Z tego artykułu dowiesz się:

Publiczna deklaracja premiera Morawieckiego z 5 lutego 2021 r. nie ma mocy prawnej. Dzień przed podanym terminem częściowego otwarcia gospodarki, przedsiębiorcy zastanawiają się co z obostrzeniami po 12 lutego.

Jak wygląda proces legislacyjny

Zasady stanowienia prawa są jasne. By dana treść stała się powszechnie obowiązującym źródłem prawa, musi przejść proces legislacyjny i zostać ogłoszona. Procedowanie każdego aktu wygląda nieco odmiennie, w tym artykule skupimy się rozporządzeniach. Gdyż to za ich pośrednictwem rządzący wprowadzają zmiany spowodowane pandemią koronawirusa.

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus zabija przedsiębiorczość? Polacy zamiast firmy wybierają etat

Pierwszym etapem prac jest stworzenie projektu rozporządzenia, następnie treść powinna przejść etap konsultacji i uzgodnień. Po tym przyjdzie czas na analizę przez właściwe komitety. Gdy planowane przepisy zostaną dokładnie zweryfikowane, materiałem zajmie się Komitet Stały Rady Ministrów, potem Rada Ministrów. I gdy wszystko zostanie dopracowane projekt zostanie opublikowany w RPC (Rządowy Proces Legislacyjny). Po podpisaniu dokument, jego treść zostanie opublikowana w Dzienniku Ustaw RP. Jak widać jest to długotrwała procedura, w którą powinno być zaangażowane szersze grono.

CZYTAJ TAKŻE: Rząd luzuje lockdown. Walentynki w kinie lub hotelu, ale bez romantycznej kolacji

Krótki czas dla przedsiębiorców na spełnienie wymagań

By dobrze przygotować przepisy, na podstawie których prowadzone będą działalności objęte restrykcjami potrzeba czasu. Od konferencji prasowej, na której Premier ogłosił ogólne zasady luzowania lockdownu (05.02.2021r.) do momentu ich wprowadzenia (12.02.2021r.) było 7 dni, w tym weekend. Dopiero dzisiaj – 11.02.2021 r. na stronie RCL pojawił się projekt rozporządzenia

Jeden z paragrafów mówi, że przepisy wchodzą w życie 12 lutego. Zapewne rząd zdąży dokonać wszystkich formalności, ale czy tyle samo szczęścia będą mieli przedsiębiorcy? Z pewnością nie wszyscy.

CZYTAJ TAKŻE: Muzeum piwa, czyli jak przedsiębiorcy omijają lockdown i obostrzenia

Co z obostrzeniami po 12 lutego, nieprecyzyjne zapowiedzi

Podczas konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, że zniesienie obostrzeń będzie obowiązywało 2 tygodnie. Co będzie po tym czasie, uzależnione jest od covidowych statystyk. Pierwsze pytanie dotyczy więc tego, czy otwieranie biznesu na 2 tygodnie jest opłacalne. Część sieci kinowych już zapowiedziało, że to zbyt ryzykowne, a cała procedura dostosowania sal kinowych i organizacja pracy wymagają więcej czasu. Druga kwestia to brak szczegółów. Właściciele basenów nie otrzymali w zapowiedzi jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy mogą działać, a jeśli tak to jak. A przecież muszą nie tylko dostosować obiekt, ale też poinformować pracowników i przede wszystkim klientów.

Przedsiębiorcy mają ograniczone zaufanie do obietnic rządzących. Trudno im się dziwić, patrząc na dotychczasowe działania np. otwieranie i zamykanie z dnia na dzień centrów handlowych i sklepów czy nawet cmentarzy. Brak spójności w wprowadzaniu zakazów i surowe kary za ich nieprzestrzeganie stają się główną bolączką właścicieli.

Nic nie wskazuje na to, by rządzący zmienili sposób działania. Dlatego każdy przedsiębiorca musi być świadomy tego, że zapowiedzi na konferencji prasowej nie są prawem. Jeśli zacznie dopasowywać do nich swój biznes, może stracić zainwestowane pieniądze, gdyż treść opublikowanych przepisów może różnić się od słów wypowiadanych przed mikrofonem.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
09 02 24

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak zrobić to skutecznie?

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak to zrobić skutecznie? Prawnik radzi     Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji finansowej mają na to…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier