Z tego artykułu dowiesz się:

Rachunki za telefon i internet to stały koszt każdej firmy. Trudno sobie wyobrazić działanie przedsiębiorstwa, nawet najmniejszego, bez łączności ze światem. Jeśli jednak przyjrzymy się temu, za co płacimy, szybko odkryjemy, że przepłacamy, lub płacimy zdecydowanie za wiele. Jak zaoszczędzić na usługach telekomunikacyjnych? Czy w ogóle jest to możliwe?

Koszty a prędkość internetu

Obecnie, nawet niewielkie, lokalne firmy telekomunikacyjne są w stanie zapewnić nam internet światłowodowy z prędkościami sięgającymi np. 1 Gb/s. Sprzedawcom tego typu usług łatwo jest nas przekonać, że potrzebujemy w firmie szybkiego i stabilnego łącza. I choć do drugiego przymiotnika, nikt nie ma wątpliwości, o tyle ten pierwszy parametr, czyli prędkość to element, za który często przepłacamy.

Przykład? Wyobraźmy sobie niewielką firmę usługową lub handlową, która używa internetu jedynie do odbierania i wysyłania maili oraz komunikacji z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych i popularnych komunikatorów. Na dobrą sprawę, dla takiej działalności prędkość 100 lub 200 Mb/s będzie całkowicie wystarczająca. Nawet w branży e-commerce polegającej na odbieraniu zamówień od klientów, dokonywaniu i przyjmowaniu płatności ultraszybki internet nie jest konieczny.

Są osoby, które w domu używają najszybszego możliwego łącza, choćby ze względu na serwisy VOD, gry, czy streaming, a do firmy (jeśli rzeczywiście nie potrzebują) biorą internet o prędkości znacznie mniejszej. W ten sposób można zaoszczędzić w zależności od pakietu nawet kilkadziesiąt złotych każdego miesiąca, kierując się zasadą – płacę tylko za to, za co potrzebuję.

Optymalizacja kosztów służbowych telefonów komórkowych

W ciągu ostatniej dekady ceny usług telefonii mobilnej zdecydowanie spadły – może nie w wartościach bezwzględnych, ale z pewnością jeśli uwzględnimy to, co w nich posiadamy.

Darmowe rozmowy no limit, wiadomości sms i mms to już standard nawet w najtańszych taryfach, więc tym obszarem nie powinniśmy się zupełnie przejmować. Daje to ogromny komfort korzystania z połączeń głosowych bez ograniczeń. Są jednak obszary, w których przepłacamy i to sporo…

Optymalna paczka danych w służbowej komórce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Pracownik spędza cały czas w biurze, w którym posiada stabilne i szybki WiFi. Nie jeździ w delegacje, lub robi to sporadycznie. Po godzinach pracy praktycznie nie używa telefonu komórkowego. Pytanie pierwsze. Do czego mu potrzebne 20GB danych w telefonie komórkowym, za które niemało płacimy + kilknaście-kilkadziesiąt złotych do rachunku? Pytanie drugie – jeśli wykorzystuje cały pakiet, czy robi to w celach służbowych? Nie chodzi tu już nawet o kontrolę, ale na racjonalne spojrzenie na to, na co wydajemy firmowe pieniądze.

No, chyba, że traktujemy taki pakiet jako dodatkowy bonus pozapłacowy, który pracownik może wykorzystać po godzinach. Tylko czy rzeczywiście ma to sens, jeśli posiada też prywatny telefon? Czasem „rozdmuchane” pakiety „ze wszystkim” są pewnym rozwiązaniem w przypadku pracowników, co do których godzimy się na prywatne wykorzystywanie służbowego telefonu. Warto jednak i w takim przypadku skroić ofertę pod daną osobę. Przepłacanie za pakiet „full opcja” często jest tylko sztuką dla sztuki.

„Darmowe” rozmowy w roamingu

Czasem, abonament bywa droższy ze względu na usługi z których… nigdy nie skorzystamy. Przykładem mogą być „darmowe” minuty w roamingu np. na terenie Unii Europejskiej. To bardzo praktyczne rozwiązanie, pod warunkiem, że w ogóle wyjeżdżamy poza granice RP. Jeśli nasz pracownik nie ma takich delegacji, to kolejny przykład wyrzucania pieniędzy w błoto, tym bardziej jeśli każdego miesiąca płacimy abonament droższy np. o kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych.

„Darmowe” rozmowy za granicę

Spójrzmy też, czy w abonamencie nie dopłacamy za darmowe rozmowy za granicę. Jeśli nasz pracownik nie obsługuje zagranicznych klientów, ba, nawet nie jest zbyt biegły w rozmowach w obcym języku, to kolejna zupełnie niepotrzebna pozycja w comiesięcznych kosztach. Pakiet minut połączeń międzynarodowych z pewnością przyda się w dziale eksportu, jednak pracownik zajmujący się wyłącznie obsługą klientów krajowych takiej opcji nie potrzebuje.

Sprawdzanie billingów w firmie

Mogłoby się wydawać, że w czasach, w których większość ofert jest skadrowana do opcji „no limit”, znane jeszcze kilka lat temu weryfikacje billingów nie są konieczne. Warto jednak sprawdzić np. opcje rozmów zagranicznych, w przypadku osób, które posiadają telefon służbowy jedynie do spraw związanych z obowiązkami zawodowymi.

Połączenia zaczynające się na +44, szczególnie w godzinach popołudniowych i wieczornych, sugerują, że nasz pracownik używa firmowego numeru do połączeń z rodziną w Anglii. Warto od razu wyjaśnić taką sytuację oraz jeszcze raz przedstawić wykładnię wewnętrznych przepisów normujących korzystanie z telefonu służbowego.

To samo dotyczy ruchu w danych po godzinach pracy. Na niewielki ruch można przymknąć oko, jednak setki MB, czy pojedyncze GB, które ulatniają się po godzinach pracy, mogą oznaczać, że to pracownik optymalizuje swoje prywatne koszty. Kosztem firmy. Chyba że, o czym już pisaliśmy, porozumieliśmy się z pracownikiem na temat pozafirmowego korzystania z telefonu.

Powiązanie aplikacji z rachunkiem

Pułapką, może być także powiązanie aplikacji mobilnych i kosztów z nimi związanych z rachunkiem telefonicznym. W takim przypadku do comiesięcznych kosztów mogą zostać doliczone te, związane np. z zakupami w aplikacji. To bardzo niebezpieczne, np. w sytuacji, w której do telefonu taty czy mamy „dorwie się” dziecko, instalując płatne gry. Oczywiście takie koszty powinien ponieść pracownik, jednak czasem wyjaśnienie sytuacji zajmuje sporo czasu i energii.

Jaki telefon dla pracownika?

Zupełnie inną rzeczą jest właściwy wybór telefonu dla pracownika. Nie w każdym przypadku musi być to flagowiec, za którego miesięczna rata przekracza 100 zł. Zdarzają się przypadki, że pracownicy chętnie sami partycypują w kosztach zakupu droższego urządzenia, np. z opcją dual sim, do którego można włożyć także prywatną kartę SIM. To dobre i praktyczne rozwiązanie, jednak wymagające dodatkowej umowy np. co do tego, co stanie się telefonem po zakończeniu umowy. Czy przejdzie całkowicie na własność pracownika? Czy wprowadzona zostanie opcja wykupu? Dobrze to wcześniej określić. Trzeba przy tym pamiętać o kilku pułapkach związanych z RODO.

Kilka miesięcy temu w Magazynie Firma przedstawiliśmy listę tanich i bardzo praktycznych telefonów dla pracowników fizycznych. Artykuł można przeczytać tutaj. Mimo upływu czasu, wiele propozycji w nim zawartych jest cały czas aktualnych.

Dobrze także pamiętać o kilku zasadach związanych z przygotowaniem telefonu służbowego dla pracownika.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Dobrowolny podatek kasowy. To może być ogromna rewolucja

Dobrowolny podatek kasowy czyli możliwość płacenia podatku dopiero gdy otrzyma się zapłatę od kontrahenta. Ministerstwo Finansów chce wprowadzić…
podatek-kasowy
16 04 24

Wypadek przy pracy — obowiązki pracodawcy

Wypadek przy pracy, zgodnie z definicją prawną, jest sytuacją, która ma miejsce podczas wykonywania pracy lub w związku…
02 04 24

Headhunting – jak przebiega poszukiwanie talentów?

Rekrutacja pracowników na stanowiska liderskie lub o kluczowym znaczeniu dla firmy wymaga dużego wysiłku. Najlepsi specjaliści raczej nie…

Kiedy zwrot podatku 2023r? Jak przyspieszyć zwrot podatku

Chcesz wiedzieć kiedy otrzymasz zwrot podatku 2023? Urząd Skarbowy pozwala sprawdzić dokładny termin zwrotu. W artykule tłumaczymy co…
zwrot podatku
21 03 24

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców. Znamy szczegóły.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców po nowemu. Właśnie poznaliśmy szczegóły zmian dotyczących składek płaconych przez przedsiębiorców. Zmiany mają wejść…
20 03 24

Najbardziej zadłużona branża w Polsce walczy z zatorami i wysokimi kosztami

Wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze i trudności w dostępie do finansowania to główne problemy branży handlowej. Ten najbardziej…
długi

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier