3 min. czytania

Kiedy trzeba zrobić remanent początkowy

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
23 02 21
Z tego artykułu dowiesz się:

komputer

Czym jest remanent

Na początku musimy zaznaczyć, że określenia remanent, jak i remanent początkowy pochodzą z praktyki, nie z przepisów. W rozporządzeniu w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, zamiast niego pojawia się określenie „spis z natury”. Zgodnie z artykułem 24 ust. 1 wskazanego aktu, spis z natury powinien objąć:

  • towary handlowe,
  • materiały podstawowe i pomocnicze,
  • półwyroby,
  • produkcję w toku,
  • wyroby gotowe,
  • braki,
  • odpady.

CZYTAJ TAKŻE: Intercyza a działalność gospodarcza. Czy rozdzielność majątkowa chroni współmałżonka?

Kiedy i jak przygotować spis z natury

Podatnik ma obowiązek zrobić wpis. I to nie raz w roku, a w następujących momentach: na dzień otwarcia działalności gospodarczej, na dzień 1 stycznia, na koniec każdego roku podatkowego, a także w każdej chwili, gdy pojawiają się istotne zmiany w funkcjonowaniu podmiotu takie jak: zmiana wspólnika, zmiana wielkości udziałów, utrata prawa do ryczałtowego opodatkowania podatkiem dochodowym. Powodem do sporządzenia spisu jest również likwidacja działalności gospodarczej.

CZYTAJ TAKŻE: Jaka forma opodatkowania będzie najlepsza

Należy dopilnować, by spis z natury został sporządzony starannie, a umieszczone w nim informacje potwierdzały podpisy osób zaangażowanych w jego przygotowanie oraz właściciela.

Remanent początkowy, czyli wyjątkowy spis z natury

Remanent początkowy, jak sama nazwa wskazuje, przygotowuje się na początku biznesowej drogi. Ujęte w nim pozycje powinny przedstawiać stan na pierwszy dzień prowadzenia działalności gospodarczej.

CZYTAJ TAKŻE: Kiedy jest możliwa zmiana formy opodatkowania

Przepisy podpowiadają, że elementami które koniecznie powinny się znaleźć w remanencie, także tym początkowym są:

  • imię i nazwisko przedsiębiorcy (nazwę firmy),
  • datę sporządzenia,
  • ponumerowane pozycje,
  • nazwa danego towaru,
  • jednostka wagi lub miary,
  • ilość produktu,
  • cenę za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury.

Bardzo ważne jest, by remanent był czytelny, dlatego przed podpisami powinna znaleźć się informacja, na której pozycji zakończono spis.

Jakie przedmioty muszą znaleźć się w remanencie początkowym

Duże problemy debiutującym przedsiębiorcom sprawia wybór przedmiotów, które powinny znajdować się w początkowym remanencie.

Do pierwszego dokumentu wpisać należy, wszystkie towary i produkty zakupione przed rozpoczęciem działalności, a wykorzystywane w trakcie jej wykonywania. Mogą to być towary używane do produkcji lub odsprzedawane zgodnie z założeniem biznesowym. Kolejną grupą przedmiotów będą rzeczy, które dotąd należały do przedsiębiorcy, a wraz z otwarciem działalności zostały włączone do majątku firmowego. Ale nie należy mylić ich ze środkami trwałymi jak: auto czy komputer.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec CEIDG jeszcze w tym roku. Zastąpi go hub dla przedsiębiorców

Gdyby okazało się na dzień otwarcia działalności, przedsiębiorca nie dysponuje rzeczami, które kwalifikują się do przedstawienia w remanencie początkowym i tak należy go przygotować. Tylko zamiast wypełniać kolejne pozycje, należy wpisać na wzmiankę na której pozycji spis z natury został zakończony i jaka jest jego wartość np. 0 zł. Najważniejsze, by taki dokument został dołączony do księgi przychodów i rozchodów, nawet jeśli dane w nim ujęte są szczątkowe.

CZYTAJ TAKŻE: Biała lista podatników VAT – wszystko co musisz o niej wiedzieć

Remanent początkowy a księga przychodów i rozchodów

Remanent początkowy trzeba wpisać do księgi przychodów i rozchodów. Co więcej, powinien on zajmować w KPiR pierwszą pozycję. By zaoszczędzić czas, dołącz remanent początkowy „na stałe”, w przeciwnym razie będziesz musiał przepisywać poszczególne pozycje.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Inwestowanie w niepewnych czasach: jak zarządzać kapitałem w 2025 roku?

W obliczu globalnych napięć geopolitycznych, presji inflacyjnej, rosnących kosztów pracy i transformacji energetycznej, rok 2025 stawia przed inwestorami…
pieniądze dla firm

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…
25 05 25

Biznes 2025: 5 praktycznych trendów dla właścicieli małych i średnich firm

Jak prowadzić firmę w 2025 roku, by nie dać się wyprzedzić konkurencji i nie pogubić w chaosie zmian?…

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Analiza wszystkich wydatków

Jakie są koszty zatrudnienia pracownika w Polsce? Kompleksowy przewodnik dla pracodawców Zatrudnienie pracownika to dla firmy nie tylko…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier