Drobna decyzja, która miała pozwolić klientom na zaoszczędzenie kosztów wysyłki, może odbić się przedsiębiorcy czkawką. Na mocy obowiązujących przepisów, nie każda sprzedaż wysyłkowa jest objęta zwolnieniem. Dobrze mieć tego świadomość przed ustaleniem zasad dostawy w otwieranym sklepie.
CZYTAJ TAKŻE: Zwrot kosztów zakupu kasy on-line
Ogólna zasada jest taka, że firma która sprzedaje produkty osobom fizycznym niebędącym przedsiębiorcami i rolnikom ryczałtowym, ma obowiązek ewidencjonowania transakcji za pomocą kasy fiskalnej. Wyjątkiem od tej fiskalnej powinności jest wskazana w przepisach granica kwoty obrotu z tytułu sprzedaży. Jeżeli w poprzednim lub obecnym roku podatkowym nie przekroczyła ona 20 000 zł, można korzystać ze zwolnienia. Kolejnym wyjątkiem jest prowadzenie sprzedaży wysyłkowej, czyli takiej w której doręczenie produktu do rąk kupującego nie odbywa się bezpośrednio.
Pamiętać należy, że żadne z dwóch wymienionych wyżej zwolnień nie będzie działało jeśli oferty będą dotyczyły towarów, należących do grupy niepodlegającej wyłączeniom. Zapisano je w § 4 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Są to między innymi: gaz płynny, sprzęt radiowy i telewizyjny, wyroby tytoniowe, perfumy. Jeśli chcesz w swoim sklepie online sprzedać którykolwiek z wymienionych we wskazanym paragrafie produktów, musisz wyposażyć się w kasę fiskalną.
Po pierwsze sprawdź czy towarów, którymi chcesz handlować nie ma na liście produktów, wymagających ewidencjonowania na kasie fiskalnej. Jeśli nie, możesz rozpocząć sprzedaż wysyłkową. Ale, tak jak pisaliśmy wcześniej, musi to być tylko i wyłącznie sprzedaż wysyłkowa. Czyli taka, w której dostawa odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej lub firmy kurierskiej. Umożliwienie klientowi odebrania zamówienia osobiście spowoduje, że stracisz prawo do zwolnienia. Po drugie zapłata musi odbyć się w całości drogą elektroniczną. Obrót gotówkowy jest w tym przypadku zakazany. Ostatnią kwestią jest obowiązek wskazania danych nabywcy, w tym jego adresu.
CZYTAJ TAKŻE: Masz sklep w internecie? Uważaj na oszustów „na klienta”
Ustalając zasady panujące w prowadzonym sklepie, zastanów się czy wprowadzać możliwość płatności przy odbiorze. To popularne wśród klientów rozwiązanie jest problematyczne. A interpretacje przepisów w tym zakresie różnią się od siebie. Sprzedawca powinien wystawić paragon w chwili otrzymania zapłaty. Jeżeli czekasz z wysyłką na wpłatę, nie ma problemu. Paragon możesz dołączyć do zamówienia. Ale płatność przy odbiorze charakteryzuje się tym, że opłacenie zamówienia ma miejsce później. W chwili odbioru, w towarzystwie osoby trzeciej np. kuriera, który nie ma uprawnień do wystawienia paragonu. Nie do końca wiadomo w takim razie kiedy powstaje obowiązek podatkowy.