych, sposobu wydatkowania subwencji oraz braku przeciwwskazań do umorzenia.

Po przeprowadzeniu czynności kontrolnych przedsiębiorca otrzyma jedną z trzech decyzji. Pierwsza to decyzja określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi. Otrzymają ją ci, u których nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w ramach wskazanych w przepisach numerach PKD mogą liczyć na umorzenie w 100 proc., pozostali nawet 75%.

CZYTAJ TAKŻE: Składki ZUS. Czy można nie płacić ZUS?

Drugi rodzaj rozstrzygnięcia to decyzja określającą kwotę subwencji finansowej podlegającą zwrotowi w całości. Na jej mocy zobowiązane do zwrotu otrzymanych pieniędzy będą te podmioty, u których stwierdzono naruszenie warunków programowych.

Trzecie rozwiązanie to decyzja informująca o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności uniemożliwiających ustalenie wysokości subwencji finansowej, którą należy zwrócić. Ta opcja wydłuży cały proces. PFR rozpocznie postepowanie wyjaśniające, które może trwać nawet 6 miesięcy od chwili wychwycenia nieprawidłowości. Jeżeli będzie taka konieczność termin może ulec wydłużeniu. Z pewnością zostaniesz poinformowany o wysokości kwoty do zwrotu. Wszelkie pytania do PFR w zakresie postępowania, jak i ostatecznej kwoty zwrotu należy wysyłać za pośrednictwem banku.

CZYTAJ TAKŻE: Kryzys w Polsce najmocniej dotyka małe rodzinne firmy – 75% wzrost niewypłacalności

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Dotacje dla małych firm w Polsce w 2025 roku

Przewodnik po dostępnych dotacjach rządowych i unijnych W 2025 roku przedsiębiorcy z sektora MŚP w Polsce mają wiele…
dotacje

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier