Wpis do rejestru firm szkoleniowych można uzyskać na trzy sposoby: podczas wizyty w urzędzie, drogą listowną oraz elektroniczną. Najwygodniejszą formą jest oczywiście możliwość uzyskania wpisu przez internet. Nie zajmuje ona wiele czasu. Wielu przedsiębiorców, w tym przypadku woli jednak odwiedzić urząd. Jego pracownicy powinni pomóc z dopełnieniem formalności oraz odpowiedzieć na pytania.
Dlaczego to takie ważne? Wpis do rejestru firm szkoleniowych otwiera możliwość prowadzenia szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, które są finansowane ze środków publicznych. Prowadzeniem takiej ewidencji zajmują się Wojewódzkie Urzędy Pracy.
CZYTAJ TAKŻE: W tych powiatach brakuje rąk do pracy
Co ciekawe, do rejestru instytucji szkoleniowych nie trafiają wyłącznie przedsiębiorcy. Oprócz nich, w ewidencji mogą znaleźć się także osoby fizyczne, szkoły ponadgimnazjalne, wyższe lub kolegia. O taki wpis mogą wystąpić także placówki kształcenia ustawicznego oraz praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Kolejną kategorią instytucji, które mogą znaleźć się w rejestrze firm szkoleniowych są placówki naukowe, naukowo-badawcze, ośrodki badawczo-rozwojowe. Wpis uzyskają także zakłady pracy, stowarzyszenia, fundacje, osoby prawne.
Co do zasady wpis do rejestru firm szkoleniowych można uzyskać w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Mowa o urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania lub siedziby firmy osoby, która o niego się ubiega. Załóżmy, że firma, która chce zostać wpisana do rejestru działa w Piotrkowie Trybunalskim. Wówczas właściwym miejscem załatwienia tej sprawy jest Wojewódzki Urząd Pracy w Łodzi.
Nieco inaczej to wygląda w przypadku firm zarejestrowanych za granicą Polski. Wówczas po wpis należy udać się WUP, który obsługuje województwo, w którym głównie działa nasza firma.
Wniosek o wpis do rejestru firm szkoleniowych można znaleźć m.in. na portalu biznes.gov.pl.
Aby skompletować wniosek będą potrzebne m.in. informacje o tematyce prowadzonych szkoleń i przygotowania zawodowego. Potrzebne będą też informacje o kadrze prowadzącej szkolenia, bazie lokalowej i jej wyposażeniu. Ważne są także metody, jakimi nasza praca i jej efektywność będzie oceniania.
Urząd Pracy wymaga także dokumentu, na podstawie którego prowadzona jest działalność szkoleniowa. Osoby, które posiadają dokumenty, które potwierdzają akredytację lub certyfikaty jakości w zakresie świadczenia takich usług powinny je skopiować lub zeskanować i załączyć do wniosku. Jak jednak informuje portal biznes.gov.pl "nawet jeśli nie masz tego rodzaju dokumentu to nie może być to podstawą, aby urząd nie załatwił twojego wniosku."
Wniosek najpierw musi zostać sprawdzony przez urząd. Jeśli okaże się, że nasza dokumentacja jest niekompletna, zostaniemy poproszeni o jej uzupełnienie. Mamy na to miesiąc. Jeśli nie wyrobimy się w tym czasie, wniosek pozostanie bez rozpoznania. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, uzyskamy wpis, a on trafi na oficjalną stronę internetową publicznych służb zatrudnienia. Pamiętaj wpis taki jest całkowicie jawny!
Zazwyczaj uzyskanie wpisu trwa maksymalnie miesiąc, choć jak zastrzegają urzędnicy, czasem cały proces wydłuża się do dwóch miesięcy. Uzyskanie takiego wpisu jest całkowicie bezpłatne!