Wyobraź sobie, że wszyscy mieszkańcy Grudziądza, niezależnie od wieku zakładają firmę w jednym kwartale. Niemal dokładnie taka sama liczba Polaków, jak populacja tego nadwiślańskiego miasta – 92.445, postanowiła zarejestrować swoją firmę w kwietniu, maju i czerwcu 2021 roku. Biorąc pod uwagę fakt, że na początek kwartału przypadał szczyt trzeciej fali pandemii, a przez ponad połowę tego okresu trwał twardy lockdown, liczby mogą imponować.
Imponują także z jeszcze jednego powodu. Takich wartości nie odnotowano w żadnym z kwartałów 2019 roku, czyli przed wybuchem światowej pandemii. Sprawdza się więc stare powiedzenie, że firmy zakładają wyłącznie optymiści.
CZYTAJ TAKŻE: Polski Ład. Ile straci, a ile zyska firma i przedsiębiorca. Wyliczenia podatkowe [tabela]
Moda nie jest tutaj wytłumaczeniem. Nie wiemy jak wiele osób, które straciły pracę w pandemii, postanowiło szukać zajęcia w ramach własnej firmy. Nie wiemy ilu pracodawców obawiających się kosztów pracy, dało propozycję nie do odrzucenia, ograniczającą się do opcji współpracy w ramach B2B. Nie wiemy także, ile osób, które w ubiegłym roku zwinęły interes na początku covidowego zamieszania, postanowiło wrócić do grona przedsiębiorców.
Te pytania pozostaną bez odpowiedzi, jednak mamy kilka danych, które sporo nam mówią o obserwowanym trendzie.
Jeden rodzaj firm dominuje w statystykach nowo utworzonych przedsiębiorstw – to „informacja i komunikacja”. W tym obszarze zanotowano wzrost o… 97,4%. To dość duży i różnorodny sektor, pod którego szyldem mieści się wiele przeróżnych działalności – od copywritera, badacza rynku, specjalisty od social mediów po telewizję internetową. Potem jest długo, długo nic i pojawiają się usługi ze wzrostem 51,4%. Dużo osób upatruje swoich szans w budowlance (wzrost o 41,4%) oraz… zakwaterowaniu i gastronomii, które przecież w czasie pandemii otrzymały potężny cios w podstawy biznesu. Mimo tego widzimy tutaj wzrost liczby nowo powstałych przedsiębiorstw o 36,5%. Nieco lepiej wypadł jednak przemysł (38,4%).
Nie zmieniają się proporcje jeśli chodzi o kwestie organizacyjne. Aż 84% wszystkich rejestracji stanowiły osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. 13,5% to spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. To bardzo zbliżony wynik do tego, jaki odnotowano rok wcześniej, jednak przy niższych wartościach nominalnych (odpowiednio: 83,1% dla JDG i 13,5% dla sp. z o.o.)