Z tego artykułu dowiesz się:

Organizacje przewoźników z sześciu krajów ze wschodu Unii Europejskiej wezwało KE do przedstawienia propozycji moratorium ws. uciążliwych przepisów Pakietu Mobilności. Czy Pakiet Mobilności i powrót pojazdów co osiem tygodni można zawiesić do czasu orzeczenia TSUE?

Pakiet Mobilności i powrót pojazdów w UE

Transport i Logistyka Polska wraz z podobnymi organizacjami działającymi w Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, a także na Litwie i Węgrzech ponowiły swoje wezwanie do Komisji Europejskiej. Przewoźnicy domagają się moratorium na wdrożenie przepisu, który nakazuje powrót pojazdu do państwa siedziby firmy co osiem tygodni. Taki obowiązek wprowadza tzw. Pakiet Mobilności I. Prawo ma chronić transport z zachodu UE. Dla m.in polskich przewoźników oznacza potężne koszty a także problemy związane z logistyką.

Przedsiębiorcy chcą, by wstrzymać się z obowiązywaniem nowych przepisów do momentu, w którym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wyda swoje orzeczenie. Sprawa budzi kontrowersje. Wynik rozstrzygnięcia trybunału jest dziś trudny do przesądzenia. Poważnym argumentem mogą być... skutki nowego prawa dla środowiska.

CZYTAJ TAKŻE: Licencja przewozowa w Niemczech. Sposób na pakiet mobilności?

Przewoźnicy piszą list. Pakiet Mobilności zagrożeniem?

Przewoźnicy ze wschodniej części UE napisali już w tej sprawie list. Został on przesłany do wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Fransa Timmermansa. Poprzedni apel trafił do Komisarz Mobilności i Transportu Adiny Valean. Ofensywa firm transportowych trwa, jednak jak zauważa w komunikacie Konfederacja Lewiatan, niepokoi fakt, że „na razie nic nie wskazuje na to, aby podjęto jakiekolwiek dalsze kroki” w tej spawie.

Uważamy, że środek ten może skutkować jeszcze wyższymi kosztami, nie tylko dla transportu drogowego, ale także dla innych branż i ostatecznie dla konsumentów w momencie, gdy branża ta boryka się z gwałtownie rosnącymi cenami energii, brakiem ciężarówek i kierowców oraz pandemią COVID. Tymczasem jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, obowiązek ten wejdzie w życie już 21 lutego br.” - czytamy w komunikacie Konfederacji Lewiatan.

Negatywne skutki Pakietu Mobilności

Nowe światło na problem rzucają badania przeprowadzone w UE. Wprowadzony obowiązek powrotu dla ciężarówek, a także tzw. kontyngenty na transport kombinowany, mogą mieć negatywne skutki. Doprowadzą do wzrostu emisji z transportu. Dane przytoczone w raportach robią wrażenie. Mówi się nawet o 3,3 mln dodatkowych ton emisji dwutlenku węgla rocznie. Można to porównać z roczną emisją… całego transportu w Estonii. Biorąc pod uwagę proekologiczny kurs Brukseli, nowe prawo zupełnie się nie broni. Zdaniem niektórych komentatorów, TSUE powinien wziąć ten element pod uwagę. Niekonsekwencja razi wręcz w oczy. I właśnie na nią zwracają uwagę przewoźnicy.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Rekordowy wzrost kosztów pracy i jego wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w Polsce

W pierwszym kwartale 2025 roku przeciętny koszt pracy w Polsce wzrósł o 3,4% w ujęciu rocznym. Jest to…

Zwolnienia grupowe: regionalne dysproporcje i sektory zagrożone

Z danych opublikowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy wynika, że w pierwszym półroczu 2025 roku Polska zmaga się z…

Jak zwiększyć sprzedaż w małej firmie? Sprawdzone strategie na kryzys i konkurencję

W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie konkurencja jest zacięta, a kryzysy potrafią zaskoczyć z dnia na dzień, zwiększenie…
11 06 25

„Zamykam firmę po 11 latach” – dramat mikroprzedsiębiorców przez nowe ceny energii i leasingów

Rosnące koszty energii, leasingów i składek ZUS zmuszają tysiące mikroprzedsiębiorców do zamykania firm. Poznaj prawdziwe historie, dane i…

Kryzysy, które czekają MŚP w 2025 roku. I jak się przed nimi bronić

Z jednej strony rekordowa liczba nowo zakładanych firm, z drugiej – rosnąca fala zamknięć i zawieszeń działalności. Rok…

Jak założyć firmę w 2025 roku? Krok po kroku dla początkujących

Jak założyć firmę w 2025 roku? Praktyczny poradnik krok po kroku 1. Dlaczego warto założyć firmę w 2025…
jak zalozyc firme

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier