75 tys. euro to dla start-upu solidny zastrzyk gotówki. Jest on w zasięgu ręki i mocno wierzymy, że jest grupa wśród naszych czytelniczek, które są w stanie sięgnąć po pieniądze w unijnym konkursie. Wiemy, że nie brakuje pań, które szukają swoich szans, tworząc ambitne start-upy, również w obszarze zaawansowanych i wymagających technologii. Taką właśnie branżą jest deep tech.
CZYTAJ TAKŻE: CZYM SĄ GRANTY NA EUROGRANTY?
Niektórzy twierdzą, że branża deep tech to w gronie firm technologicznych tzw. „wyższa szkoła jazdy”. Polscy przedsiębiorcy pokazali jednak, że nie boją się zaawansowanych i odważnych wyzwań, takich jak np. deep tech. Czym jest on w istocie?
Definicja deep techu zmieniała się w ostatnich latach. Pojawiło się kilka równoległych pojęć. Postanowiliśmy, zgodnie ze współczesnym podejściem zweryfikować je i sprowadzić do wspólnego mianownika. Po pierwsze są to firmy, które rozwiązują skomplikowane wyzwania na poziomie technologicznym, inżynierskim lub naukowym. Deep tech to szukanie nowych dróg, a więc nie wchodzi w grę kopiowanie istniejących na rynku rozwiązań. Często w ramach tego typu firm powstają przełomowe rozwiązania, które są trudne do odtworzenia. Przykłady? Są to firmy działające np. w obszarze sztucznej inteligencji (AI), maszynowego uczenia, robotyki, fotoniki, blockchain, biotechnologii itd. Zdarza się, że łączą dwie, lub kilka z tych dziedzin w jednym projekcie.
Szacuje się, że co czwarty start-up w Unii Europejskiej działa właśnie w branży deep tech. Niestety w ocenie Brukseli, w tym środowisku, panie są słabo reprezentowane. Zaledwie co dziesiąte zgłoszenie patentowe w UE należy do kobiety.
Woman TechEU to konkurs, który ma już za sobą udany pilotaż. Przedsięwzięcie powiodło się do tego stopnia, że Komisja Europejska zdecydowała stworzyć drugą edycję z pulą środków do 10 mln europ. To oznacza, że na „premię” w wysokości 75 tysięcy euro na rozwój swojego biznesu może liczyć aż 130 start-upów prowadzonych przez panie. Dodatkowym bonusem będą usługi coachingu, a także mentoringu w takich obszarach jak zarządzanie zespołem, internacjonalizacja, tworzenie modeli biznesowych, komercjalizacji oraz negocjacji z potencjalnymi inwestorami.
Więcej na ten temat można przeczytać na anglojęzycznej stronie EISMEA.